خبرهای داغ:
ارگ گوگد از بناهای عظیم خشتی و گلی کشور و از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرستان گلپایگان محسوب می شود.
کد خبر: ۹۰۰۲۳۴۱
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاري بسيج از گلپايگان، این بنا که از آن بعنوان دومین بنای خشتی و گلی ایران یاد می شود، بشکل مربع و به وسعت 6 هزار و 400 متر مربع ساخته شده و دارای چهار بُرج قرینه هر یک به ارتفاع 12 متر است.

زمان ساخت این ارگ به حدود چهار قرن پیش نسبت داده می شود و تنها سند مکتوب این بنا متعلق به حدود 140 سال پیش است که نشان می دهد نصف بنای ارگ از سوی شخصی به نام علیخان بعنوان مهریه به همسرش واگذار شده است.

وجود طبقات پایین و بالا در ساختمان ارگ گوگد، بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روزگار است بشکلی که استر و استربانان در طبقه پایین و در مجاور هم و بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالای ارگ ساکن می شدند و به همین دلیل هم در زمان صلح از آن بعنوان کاروانسرا و در زمان جنگ یا حمله اشرار بعنوان دژ نظامی استفاده می شده است.

سوراخ هایی روی دیوارهای مرتفع ارگ وجود دارد که از آن بعنوان ساختار امنیتی هشدار دهنده استفاده می شده، بگونه ای که کبوترها را شب هنگام در این آنها اسکان می دادند تا در صورت ورود مهاجمان، با بیقراری و سر و صدا، اهالی ارگ را مطلع کنند.

در شمال ارگ گوگد قسمتی بعنوان شاه نشین وجود دارد که اکنون بعنوان سـوئیت ویـژه مـورد استفاده مسافران قرار می گیرد.

در این مکان حوض آبی وجود دارد که در گذشته هنگامی که مهاجمان درب ورودی را آتش می زدند، محافظان با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می کردند.

بر روی در ورودی ارگ دو درکوب وجود دارد که درکوب بـزرگتر را مردها و درکوب کوچکتر را زنها به صدا درمی آوردند.

چاهی هم در ضلع جنوب شرقی ارگ وجود دارد که در روزهای مقاومت و محاصره ارگ مورد استفاده ساکنان قرار می گرفته است.

ارگ تاریخی گوگد در سال 1378 با نظارت اداره میراث فرهنگی بازسازی شد و اکنون با دارا بودن 20 اتاق و سوئیت های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه های متنوع و زیبای گردشگری بعنوان مکانی برای بازدید، اقامت و استراحتگاه گردشگران در شهرستان گلپایگان مورد استفاده قرار می گیرد. نقاشی و تزئینات داخل سوئیت بر اساس المان‌های دوره صفویه و قاجاریه انجام شده است و همچنین برای اینکه مسافران با صنایع دستی گلپایگان آشنا شوند بازارچه دائمی صنایع دستی و کتاب فروشی در این مجموعه راه اندازی شده است.

ارگ تاریخی گوگد در پنج کیلومتری شهر گلپایگان و در مسیر جاده معروف به ابریشم که جاده اصلی تجاری دوران قدیم بوده است، قرار دارد.

این اثر تاریخی به شماره 2574 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها