خاکریزهای خاطره‌انگیز؛

پر کشیدن 140 شهید استان مرکزی در «فتح المبین»

امروز دوم فروردین‌ماه مصادف با سالرزو عملیات فتح‌المبین است. عملیاتی که ساعت 30 دقیقه بامداد روز دوشنبه 1361 با رمز «یازهرا(س)» در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود 2500 کیلومترمربع انجام شد.
کد خبر: ۹۰۰۱۶۰۴
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  از پل ناجیان که عبور می‌کنید به شیارهای معروفی می‌رسید که ماه‌های نخست جنگ شاهد حماسه‌های بسیار بودند. در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه، دشت فتح‌المبین قرار دارد که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح المبین است.

امروز دوم فروردین‌ماه مصادف با سالرزو عملیات فتح‌المبین است. عملیاتی که ساعت 30 دقیقه بامداد روز دوشنبه 1361 با رمز «یازهرا(س)» در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود 2500 کیلومترمربع انجام شد.

طرح ‍ریزی این عملیات از اواسط آبان‌ماه 1360 آغاز شده بود و در اولین روز از فروردین‌ماه 1361 در حالیکه رزمندگان اسلام برای حمله آماده‌ بودند و بی‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات، به دلایل متعددی از جمله تک نیروهای بعث عراق به یکی از خطوط عملیاتی آغاز عملیات به روزی دیگر موکول می‌شود. سلحشوران اسلام همچنان منتظر می‌مانند تا قرارگاه فرماندهی آغاز حمله را اعلام کند.

روز دوم فروردین‌ماه، مقر مشترک فرماندهی سپاه و ارتش آماده صدور دستور عملیات می‌شود. استخاره به نیت تفأل خیر به قرآن کریم، آیه 17 سوره مبارکه فتح را در مقابل دیدگان فرماندهان جنگ می‌گذارد و بدین ترتین نام عملیات «فتح‌المبین» نامگذاری می‌شود.

پیام شروع این عملیات توسط سردار محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسدارن و سپهبد شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

یادمان شهدای فتح المبین در 8 کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه قرار دارد. یادمان‌هایی که این روزها با گذشت بیش از 30 سال از هنوز هم میهمان انسان‌های آسمانی است. انسان‌هایی که برای تجدید بیعت با هشت سال رشادت و ارزش‌های غنی دفاع مقدس پای بر این سرزمین‌های نور و دلدادگی می‌نهند و برای چند روز خود را از دنیا کنار می کشند تا در کنار شهدا خود را آسمانی کنند.

رزمندگان استان مرکزی هم به مانند بسیاری از دیگر رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین حماسه آفریدند و دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند.

گردان 14 معصوم به فرماندهی سرلشگر پاسدار شهید رحیم آنجفی؛ تحت امر تیپ 8 نجف اشرف در محور رقابیه

گردان امام حسن(ع) با فرماندهی برادر جمشید مرادی، تحت امر تیپ 46 فجر در محور شوش و عین‌الخوش

یک گروهان به فرماندهی برادر محسن فرخی، تحت امر تیپ 27 محمد رسول الله(ص) در دشت حضور پیدا کردند و در ادامه عملیات با استفاده از تانک‌های غنیمتی جزو پایه‌گذاران لشگر 30 زرهی سپاه پاسداران شدند.

در این عملیات بیش از 140 شهید از استان مرکزی تقدیم انقلاب شد که از میان آن‌ها می توان به شهید والامقام حسن یارمحمدی فرمانده گردان آماد و مهندسی و شهید حمید حسینی فرمانده محور عملیاتی در عملیات فتح المبین اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات