فرمانده سپاه مریوان، گفت: نباید مراسمات نوروز مناطق کورد نشین را تنها در رقص محلی به دیگران نشان دهیم باید به فرهنگ اصیل کوردی بازگردیم و مروج فرهنگ هزاران ساله خود باشیم.
کد خبر: ۹۰۰۱۲۹۰
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سرهنگ شکیبا سلیمی فرمانده سپاه مریوان به مناسبت فرا رسیدن سال جدید از دو رسانه تاثیر گذار در حوزه فرهنگ شهرستان مریوان تقدیر و تشکر کرد. وی در این دیدار با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند جامعه را به راه درست و یا انحراف بکشانند، از اهمیت و جایگاه رسانه در جامعه گفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته در مریوان در شب عید و مراسم چهارشنبه سوری مصدوم و کشته برجای گذاشت، روشنگری رسانه‌ها و نشان دادن مضرات فرهنگ تحمیلی می‌تواند مانع گسترش آن در آینده شود. وی از همه رسانه‌ها خواست در روز‌های پیش رو و پایانی سال با روشنگری و نشان دادن فرهنگ اصیل کوردی، اقدامات ناپسند و زشت ترقه بازی را از فرهنگ اصیل هزاران ساله کوردی خارج کنند.

سرهنگ سلیمی افزود: برای خرید این ترقه‌ها هزینه‌های زیادی می‌شود که می‌تواند در جا‌های دیگر و مناسب استفاده شود. در ایام عید سفره نیازمندان خالی است باید همه دلسوزان شهر فرهنگ سازی کنند. وی تغییر این رسوم اشتباه- ترقه بازی- را نیاز فرهنگ سازی همه مردم، مسئولین و نهاد‌های مردم نهاد دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه در شب‌های گذشته شاهد انفجار مواد محترقه در نزدیکی مراکز درمانی بودیم این گونه اقدامات خارج از منزلت انسانی است.

فرمانده سپاه مریوان در بخشی دیگر از سخنان خود، اظهار داشت: هیچ کس به اندازه مردم کورد دلسوز فرهنگ اصیل خود نیست پس نباید با دستان خود فرهنگ اصیل کوردی را در رقص خلاصه و به دیگران نشان دهیم. نباید مراسمات نوروز مناطق کورد نشین تنها در رقص به دیگران نشان دهیم باید به فرهنگ اصیل کوردی بازگردیم و مروج فرهنگ هزاران ساله خود باشیم.

وی در ادامه به وظیفه و رسالت رسانه‌ها در بیان فرهنگ درست و اصیل اشاره کرد و تصریح کرد: رسانه‌ها بدون تعصب رسومات جامعه را آنچنان که در قدیم بوده ترویج کنند. وی همچنین مسولین و متولیان فرهنگی را یکی دیگر از پتانسیل‌های ترویج فرهنگ دانست و خواستار ورود جدی آنان در بطن جامعه شد. وی البته تصریح کرد در این راه برخی مسئولین و متولیان کار خود را درست انجام نمی‌دهند.

سلیمی با اشاره به لباس کوردی، گفت: لباس کوردی بدون هیچ تعصبی از بهترین و کاملترین لباس‌ها است. اما متاسفانه شاهد فراموشی و تبدیل آن به لباس مراسمات خاص هستیم. وی تأکید کرد رسانه‌ها نیرو‌های خط مقدم تهاجم فرهنگی هستند و باید فرهنگ کردستان را به بومی‌ها و غیر بومی آنچنان که هست نشان دهند و فرهنگ اصیل را مجددا احیا کنند.

در پایان این دیدار سرهنگ سلیمی از تلاش همه رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی مریوان از جمله مدیر کانال شاره‌که‌م مه‌ریوان و سایت زریوار خبر جهت روشنگری و ترویج فرهنگ اصیل کوردی با اهدای لوح تقدیر از زحمات آنان تشکر کرد و تأکید کرد در فرصت مناسب از دیگر فعالان رسانه‌های فعال شهر مریوان تقدیر به عمل می‌آید.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات