امام جمعه اردکان با اشاره به آسیب های اقتصاد دولتی و نفتی گفت: مردمی شدن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت موجب نجات اقتصاد کشور می شود.
کد خبر: ۹۰۰۱۹۶۶
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و پرهیز از معصیت و گناه، سالروز ولادت با سعادت حضرت امام جواد (علیه السلام) را تبریک گفت و به بیان گوشه‌ای از زندگی و فضائل آن حضرت پرداخت.
وی افزود: با ولادت حضرت امام جواد (علیه السلام) شیعیان از سرگردانی نجات یافتند و بخاطر همین امر، با برکت‌ترین مولود بود. ما باید هرچه بیشتر با فرهنگ و معارف اهل بیت آشنا شویم و مطیع ولایت ائمه اطهار باشیم.
امام جمعه اردکان با تبریک سال نو و آرزوی سالی پر از معنویت، عافیت، سعادت و دوری از بلا و آفت برای همگان اظهار داشت: سال، بر کسی مبارک است که حال او به احسن تبدیل شود. بهترین تذکر در ابتدای سال جدید، سفارش به تقوا و یاد مرگ و معاد و استفاده از فرصت هاست. وقتی تقویم کهنه را کنار می‌گذاریم خوب است که رفتار و اخلاق زشت و ناپسند را نیز کنار بگذاریم و همانگونه که ظاهر خانه و لباس را تمیز می‌کنیم دل و اخلاق خود را نیز تمیز کنیم و غبار از دل هم بشوئیم.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض ماه رجب و ایام اعتکاف گفت: سفارش می‌کنیم کسانی که می‌توانند در این مراسم معنوی شرکت کنند و هم دیگران را تشویق کنند. اعتکاف تأثیرات بسیاری در تغییر زندگی و سرنوشت افراد دارد. خیرین نیز در این زمینه پیشقدم شوند و این فرهنگ را ترویج کنند.
حجت الاسلام شاکر به حضور مسافران نوروزی و گردشگران در شهر اشاره کرد و گفت: با همکاری مردم و مسئولان باید زمینه حضور حداکثری مسافران از ورودی شهر فراهم شود تا اردکان با این همه ظرفیت‌هایی که دارد از ثمرات اقتصادی و فرهنگی صنعت گردشگری که از پاک‌ترین و سودآورترین صنعت هاست بهره‌مند بشود. همه باید تلاش کنند تا خاطره‌ای ماندگار و فرهنگی معنوی و جذاب از اردکان و اردکانی در ذهن مسافران و گردشگران نقش ببندد. این فرهنگ دینی ما باید در کنار مسائل اقتصادی تبلیغ و ترویج بشود. هم مسئولان وظیفه دارند هم مردم وظیفه دارند که در کنار معرفی مشاهیر و جاذبه‌های توریستی شهر، دینداری و معنویت و اخلاق مردمان این سرزمین را هم فریاد کنند. هم به زبان تبلیغ کنند و هم به عمل ترویج کنند. مسافران ببینند که وقتی صدای اذان بلند می‌شود کسبه ما مغازه‌ها را می‌بندند و برای اقامه نماز جماعت به مساجد می‌روند. مسافران با این حرکت می‌توانند فرهنگ، حجاب، عفاف، حیا، قناعت، انصاف در معامله و دینداری مردم ما را تبلیغ کنند.
خطیب جمعه اردکان در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند. از سال ۹۴ مسأله اقتصاد با صراحت در شعار سال مطرح شده است یعنی موضوع اقتصاد بسیار مهم است و دشمنان بر روی مسأله اقتصاد تمرکز کرده اند و چشم طمع دوخته اند که از این راه نفوذ کنند تا اصل انقلاب را از بین ببرند.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی دو رکن دارد؛ اول، صرفه جویی و جلوگیری از اسراف و دوم حمایت از تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی. ما اهل صرفه جویی نیستیم در حالی که برخی از کشور‌های دیگر که توانسته اند از نظر اقتصادی مستقل بشوند این مشکل را حل کرده اند. در بعضی از این کشور‌ها در مصرف آب و سوخت از ما بهتر عمل می‌کنند. در خرید میوه کیلویی خرید نمی‌کنند. اگر در عمل اهل اسراف باشیم هرچه هم تولید کنیم فایده‌ای ندارد. اگر این دو رکن دست به دست هم بدهد اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.
حجت الاسلام شاکر افزود: یکی از لوازم تحقق این موضوع مردمی شدن اقتصاد است. باید سرمایه گذاری‌ها در میان مردم صورت گیرد و خود مردم دخیل باشند. دومین لازمه، کاهش وابستگی به نفت و نجات از اقتصاد نفتی است. کارشناسان گفته اند که ریشه آسیب‌های اقتصادی در کشور ایران اقتصاد دولتی و اقتصاد نفتی است. اگر این دو مشکل حل بشود اقتصاد کشور ما نجات پیدا می‌کند. جلوگیری از قاچاق کالا لازمه سوم تحقق اقتصاد مقاومتی است. یکی دیگر از لوازم اقتصاد مقاومتی و رونق کالای ایرانی بهتر شدن کیفیت تولیدات داخلی است. مقام معظم رهبری فرمودند: هم مسئولین و هم آحاد مردم مخاطب شعار سال هستند. همه باید تلاش کنیم و هرچه امکان دارد از کالای داخلی استفاده کنیم. اما اگر بخواهیم جلو تبلیغات سوء گرفته شود کسانی که دخیل هستند باید تلاش کنند تا کیفیت کالای ایرانی بهبود پیدا کند. نباید هرجنسی با کیفیت پایین را بخاطر شعار سال به مردم تحویل دهند.
وی گفت: ما باید در فرهنگ، دل و فکر خود از فرهنگ خودباختگی در برابر بیگانگان دور بشویم و تبلیغ کالای خارجی نکنیم. متأسفانه در بعضی از جا‌ها وجود دارد. مردم ما باید نسبت به پیشرفت، تولید داخلی و استقلال اقتصادی کشور تعصب و غیرت داشته باشند. مسئولین هم به جوانان میدان بدهند تا بتوانند در عرصه‌های اقتصاد و فرهنگ موجب افتخار کشور باشند.
حجت الاسلام شاکر در پایان اظهار امیدواری کرد که در این سال پایه‌های انقلاب اسلامی هرچه بیشتر استوار بشود و با وحدت کلمه و حمایت از رهبر فرزانه انقلاب دست به دست هم بدهیم تا مشکلات کشور حل بشود و با عمل به شعار سال شاهد رونق فرهنگی و سیاسی و استقلال اقتصادی کشور باشیم.
گرامیداشت سالگرد عملیات فتح المبین از دیگر مباحثی بود که امام جمعه اردکان به آن اشاره کرد.
ارسال نظرات