استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد:

رأی بالای 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی، در تاریخ دموکراسی بی‌سابقه بود

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به رأی قاطع مردم به جمهوری اسلامی، گفت: رأی بالای 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی، در تاریخ دموکراسی بی‌سابقه بود.
کد خبر: ۹۰۰۳۳۰۷
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اکبر غفوری با اشاره به روز 12 فروردین که به‌عنوان روز جمهوری اسلامی ایران و درواقع روز تحقق وعده الهی مبنی بر اینکه حکومت به دست صالحان قرار خواهد گرفت، گفت: چنانچه در قرآن در موارد متعددی به این موضوع اشاره‌کرده و این روز، روز تحقق وعده همه انبیاء الهی است چراکه همه‌ی آن‌ها می‌خواستند از طریق ایجاد حکومت، اهداف و آرمان‌های خود را عملیاتی کنند.

وی روز 12 فروردین را روز تحقق عینی غدیر خم و جشن امامت و ولایت، روز حاکمیت الله بر جامعه ایران و روز تحقق مهم‌ترین هدف و آرمان شهدا و امام خمینی (ره) دانست و افزود: امام خمینی حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 16 بهمن در حکم خود در خصوص انتصاب مهندس بازرگان به‌عنوان نخست‌وزیر دولت موقت ازجمله مواردی را که از ایشان خواست برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی بود.

غفوری تصریح کرد: علی‌رغم اینکه بیشترین شعارهایی که در طول دوران انقلاب داده می‌شد، شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود؛ اما امام تصمیم گرفت باید اصل نظام و انقلاب به آراء مردم گذاشته شود و این اوج اعتقاد امام بعد از خدا به مردم است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد اظهار داشت: بسیاری از ملی‌گراها که دم از دموکراسی و مردم‌سالاری می‌زدند به امام تذکر می‌دادند که نیازی به رفراندوم نیست؛ اما امام به این موضوع تأکید داشت، البته هنگام طرح جمهوری اسلامی گفتمان‌های دیگری نیز مطرح بود و برخی طرفدار الگوی جمهوری صرف بودند که ذکر اسلامی را غیرضروری می‌دانستند که به جمهوری خواهان معروف بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: افرادی که طرفدار جمهوری دموکراتیک بودند، معتقد بودند به‌جای اسلامیت نظام باید دموکراتیک را قرارداد که این دیدگاه لیبرال‌ها بود و دیگری طرفداران الگوهای خَلقی بودند که می‌گفتند باید نظام جمهوری خَلق باشد که به چپ‌ها یا کمونیست‌ها معروف بودند.

این مقام مسئول بابیان اینکه کسانی که طرفدار الگوی خلافت اسلامی بودند و هرگونه استفاده از تجارب غربی را مردود می‌دانستند که به آن‌ها اسلام‌گرایان رادیکال می‌گفتند، اذعان داشت: پیروان امام که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دادند طرفدار الگوی جمهوری اسلامی بودند؛ البته امام خمینی جمهوری را به‌عنوان شکل حقوقی رژیم مطرح می‌نمود و معتقد بود که وابسته به شرایط و مقتضیات جامعه است و از دیدگاه امام جمهوری بهترین قالبی است که ما را به محتوی اجتماعی رژیم سیاسی آینده و ترقی جامعه می‌رساند.

وی بیان کرد: البته امام می‌فرمود که این تنها یک پیشنهاد است؛ اما از طرف دیگر امیدوار بود که مردم به پیشنهاد ایشان رأی منفی ندهند و سرانجام در رفراندوم دهم و یازدهم فروردین سال 58 این رفراندوم برگزار شد و با اکثریت 98 درصد افرادی که شرکت کرده بودند، جمهوری اسلامی رأی آورد، بدین معنا که کل آراء اخذشده در رفراندوم 20 میلیون و 422 هزار و 438 رأی که از این میزان تعداد آراء موافق 20 میلیون و 54 هزار و 834 رأی و تعداد 367 هزار و 604 رأی مخالف بود که در طول تاریخ دموکراسی سابقه ندارد که چنین درصد بسیار بالایی به یک نظام رأی دهند؛ لذا امام به دنبال اعلان نتیجه رفراندوم روز 12 فروردین را به‌عنوان روز جمهوری اسلامی و به‌عنوان بزرگ‌ترین عید و نه‌تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام مسلمانان جهان معرفی کردند و از همه خواستند آن را مورداحترام قرار دهند.

غفوری گفت: در برخی از دوره‌های بعد از پیروزی انقلاب یکی از سؤالات و شبهاتی که در مورد رفراندوم جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شد و می‌شود این است که با توجه به اینکه نسل‌های دوم، سوم و چهارم بعد از انقلاب که در رفراندوم 58 شرکت نکردند، این نظام جمهوری برای آن‌ها یک نظام تحمیلی است و باید با آمدن هر نسلی برای جمهوری اسلامی ایران رفراندوم انجام شود؟ که در پاسخ می‌توان دلایلی همچون برگزاری تظاهرات متعدد و گسترده در روزهای 22 بهمن، 13 آبان و روز قدس و شرکت در انتخابات متعدد که نشان‌دهنده وفاداری نسل‌های جدید به رفراندوم سال 58 است را مبنی بر عدم ضرورت رفراندوم مطرح نمود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد بابیان اینکه در هیچ‌کدام از کشورهای دنیا حتی آن‌هایی که خود را به‌عنوان دموکراسی ترین کشور معرفی می‌کنند، هرگز اصل نظام را به رفراندوم و آراء مردم نگذاشتند، افزود: ملت ازلحاظ حقوقی یک شخصیت مستقل دارد و تعهداتی که یک ملت می‌دهد برای بعد از خود نیز ادامه دارد و الزام‌آور است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه هنوز عده‌ای از کسانی که در رفراندوم سال 58 شرکت کرده‌اند، حضور دارند، اظهار داشت: برگزاری مجدد رفراندوم باعث تزلزل در مدیریت نظام می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری را به‌نظام وارد می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد: رفراندوم تنها راه نشان دادن رضایت مردم نسبت به یک نظام نیست و ابزار موافقت یک نسل الزاماً به‌صورت رفراندوم نیست بلکه راه‌های دیگری ازجمله تبعیت و پیروی از قانون، عدم مخالفت مدنی با قوانین کشور و مسائل دیگر نیز بیانگر رضایت مردم از نظام است.

وی بابیان به اینکه درصحنه جهانی کشورهای دنیا و سازمان‌های بین‌المللی نظام سیاسی ما را به‌عنوان جمهوری اسلامی قبول دارند، تصریح کرد: استفاده از رفراندوم مجدد برای نظرخواهی از مردم نسبت به‌نظام راه چندان مناسب و خوبی نیست، چراکه به‌راحتی می‌توان با تبلیغات مسموم جو حاکم را متشنج کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد بیان کرد: جنگ هشت‌ساله علیه انقلاب نظام که درواقع یک جنگ جهانی بود و شاهد حضور همه اقشار جامعه به نسل‌های جدید بودیم که خود نشانه‌ای از مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همچنان که امام خمینی (ره) پیش‌بینی کرده‌اند این نظام مقدس به دست توانای رهبر معظم انقلاب به دست صاحب اصلی‌اش که امام زمان (عج) است، برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار