معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز مطرح کرد؛
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: غار دیدنی هیو در بخش شمال غربی روستای هیو و در دره ی تفریحی واسوار واقع شده است که عمری 265 میلیون سال دارد.
کد خبر: ۹۰۰۲۹۵۲
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، احمد ترکاشوند گفت: غار هیو، در بخش شمال غربی روستای هیو و در دره‌ی تفریحی واسوار واقع‌شده است که این غار در لایه‌هایی از سنگ‌های آهکی، با قدمت 265 میلیون سال موسوم به آهک‌های روتِ قرار دارد.

غار دیدنی هیو استان البرز در دره ی تفریحی واسوار با عمری 265 میلیون سال

وی افزود: البته این قدمت برای تشکیل غار نبوده و شواهد حاکی از جوان بودن فوق‌العاده‌ی خود غار است و دهانه‌ی غار با قطر حدود60 سانتی‌متر و شیب زیاد،متأسفانه و شاید به‌نوعی خوشبختانه می‌توان گفت که سازندگان، روزنه ورود به آن را مشکل ساخته‌اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: می‌گوییم خوشبختانه زیرا، هر جای زمین که پای انسان به طبیعت بکر رسیده، متأسفانه شاهد آسیب‌های جدی به محیط‌زیست هستیم.

ترکاشوند افزود: بدنه‌ی اصلی این غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت‌هایی از دیواره به بیش از 23 متر هم می‌رسد و استرکتوتا و استلکمیتاهای بسیار زیبایی در آن وجود دارد که قسمت‌هایی از آن در اثر دسترسی انسان به این غار از بین رفته است.

وی در ادامه بابیان اینکه به مردم عزیز توصیه می‌کنم که حتماً به شهرستان طالقان رفته و از این غار بازدید کنند اظهار داشت: مطمئنأ بازدیدکنندگان از دیدنی‌های این غار بهره‌مند خواهند شد و از دیدن تالارهای استلاکمیتو های آهکی غار که گاهی ارتفاع  آن به بیش از 7 متر می رسد و چشم‌انداز بسیار زیبایی ایجاد کرده است، لذت زیادی خواهند برد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت کاوش کامل این غار در حدود دو ساعت زمان نیاز دارد و بهترین زمان بازدید از آن اواخر بهار و اوایل تابستان است که در این فصل‌ها، شهرستان طالقان از آب‌وهوای بسیار خوب و کوهستانی برخوردار است.

ارسال نظرات