3 اقتصاددان آمریکا اعلام کرد

توزیع نابرابر ثروت و شکاف بین ثروتمندان و فقرا اقتصاد آمریکا را بر زمین می‌زند

3 اقتصاددان فدرال رزرو آمریکا هشدار داد توزیع نابرابر ثروت و شکاف بین ثروتمندان و فقرا اقتصاد آمریکا را بر زمین می‌زند و در رکود بزرگ 2007 تا 2009 هم همین عامل مؤثر بوده است.
کد خبر: ۹۰۰۱۲۴۰
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸


به گزارش  خبرگزاری بسیج، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش  هشدار داد نابرابری در آمریکا به معضل بزرگی برای این کشور و اقتصاد جهان تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، اقتصاددانان به شدت نگران نابرابری در آمریکا هستند و معتقدند که این مسأله نه تنها به مردم فقیر این کشور لطمه زیادی وارد می‌کند بلکه ظرفیت رشد اقتصادی را به شدت کاهش خواهد داد.

سه محقق در بانک فدرال رزرو آمریکا در شیکاگو درباره تأثیرات توزیع نابرابر ثروت و ماندگاری آن  در رکود بزرگ 2007 تا 2009 بررسی کردند. 

ژن‌آمرومین، ماریا کریستینا و کارل‌شورزه در بانک فدرال رزرو شیکاگو اعلام کردند:«زمانی که میزان تولید و مصرف به صورت قابل توجهی کم شده و روند بهبود رو به کاهش  است این بسیار مهم است که بپرسیم ‌آیا افزایش شکاف بین افراد ثروتمند و فقیر تأثیر مستقیمی در اثرات اقتصاد کلان کشور دارد و یا به صورت دقیق‌تر در رکود بزرگ سالهای 2007-2009 تأثیری داشته است ».

نابرابری در آمریکا طی سال‌های گذشته به شدت وضعیت بدی پیدا کرده و محققان تحت فشار هستند تا اطلاعات شکاف بین افراد فقیر و ثروتمند یک درصد را اعلام کنند. 

در این میان اکثر تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده از سوی اقتصاددانان به نام توماس تیکه‌تی‌، آمانوئلسائز و گارویل شوزمن بوده است.

این محققان دریافته‌اند که سهم درآمدی یک درصد از افراد ثروتمند آمریکا از 15 درصد به 22 درصد افزایش یافته است همچنین سهم یک دهم درصد ثروتمندان از 6 به 11 درصد رشد کرده  و همچنین سهم یک صدم درصد ثروتمندان از 2.5 به 5 درصد رسیده است.

 

مفهوم آن این  است که روی هم رفته رشد اقتصادی قوی‌تر در طبقات بالا می‌تواند عامل اساسی برای تضعیف و آسیب‌پذیری برای مصرف‌کنندگان با درآمدهای پایین‌تر باشد. 

این اقتصاددانان همچنین نوشتند؛ این مدل اقتصادی همچنین تأکید می‌کند که متعاقب این نابرابری دسترسی به اعتبارات مالی و نقدینگی هم بین افراد ثروتمند و فقرا بسیار نابرابر می‌شود و همین عامل می‌تواند زمانی که رشد اقتصادی مسیر نزولی دارد نوسان مصرف را بیشتر کند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار