خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: سنت حسنه‌ی اردو جهادی در سطح شهر شیراز به همت سپاه فجر استان فارس به صورت نظام‌مند در حاشیه‌های شهر شیراز و روستا‌های مستضعف حومه شیراز، با قرارگاه‌های مختلفی که احداث شده است، در حال انجام است.
کد خبر: ۹۰۰۲۶۶۹
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز، جواد خدادادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در خصوص برگزاری اردوی جهادی دانشجویان این دانشگاه در ایام نوروز گفت: برخی فکر می کنند جهاد، تنها کشته شدن در راه خداست در صورتی که جهاد تعریف و انواعی دارد که آقا امیرالمومنین شاخه های آن را بیان می کنند و در یکی از خطبه های نهج البلاغه آمده است: کسانی که غم و غضه می خورند که حیف شد جنگ تمام شد و دیگر نمی توانیم جهاد کنیم در اشتباه هستند چرا که در فرهنگ دینی ما جهاد روشها و انواعی دارد، امربه معروف و نهی از منکر نیز جهاد است، در مقابل مستکبرین با زبان و نصرت مسلمین (در جبهه فرهنگی و جبهه های دیگر)، با اموال نیز جهاد محسوب می شود، پس باب جهاد بر روی همگان در همه زمانها گشوده است، فقط نوع آن تفاوت می‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه این اردوهای جهادی که امروزه در فضای بسیج راه افتاده است واقعا از همان برکاتی است که به افراد و جامعه کمکی شایان خواهد کرد و در ادامه افزود: در فضای امروز جامعه که اشرافیت و خودخواهی و فاصله طبقاتی و رفاه طلبی، در سطح مسئولین جامعه باب شده است بهترین راهکار برای به تعادل رساندن جامعه و کمک به مستضعفان و به زیرکشیدن مسئولین بی مسئولیت و نشان دادن راه واقعی به آنهاست.

وی با اشاره به آیات قرآن گفت: دستور به جهاد در قرآن کریم در آیات متعددی به بیان­های متنوعی ارائه شده است: (وَجَاهِدُوافِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَاجْتَبَاكُمْ وَ مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ: ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺳﺨﺘﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ) و در آیات متعددی به آثار و نتایج جهاد و جهادگران اشاره می فرماید:(ُاولَئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَ اتُوَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)، ( أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَاللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ) (أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ)، (أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ)، ( أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ...) و سرانجام یکی از امیدبخش ترین آیات در قرآن نیز در این باب است: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّاللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ. شرط هدایت به سبل الهی و رسیدن به صراط مستقیم الهی، جهاد و تلاش در راه خداست.

وی در خصوص رویکرد برگزاری‌ این اردوها گفت: جهاد بر چهار شعبه است: 1- به كار نيك وادار نمودن( قبل از اینکه دوستان ما به اردوی جهادی اعزام می شوند در بین ثروتمندان و مسئولینی که خواب هستند برای بیدار کردنشان و تأمین بودجه جهادی، این مرحله را اجرا می کنند 2- مردم را از كار زشت منع نمودن 3- پايداري در پيكار با دشمنان 4- دشمني با فاسقان پس آنكه به كار نيك واداشت، پشت مؤمنان را استوار داشت....

خدادادی تصریح کرد: اما جهاد برای ما بسیار با ارزش است و ارزش این مهم در نهج البلاغه مشخص می­ شود آن جا که امیرالمومنین می فرمایند: فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّهِ أَوْلِيَائِهِ وَهُوَ لِبَاسُ التَّقْوَي وَدِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَهُ... : جهاد، دري است از درهاي بهشت، كه خدا به روي گزيده دوستان خود گشوده است، و جامه تقوي است، كه برتن آنان پوشيده است...

این فعال دانشجویی با اشاره به چگونگی برگزاری اردوی جهادی نوروزی خود گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با همراهی برخی از دانشگاه های استان فارس به صورت جداگانه و تلفیقی، در ایام عید نوروز و شروع سال 1397، با این هدف که شروعی باشد برای تشکیل و تقویت روحیه جهادی در دانشجویان عزیز و مایه استواری و اطمینان و آرامشی برای برادران و خواهران دینی عزیزمان در منطقه های زلزله زده کرمانشاه، قبل از سال 1397 اعزام ها شروع شده و در طول عید نوروز نیز عازم این مناطق خواهند شد.

خدادادی اضافه کرد: این اردوها با رویکردهای عمرانی، فرهنگی، روانشناسی و مشاوره، دامپزشکی به ارائه خدمات خواهیم پرداخت و مناطقی که انتخاب می شود در روستاهای زلزله زده سرپل ذهاب می باشند که از فقر معنوی، مالی و تجهیزاتی در رنج هستند.

وی اظهار داشت: البته تاگفته نماند که این سنت زیبای اردوهای جهادی که واقعا به خوبی باب آن باز شده است در واقع عمل به دستورات الهی و کلام امیرالمومنین(ع) است بایستی در تمام اقشار نیز باب شود و به بهانه های مختلفی این جهادها را شروع کنند و  چه با جان ها و با اموال و چه با زبان هایشاندر راه خدا قیام کنند.

خدادادی در پایان افزود: سنت حسنه ی اردو جهادی در سطح شهر شیراز به همت سپاه فجر استان فارس به صورت نظام مند در حاشیه­ های شهر شیراز و روستاهای مستضعف حومه شیراز، با قرارگاه های مختلفی که احداث شده است، در حال انجام است و نیروها و گروه های مختلف مردمی و دانشگاهی و اقشار مختلف در قالبهای مختلفی درحال خدمت رسانی هستند و سیر حرکت به سمت جامعه اسلامی را تحقق می بخشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار