سال 96 هم همچون سال‌های گذشته سالی پر از فراز و نشيب و اخبار خوب و بد برای استان مازندران در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سياسی، اقتصادی و ورزشی بوده است.
کد خبر: ۹۰۰۱۵۸۵
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سفر رئیس جمهوری، تغییرات در استانداری و انتخاب محمد اسلامی گزینه غیربومی و اصفهانی به‌عنوان استاندار مازندران، زمزمه‌های انتقال آب دریای خزر به سمنان،  نیازمندی مازندران برای احداث پالایشگاه شیر و برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس در مازندران از جمله خبرهای مهم سالی که گذشت، بود.

استان مازندران بعد از تغییرات در سطح مدیریت عالی استاندار مازندران و تغییر استاندار، از تغیر مدیران کل، مدیران میانی و فرمانداران عقب نماند و دو تغییر در استانداری مازندران، انتصاب جدید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران و مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران و البته تغییر مدیرکل فنی و حرفه‌ای، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران در فصل گردشگری در آخرین روزهای امسال، از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی مازندران در سال 96 بود.

به‌طور خلاصه در این گزارش مروری بر مهم‌ترین رویدادهای مازندران در سال گذشته داشته و به تشریح این رویدادها می‌پردازیم.

در آغازین روزهای بهاری و در 22 فروردین ماه 96، حسن روحانی همراه با هیأت دولت در سفر یک روزه، به‌منظور افتتاح 2100 میلیارد تومان پروژه و آغاز عملیات اجرایی 900 میلیارد تومان طرح در بخش‌های مختلف به مازندران سفر کرد.

آبگیری سد گلورد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی مازندران در شرق این استان و سومین سد بزرگ مازندران، در تیرماه 96 با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی آبگیری شد.

حال خوش شالیکاران و باغداران مازندران با افزایش تولید و قیمت مناسب از مهم‌ترین رخدادها بود که به‌دلیل افزایش میانگین تولید بیش از 10 درصدی نسبت به سال قبل و قیمت مناسب از دیگر رخدادهای مازندران بود و همچنین باغداران با توجه به وجود برخی مشکلات با توجه به یخ‌زدگی سال گذشته و ضرر فراوان در مرکبات، امسال رضایت مناسبی از برداشت مرکبات اعلام کردند.

آبان ماه 96، مازندران شاهد تغییر در مدیریت ارشد استان مازندران بود و محمد اسلامی، گزینه غیربومی و اصفهانی به‌عنوان بیست و دومین استاندار مازندران معرفی شد.

ربیع فلاح جلودار بیست و یکمین استاندار مازندران چهار سال در دولت تدبیر و امید در استان فعالیت کرد.

دی ماه امسال هم شاهد اعتراضات و تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف مازندران همچون برخی از نقاط کشور، در قبال گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی بودیم که در ادامه این اعتراضات مشکلات اقتصادی، شاهد اغتشاشات تعداد محدودی از مردم در خیابان‌ها بودیم که با حضور نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی رفع شد.

میزبانی دانشگاه مازندران در 24 و 25 دی ماه جاری در همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران، آسیای مرکزی و قفقاز با حضور مهمانان داخلی و خارجی از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی این استان بود.

بهمن ماه، سالروز شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم در مازندران شاهد افتتاح حدود 800 طرح اقتصادی و عمرانی با اعتبار بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال بودیم و در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کام مردم مازندران با افتتاح این طرح‌ها و پروژه‌ها شیرین شد.

زمزمه‌های انتقال آب دریای خزر به سمنان از دیگر اتفاقات سال 96 در استان مازندران بود که با موضع‌گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسؤولان، مردم و دوستداران محیط زیست روبه‌رو بود.

واژگونی سرویس مدرسه دانش‌آموزان روستای شیت نکا و زخمی و مصدوم شدن 14 دانش‌آموز در این حادثه، نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای تردد هفتگی از روستای شیت به مدرسه شبانه‌روزی در روستای دیگر از دیگر رخدادهای سال جاری بود که با پیگیری فارس در ادامه وقوع این حادثه منجر شد که اداره آموزش و پرورش نکا و اداره کل آموزش و پرورش مازندران با وجود کمبود نیرو در سال تحصیلی آینده، برای احیای مدرسه شیت تلاش کنند تا دانش‌آموزان در روستای خود درس بخوانند.

تغییر مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران درآغاز فصل بهار و آخرین روزهای زمستان و در روزهایی که مازندران برای میزبانی از مسافران آماده می‌شد، از دیگر اخبار مهم مازندران در پایان سال بود.

دلاور بزرگ‌نیا که در 29 بهمن ماه 92 در حکمی از سوی سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان نماینده این سازمان در اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران منصوب شد، روز چهارشنبه 16 اسفندماه 96 از سوی علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به مدیرکلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران منصوب شد.

وداع مردم شرق مازندران با استاد موسیقی «محمدصادق اسحاقی‌گرجی» ونوشه موسیقی مازندران از دیگر رخدادهای مازندران بود، استاد اسحاقی‌گرجی، متخلص به «ونوشه» 15 خردادماه 1338 در روستای گرجی‌محله بهشهر دیده به جهان گشود.

وی از 15 سالگی فعالیت هنری خود در عرصه موسیقی را آغاز و در طول عمر 58 سالگی خود با این هنر زندگی کرد و شاگردان بسیاری را در عرصه هنر تقدیم جامعه کرد و سرانجام در سن 58 سالگی بر اثر عارضه سرطان کبد صبح روز  15 اسفند در بیمارستان ولی‌عصر(عج) تهران، دار فانی  را وداع گفت و مراسم تشییع او در 16 اسفندماه در نکا برگزار شد.

ایجاد پالایشگاه شیر هم از برنامه‌های مهم استاندار مازندران اعلام شد که با توجه به نیاز احداث پالایشگاه شیر، این پالایشگاه ایجاد می‌شود.

جشنواره مد و لباس برای نخستین‌بار در مرکز استان مازندران از 17 اسفندماه تا 20 اسفند برگزار شد که ظاهراً زیاد با استقبال مردم مواجه نبود و دلیل آن هم به گفته غرفه‌داران کمی تبلیغات و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع بوده است.

مازندرانی ها در 18 اسفندماه 96 گرمترین روزهای زمستانی را در این استان تجربه کردند به طوری که بیشینه دمای قراخیل قائم‌شهر 35 و ساری، بابلسر و دشت‌ناز با 34 درجه سانتی‌گراد رسیده بود و این گرمای هوا و وزش باد در اواخر روز موجب شد تا جنگل‌های برخی از نقاط مازندران همچون هزارجریب نکا و بخشی از مراتع شیب بندان از جویبار دچار حریق شود.

18 اسفندماه روز خوبی برای تیم فوتبال «خونه‌به‌خونه» بود و این تیم توانست سه بر یک، از سد نماینده خوزستانی عبور کند و فینالیست جام حذفی شده تا در فینال هم‌بازی استقلال تهران شود.

تشییع پیکر مرحوم کبیریان از کارکنان شرکت کاله آمل که اهل قائم‌شهر بود، به همراه 2 نفر دیگر از همکاران خود در حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج جان باخته بود از دیگر رخدادهای 18 اسفند ماه بود که در شهرستان قائم‌شهر تشییع شد.

۲۹ بهمن امسال یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان  بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

شهید میلاد عنایتی، دریابان قائم‌شهری کشتی نفت‌کش سانچی نیز تنها مازندرانی این حادثه دلخراش بود.

میزبانی مردم مازندران از شهدای گمنام تازه تفحص شده در مناطق مختلف عملیاتی هشت سال دفاع مقدس هم از دیگر رویدادهای مهم استان مازندران در سال جاری بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها