خبرهای داغ:
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی خبر داد؛
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت : در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی استان آذربایجان شرقی از همه گمرکات کشور با رشد 6.8 به رقم یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۹۰۰۱۲۷۸
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از  روابط عمومی سازمان صنعت معدن تجارت استان، غلامعلی راستی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به گزارش ۱۱ ماهه صادرات غیر نفتی اظهار داشت: در این مدت شاهد رشد 6.9 دهم درصدی وزنی و 8.6 درصدی ارزش کالاهای صادر شده از استان به 101 کشور از همه گمرکات کشور بودیم .

وی با اشاره به سهم 58 درصدی گمرکات استان در صادرات کالاهای غیرنفتی ادامه داد: در این مدت از گمرکات استان یک میلیارد و ۱۱۱میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی صادر شده است که این عدد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 21 درصدی به لحاظ ارزشی و رشد 30 درصدی به لحاظ وزنی مواجه شد.

راستی به ترکیب کالاهای صادرشده نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت به ترتیب کالاهای صنعتی با 45 درصد کالاهای کشاورزی با ۱۲ درصد ، محصولات شیمیایی و پتروشیمی ۱۱ درصد، فلزات 7 درصد، فرش و صنایع دستی 7.5 درصد، سنگ و مواد معدنی5.2 درصد در مقام های اول تا ششم سهم صادرات کالاهای غیرنفتی استان آذربایجان شرقی قرار داشتند .

وی عمده کشورهای هدف صادراتی کالاهای غیر نفتی استان را 11 کشور دانست و گفت : عمده بازارهای هدف صادراتی استان به ترتیب عراق (420 میلیون دلار) ، ترکیه (395 میلیون دلار) ، افغانستان(70 میلیون دلار) ، ارمنستان (53 میلیون دلار) ، گرجستان (41 میلیون دلار) ، آذربایجان (39 میلیون دلار) ، روسیه (35 میلیون دلار) ، پاکستان (29 میلیون دلار) ، ایتالیا (29 میلیون دلار) و بلغارستان (26 میلیون دلار) بود .

جانشین سازمان صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به دونکته اساسی در صادرات کالاهای غیر نفتی استان در سال 96 گفت: مجموع صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی استان از رشد 111.4 درصد برخوردار است که عمده دلیل آن افزایش تعداد کشورهای هدف ازجمله (کره جنوبی،چین،فرانسه،ارمنستان وآذربایجان ) و همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از جمله پلی استایرن مقاوم،پلی اتیلن سنگین وسبک،پلی استایرن معمولی و بوتادین می باشد.

وی ادامه داد: صادرات از منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس 133.3 درصد افزایش یافته است که این افزایش به دو دلیل رفع محدویت در امر صادرات و واردات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه آزاد به دلیل تسهیل در امر قیمت گذاری کالاهای صادراتی پتروشیمی است.

ارسال نظرات