خوش رفتاری و مدارا در روابط همسران نقشی محوری دارد و نه تنها در دوران آسایش، بلکه در شرایط سخت یشتر موضوعیت می یابد.
کد خبر: ۹۰۰۱۲۲۶
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲

 

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي : بخشی از مهارت های خانوادگی شامل مهارت های شناختی است. در حقیقت کلید ورود به سایر مهارت ها، آگاهی از شناخت نیازها، اقتضائات و ویژگی های همسر است. شناخت خصوصیات روحی و روانی همسر، عامل تداوم زندگی و تکامل معنوی است؛ زیرا غفلت از آن دستیابی به تعادل و آرامش روحی را مختل می کند و در نتیجه فرد را پیوسته با ناراحتی، تعارض و ناهماهنگی رو به رو می کند.

به همین دلیل پیامبر (ص) می فرمایند: «بنگرید چه کسی را به همسری برمی گزینید. فرزندان شما ویژگی های آنان را به ارث می برند.» بنابراین باید به تاثیر شناخت همسر در روحیات فرزندان توجه داشت. از آن جایی که هر فرد مسلمان نسبت به تربیت شایسته ی فرزند، انگیزه ی جدی و هدفی اساسی چون داشتن فرزند صالح و نیکو دارد، بنابراین ناگزیر از شناخت و معرفت اولیه ی همسر است.

نیاز شناسی همسر

از زیرمجموعه های شناخت همسر، آگاهی به نیازهای متنوع اوست. این نیازها در دو بخش مادی و زیستی ( اولیه) و نیازهای اساسی روانی (ثانویه) تفکیک می شود که به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

1-نیاز به نعمت

از جمله نیازهای مادی، برخورداری از نعمت ها اعم از مادی و معنوی است. در این باره حضرت رضا (ع) می فرمایند «به خداوند خوشبین باش؛ زیرا هرکه به خدا خوشبین باشد، خدا با گمان خوش او همراه است و هرکه به رزق و روزی اندک خشنود باشد، خداوند به کردار اندک او خشنود باشد و هر که به اندک روزی حلال خشنود باشد، بارش سبک و خانوده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنیا و دوایش بینا سازد و او را از دنیا به سلامت به دارالسلام بهشت رساند.»

بنگرید چه کسی را به همسری برمی گزینید. فرزندان شما ویژگی های آنان را به ارث می برند.

2-نیاز به فرصت

از مهم ترین نیازهای روحی و روانی همسران، نیاز به برقراری ارتباط انسانی با یکدیگر و با فرزندان است. چنان چه این نیازها به موقع و متناسب با شرایط افراد پاسخ داده شود، آرامش روانی آنان تامین می گردد و زمینه ای برای بروز رفتارهایی نظیر اضطراب و نگرانی فراهم نمی شود. حضرت رضا (ع) درباره ی پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «وقتی به منزل می رفت، وقت خود را سه قسمت می کرد: یک قسمت برای خداوند تبارک و تعالی، یک قسمت برای خانواده و یک قسمت برای خود.»

5aae1c2d60cc5.jpg

3-علاقه به محبوبیت

همسر و شریک زندگی در مقایسه با دیگران از حیث داد و ستد عاطفی جایگاه خاصی دارد. در سخنان پیامبر (ص) آمده است: «اگر مردی به همسرش بگوید تو را دوست دارم، این سخن هرگز از قلب او خارج نخواهد شد.» رمز این مطلب را می توان گرایش به محبوبیت زن در قلب مرد جست و جو نمود؛ زیرا زن می خواهد محبوب و خواستنی باشد و این را از زبان همسرش بشنود تا به زندگی دلگرم و مطمئن شود. چنان چه در کلام امام رضا (ع) هم این چنین آمده که: «نیمی از خرد آدمی، اظهار دوستی و محبت به مردم است.»

بدیهی است چنان چه اظهار دوستی و محبت به دیگران از نشانه های عقل آدمی باشد، در این صورت دوستی و علاقه به همسر به مراتب از نمودها و ظواهر خرد و اندیشه ورزی انسان محسوب می شود؛ زیرا چنین رفتاری همسران به ویژه زنان را به تداوم و تعمیق زندگی خانواده دلگرم و مطمئن می سازد.

4-حق شناسی همسر

در میان حقوق انسانی، حق همسر تعریف و ویژگی های خاصی دارد. در رساله ی حقوق امام سجاد (ع) به گونه ای مبسوط به آن اشاره شده است که در این جا از میان حقوقی که حضرت برای همسر یاد فرموده است به بخشی اشاره می کنیم:

«..... در معاشرت با او (زن) خوشرفتاری و مدارا پیشه کن، اگر چه حق تو بر زن سخت تر و رعایت آنچه پسند و ناپسند توست (اگر زیاده خواهی نباشد) بر او لازم تر است، ولی زن حق مهربانی و انس بر تو دارد و این حق بزرگی است.» از کلام معصوم (ع) این نکته به دست می آید که خوش رفتاری و مدارا در روابط همسران نقشی محوری دارد و نه تنها در دوران آسایش، بلکه بیشتر در شرایط سخت و تنگناهای زندگی موضوعیت می یابد.

منبع: سايت آستان قدس رضوي

ارسال نظرات