چه خوب بود همزمان با آغاز سال جدید در بین خانواده‌های ایرانی یک روز بدون موبایل داشتیم و به جای سرگرم شدن در فضای مجازی و حبس کردن خودمان در چهاردیواری منزل این وقت ارزشمند را به دید و بازدید و صله رحم بین اقوام، نزدیکان و دوستان اختصاص می‌دادیم.
کد خبر: ۹۰۰۱۴۲۸
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معجون شدن زندگی ماشینی و فضای مجازی با حیات بشر و بهر‌گیری از تکنولوژی برای رفاه بیشتر و عدم استفاده درست و به موقع از ابزارهای در اختیار، باعث شده است تا گاهاً زندگی‌های امروزی بی‌روح و نشاط شده و به شدت نیاز به دمیدن روحی تازه در آن داشته باشد.

در جوامع مختلف تعطیلات و سنت‌های کهن فرصتی است تا ضمن استراحت روح و جسم، انسان خود را برای شروع و آغازی با نشاط‌تر برای پیگیری، انجام و تحقق اهداف زندگی فردی و اجتماعی مهیا کند.

در کشور ما تعطیلات و عید نوروز که از زمان کهن با زندگی ایرانیان و حتی کشورهای فارس زبان همسایه همراه بوده و ثبت جهانی نیز شده است، علاوه بر یک تعطیلی عادی در طول سال، همراه با بهار طبیعت و دمیدن روحی تازه به محیط زندگی ما ایرانیان همراه است.

چه خوب است ما ایرانیان فرصت را غنیمت شمرده و با پاسداشت سنت‌ها، آداب و رسوم ملی، به ویژه آداب و رسوم محلی خودمان بهره بیشتری از این تعطیلات و این عید باستانی ایرانی ببریم.

دید و بازدیدها، طبیعت‌گردی، استفاده از فضاهای تاریخی، اماکن مذهبی، برگزاری جشن‌ها، آداب، رسوم سنتی و محلی از جمله مواردی است که در ایام تعطیلات و عید نوروز هرگز نباید فراموش شود، چون همه این موارد باعث نشاط بیشتر ما و دوری از زندگی ماشینی که طبیعتی خشک و بی‌روح دارد، خواهد شد.

چه خوب بود همزمان با آغاز سال جدید در بین خانواده‌های ایرانی یک روز بدون موبایل داشتیم و به جای سرگرم شدن در فضای مجازی و حبس کردن خودمان در چهاردیواری منزل این وقت ارزشمند را به دید و بازدید و صله رحم بین اقوام، نزدیکان و دوستان اختصاص می‌دادیم.

پس بیائیم با خودمان عهد کنیم انجام امور زیر را در برنامه کاری خود قرار داده و ضمن استفاده بهینه از وقت و تعطیلات نوروز در زمان مناسب به انجام هر یک از این امور که برای ما امکان‌پذیر بود، اقدام کنیم؛

1ـ حدالامکان دوری از فضای مجازی و بهره‌گیری حداکثری از حضور در جمع خانوادگی و اجتماعی


2 ـ صله و رحم، دید و بازدید و دور همنشینی‌ها بین اقوام، خویشاوندان، دوستان و آشنایان


3ـ پاسداشت یاد و خاطره شهدا و درگذشتگان و آنهایی که در نوروز 97 در بین ما نیستند و از این دنیا هجرت کردند، از طریق حضور در مزار آنها و فاتحه خوانی و یا دیدار با خانواده‌های معظم‌شان


 4ــ نکوداشت آئین‌ها و سنت‌های اصیل ایرانی و بومی ـ محلی و جشن‌های خاص نوروز


5 ـ تماس تلفنی با دوستان و آشنایان و آنهایی که از ما دور هستند و بیان یاد و خاطرات شیرین


6ـ زدودن کدورت‌ها، دلگیری‌ها و گذشت از ناملایمتی‌ها به ویژه در بین اعضای خانواده، دوستان و آشنایان با هدف مشارکت در ایجاد جامعه‌ای با نشاط‌تر از گذشته


7 ـ عیادت از بیماران و سالمندان در بین افراد فامیل، دوستان و آشنایان و در حد امکان همسایگان


8 ـ طبیعت‌گردی، بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی و مناطق مختلف شهری و روستایی


9 ـ مطالعه کتب مختلف از جمله کتاب‌های تاریخی ایران که بیانگر ریشه اصیل ایران و ایرانی هست


10 ـ برنامه ریزی برای آغاز سالی با طراوت و با نشاط در زندگی فردی، خانوادگی، کاری و اجتماعی با مثبت‌اندیشی بیشتر نسبت به گذشته

ارسال نظرات
پر بیننده ها