خبرهای داغ:
امام جمعه قم با بیان اینکه باید مصرف کالای ایرانی در ذهن مردم به یک ارزش اخلاقی تبدیل شود گفت: باید از کالای ایرانی حمایت‌های لازم از جمله افزایش تولید داخلی، بهبود کیفیت تولیدات داخلی، ارزان کردن و... صورت گیرد.
کد خبر: ۹۰۰۱۹۲۵
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
مصرف کالای ایرانی باید به ارزش اخلاقی تبدیل شود/ برخی مدیران میانی به افزایش جمعیت نگاه تنگ نظرانه دارند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد در تفسیر آیات سوره مبارکه ممتحنه با اشاره به اینکه رابطه با کفار دارای ملاک و ضابطه است، بیان کرد: نمی‌توان تحت عناوین مختلف با هر کافری ارتباط برقرار کرد.

وی در خصوص ممنوعیت برقراری ارتباط دوستانه با کفاری که با ما رابطه خصمانه دارند بیان کرد: اگر کفار با مسلمانان از سر جنگ درآمده و مسلمانان را از سرزمین‌ها اخراج کردند باید با آن‌ها مقابله کرده و هرگونه رابطه را قطع کرد.

امام جمعه قم تاکید کرد: باید همه مسلمانان در جبهه واحد علیه کفار متجاوز بسیج شوند؛ مثال واضح در این خصوص رژیم غاصب صهیونیستی است. هر کشور اسلامی که با صهیونیست‌ها ارتباط داشته باشد برخلاف قرآن عمل کرده است.

آیت الله سعیدی به فرارسیدن ایام نوروز اشاره کرد و گفت: دیدار‌های نوروزی نباید به غیبت، تهمت و شایعه پراکنی آلوده شود. آشکار شدن زیورآلات زنان برای نامحرمان و رعایت نکردن حجاب و پوشش موجب ناخشنودی خداوند می‌شود.

وی تقارن بهار و ماه رجب را مورد توجه قرار داد و افزود: مردم در بهار خانه تکانی می‌کنند و ماه رجب نوبت خانه تکانی دل‌هاست و دل‌های بندگان حرم خداست. باید هرچه غیر خدایی است از خانه دل بیرون ریخته شود چرا که وقتی غیرخدا وارد دل می‌شود دل محدود می‌شود و این در حالی است که خداوند در قلب سلیم جای می‌گیرد.

امام جمعه قم با اشاره به مناسبت‌های ماه رجب و سالروز ولادت حضرت علی (ع) بیان کرد: در این ماه ایام اعتکاف را داریم و هر سال این مراسم با حضور گسترده مردم و به ویژه جوانان به شکل با شکوهی برگزار می‌شود و امیدواریم که از معنویت این مراسم بیش از پیش بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به فعالیت بسیاری از دستگاه‌ها در ایام نوروز برای جلب آسایش مردم اظهار کرد: باید قدر مسؤولان و خادمان مردم را بدانیم و برای آن‌ها دعا کنیم و برای حفظ سلامتی به تذکرات مطرح شده به ویژه از سوی پلیس توجه شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: ایشان نقشه راه ملت در سال ۹۷ را ترسیم فرمودند: و به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی اجمالی به تحقق اصول بنیادین در طول این چهار دهه داشتند.

وی اضافه کرد: ایشان ظرفیت‌ها را بر شمردند و بدون تعارف با مسؤولان و ملت سخن گفتند؛ البته بررسی همه جوانب سخنان رهبری به وقت بسیاری نیاز دارد، ولی همگان باید سخنان ایشان را بازخوانی کرده و ملت و مسوؤولان وظایف خود را از سخنان رهبری استخراج کرده و به آن عمل کنند.

سعیدی با اشاره به برخی محور‌های سخنان رهبری یادآور شد: ملت در طول ۴۰ سال اصول اولیه انقلاب را حفظ کردند و این اصول همچنان سرزنده و پویا مورد توجه ملت است و مردم از این اصول بنیادی با تمام توان حفاظت می‌کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد ۴۰ ساله در خصوص اصول انقلاب قابل قبول است تاکید کرد: جمهوری اسلامی در تحقق عدالت تلاش کرده است هرچند که ظرفیت‌ها بسیار بیشتر است.

امام جمعه قم به فرمایشات رهبری درباره کارکرد مدیران و مسؤولان در خصوص تحقق امنیت، علم و فناوری و توجه به زیرساخت‌ها و... اشاره کرد و گفت: در این بخش‌ها نظام و دولت‌ها کارنامه قابل قبولی دارند، ولی امکانات و ظرفیت‌های استفاده نشده برای رشد و پیشرفت کشور فراوان است.

وی ادامه داد: اکنون در کشور ما جوانان دانش آموخته ۱۰ میلیون نفر و دانشجویان مشغول به تحصیل ۴ میلیون نفر هستند؛ رهبری عزیز توصیه کردند که آتش به اختیار فقط به مسائل فرهنگی محدود نیست بلکه در همه عرصه‌های علم و عمل برای پیشرفت و تعالی کشور لازم است این امر مورد توجه قرار گیرد.

سعیدی با بیان اینکه جمعیت سرزنده و پویا آبرو و عزت هر کشوری است خاطرنشان کرد: غربی‌ها امروز نتیجه منفی محدود کردن نسل را مشاهده می‌کنند. متاسفانه با وجود تاکید رهبری در خصوص افزایش جمعیت، برخی مدیران میانی به افزایش جمعیت نگاه تنگ نظرانه و بدبینانه دارند و این نگاه یک حرکت ضد انقلابی است و به آینده کشور ضربه می‌زند.

وی وسعت سرزمین کشور ایران، همسایگی با ۱۵ کشور و موقعیت جغرافیایی را مورد توجه قرار داد و گفت: در خصوص اقتصاد دریا و استفاده از ظرفیت کشور‌های همسایه استفاده درستی نشده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: دشمن می‌خواهد قیمومیت خود را بر کشور‌ها از طریق اقتصاد نفتی حاکم کند؛ اگر ظرفیت‌های یاد شده به شکل درست استفاده شود به تعبیر رهبری ایران می‌تواند در میان ۱۲ کشور برتر جهان قرار گیرد.

وی ضرورت رفع موانع استفاده نشدن از ظرفیت‌های کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از موانع باور نداشتن مدیران نسبت به بهره مندی از ظرفیت‌های موجود است و برخی از مدیران یا از این ظرفیت‌ها آگاهی ندارند و یا نمی‌خواهند از آن استفاده کنند؛ باور به قدرت جوانان موتور محرک کشور است و ایران با تکیه بر نسل جوان در انقلاب شعار ما می‌توانیم را در عمل محقق کرده است.

سعیدی کم کاری و تنبلی برخی از دست اندرکاران را از دیگر موانع پیشرفت کشور ذکر کرد و یادآور شد: اعتماد کردن به نسخه غربی‌ها از دیگر موانع پیشرفت است و اعتماد کردن به برجام یا گرفتار شدن در سیاست‌های بانک جهانی از مصادیق بارز در این زمینه است.

وی بی‌توجهی به درون زایی در اقتصاد را از دیگر موانع پیشرفت کشور دانست و افزود: قبیله گرایی سیاسی و جناحی از موانع پیشرفت است. اگر کار خوب از سوی هر جناحی انجام شود باید بیان شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تبلیغات در خصوص فساد در کشور مبالغه آمیز است و مدیران صالح در کشور کم نیستند تاکید کرد: باید مقابله با فساد با جدیت دنبال شود.

وی مصرف گرایی، اسراف و رفاه طلبی را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه اشرافی گرایی به طبقات متوسط و پایین جامعه سوق یافته است.

سعیدی به شعار سال در خصوص حمایت از کالای ایرانی اشاره و اظهار کرد: کالای ایرانی، کالایی است که محصول نهایی آن حاصل ابتکار و سرمایه ایرانی باشد و باید مسؤولان در تولید و مصرف دارای تعصب باشند. باید از کالای ایرانی حمایت‌های لازم از جمله افزایش تولید داخلی، بهبود کیفیت تولیدات داخلی، ارزان کردن و... صورت گیرد. در مجموع باید مصرف کالای ایرانی در ذهن مردم به یک ارزش اخلاقی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید برخی از الزامات رعایت شود گفت: جلوگیری از قاچاق کالا، جلوگیری از واردات کالا‌های غیرضروری، سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید به جای سوداگری اقتصادی و... از جمله این الزامات است.

امام جمعه قم با اشاره به خباثت آمریکا در منطقه تاکید کرد: ایران پرچم اقتدار مسلمانان را در منطقه به اهتزاز درآورده است، ولی آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود در منطقه از عزت اسلام شکست سختی خورده‌اند؛ کمک‌های ایران به کشور‌های منطقه دارای توجیه منطقی است و حضور ایران به درخواست دولت‌ها و ملت‌ها بوده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها