اطلاعیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برای روز 13 فروردین:

طبیعت امانت و موهبت الهی نزد ماست

ما به طبیعت نیاز داریم و این مواهب الهی را مانند امانت حفظ و مراقبت کنیم، چرا که بعد از ما افراد دیگر هم باید از صفا و سرسبزی طبیعت لذت ببرند.
کد خبر: ۹۰۰۳۲۵۶
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مردم با سرلوحه قرار دادن شعار« بیایید طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم' مانع از تخریب و آلودگی طبیعت کشور در روز سیزده نوروز شوند.

متاسفانه همه ساله در سیزده نوروز با حضور میلیون ها نفر در عرصه های طبیعی موج گسترده ای ازآتش سوزی، تخریب و زباله بر جای می ماند که جبران پیامدهای ناگوار آن بسیار دشوار و پر هزینه است.

این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل ها و مراتع را می گیرد، زیرا این عرصه ها بسیار گسترده است و همچون پارک های ملی و مناطق حفاظت شده دارای ورودی های مشخص جهت کنترل حجم مسافران ورودی نیست.

این اطلاعیه مردم را از ریختن و رهاکردن زباله در طبیعت برحذر داشته و افزوده است: ما به طبیعت نیاز داریم و این مواهب الهی را مانند امانت حفظ و مراقبت کنیم، چرا که بعد از ما افراد دیگر هم باید از صفا و سرسبزی طبیعت لذت ببرند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همچنین توصیه کرده است: هموطنانی  که در کنار رود  خانه ها و سدها  تفریح و استراحت می کنند از ریختن زباله در آب ها و حاشیه آن جدا خودداری کرده و زباله ها را تا اولین سطل زباله با خود حمل نمایند.

 توصه میشود از ریختن مایع ظرف شویی و مواد آلوده در آب ها و رودخانه ها خودداری کنند زیرا این کار آب را آلوده کرده و زندگی آبزیان را به خطر می اندازد.

*ماهی های قرمز را در هیچ سد، و رودخانه ای رها نکنند، زیرا این کار زندگی ماهیان بومی آن محل را به دلیل وجود نوعی انگل در ماهی قرمز به شدت تهدید می کند،

حفظ درختان بسیار حیاتی است  و از هموطنان و گردشگران عزیز در خواست میشود  از شکستن و آسیب زدن به آن به هرعنوان خودداری کنند.

سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع به دلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، بنابراین مردم در صورت نیاز به آتش حتی الامکان منقل همراه خود برده  و در غیر این صورت حتماً خاکستر آتش را با آب و خاک خاموش کنند. واز انداختن  ته سیگار در طبیعت  جدا خودداری نموده که اینکار باعث بروز آتش سوزی در جنگلها و مراتع میشود و خسارت جبران ناپذیری را به طبیعت وارد مینماید

از هم استانیها و گردشگران عزیز و دوستداران طبیعت در خواست میشود در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را با شماره تلفن 1504 " امداد جنگل و مرتع " مطلع نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار