یادداشت:

در سال حمایت از کالای ایرانی مهمترین وظایف اقشار جامعه چیست؟

تحول اقتصادی کشور بدون حمایت از کالای ایرانی میسر نخواهد بود که در این میان باید به تبیین نقش هر یک از اقشار جامعه توجه کرد.
کد خبر: ۹۰۰۳۵۸۵
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، با نامگذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال حمایت از کالای ایرانی می‌توان گفت: تمامی اقشار جامعه از تناسب نامگذاری سال‌های اخیر با یکدیگر مطلع شدند.

در سال ۹۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی سال را به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری نمودند و در سال ۹۶ نیز با نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بر تقویت پایه‌های اشتغال زایی در کشور تاکید داشتند و هم اکنون نیز پس از تبیین اقتصاد مقاومتی و ایجاد شرایط لازم برای اشتغال و تولید این بار رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم توجه به کالای ایرانی تاکید داشتند که بدون شک لازمه تقویت پایه‌های اقتصاد مقاومتی نیز خواهد بود.

با این پیش مقدمه باید توجهی داشت بر اینکه لازمه حمایت از کالای ایرانی در ضرورت یکپارچگی و در کنار یکدیگر بودن مردم و مسئولین است و در واقع باید امروز شاهد اتحاد و یکدلی در حمایت از کالای ایرانی باشیم که نقش هر یک از اقشار جامعه در به ثمر رسیدن آن قابل تامل می‌باشد.

اصناف و بازاریان:

اصناف به عنوان یکی از بازوان اصلی اقتصاد کشور شناخته می‌شوند که شاید مهمترین نقش در تحقق شعار سال را بر عهده داشته باشند چرا که به راستی اگر اصناف و بازاریان ما از فروش اجناس و کالای ایرانی حمایت داشته باشند خریداران نیز بر خرید اینگونه کالا‌ها متمرکز می‌شوند.

در واقع باید اصناف ما با خرید از تولید کننده‌های ایرانی به دنبال فروش محصولات داخلی باشند و از فروش اجناس خارجی جلوگیری کنند که این مهم در صورتی که با فروش اجناس تولید کننده‌های شهرستان خود همراه باشد زمینه اشتغال شهروندان و توسعه روز افزون شهر را نیز فراهم خواهد کرد.

در همین راستا اصناف و بازاریان می‌توانند با عقد قرارداد با تولید کننده‌های داخلی زمینه ایجاد اعتماد و دلگرمی را در تولید کنندگان ایجاد نمایند تا شاهد رشد کیفیت کالای ایرانی نیز باشیم.

تولید کنندگان:

درست است که حمایت از کالای ایرانی در واقع با حمایت از تولید کننده ایرانی محقق خواهد شد، اما در این میان نقش تولید کننده ایرانی چیست؟

آیا تولید کننده ایرانی می‌تواند با کالای بی کیفیت رضایت مشتریان و فروشندگان و بازاریان را جلب نماید؟

امروزه که علم و تکنولوژی به صورت لحظه‌ای در حال پیشرفت می‌باشد بدون شک نمی‌توان انتظار داشت که مصرف کننده به مقایسه کیفیت کالا توجهی نداشته باشد، بنابراین باید گفت: تولید کننده ایرانی برای حمایت از کالای ایرانی باید در تولید خود بازنگری اساسی داشته باشد و زمینه ایجاد رقابت چشمگیر با کالای خارجی را در اجناس خود ایجاد نماید.

کالای ایرانی زمانی می‌تواند در عرصه بین المللی رقابت کند که با کیفیت بالا و مطلوب تولید شود و رضایت مشتری را در بر بگیرد که این امر مستلزم استفاده از نیروی کار متخصص و صرف زمان مناسب در بهره وری کالا می‌باشد.

در واقع تولید کننده ایرانی باید در تلاش باشد تا مصرف کننده ایرانی بدون توجه به برند کالای خارجی به دنبال خرید کالای ایرانی باشد و این میسر نخواهد شد مگر با بالا بردن کیفیت کالا و ارائه مناسب و معرفی کارآمد به مشتریان.

مردم و خریداران:

زمانی که تولید کننده و اصناف و بازاریان زمینه‌های لازم برای معرفی کالای ایرانی را با تولید با کیفیت و عدم فروش محصولات خارجی ایجاد نمایند مردم نیز به خرید کالای داخلی ترغیب خواهند شد و از سویی می‌توانند کیفیت کالای ایرانی را در عرصه رقابت با کالای خارجی نیز بسنجند.

بدون شک مردم وقتی شاهد ورود کالای با کیفیت داخلی به عرصه رقابت با کالای خارجی باشند و بازار داخلی را مملو از کالای داخلی ببینند تمایلی به خرید کالای خارجی نیز نخواهند داشت و در این میان از تولید کنندگان شهر و دیار خود حمایت خواهند کرد.

اما در این میان مردم می‌توانند تا زمانی که فروشندگان و تولید کنندگان وارد عرصه شوند خود زمینه ورود انان را با خرید کالای داخلی و با حمایت از تولید کننده و جلب اعتماد انان ایجاد کنند.

در این میان مردم باید از فروشندگان اجناس ایرانی بخواهند و به دنبال خرید اجناس ایرانی باشند تا کم کم زمینه فروش اجناس خارجی از بین برود و جای خود را به فروش اجناس داخلی دهد.

بدون شک زمانی که مردم تقاضای کالای ایرانی داشته باشند تولید کننده نیز با اشتیاق بیشتری به تولید می‌پردازد و در این میان زمینه اشتغال زایی بیشتر جوانان نیز فراهم خواهد شد.

مسئولین:

با تمام تعاریفی که پیش از این انجام شده است باید گفت: مسئولین اساسی‌ترین و مهمترین نقش را در حمایت از کالای ایرانی دارند.

بدون شک تا زمانی که شاهد سخت گیری در حمایت از تولید کننده با ایجاد بروکراسی اداری و ارائه وام‌های با سود بالا به تولید کننده باشیم نمی‌توان انتظار ایجاد اشتیاق تولید با کیفیت داشت.

به عنوان مثال وقتی وام بانکی با سود ۱۸ درصد به یک تولید کننده عرضه می‌شود، آن تولید کننده باید دارای سود بالای ۲۵ درصد در فروش باشد تا تنها بتواند پاسخگوی سود بانکی و هزینه‌های نیرو‌های خود و سایر هزینه‌های تولیدی خود باشد، بنابراین باید در گام نخست زمینه لازم برای ارائه وام‌های مناسب به تولید کنندگان ایجاد شود که این مهم نیازمند همت مسئولین است.

از طرفی وقتی تولید کننده برای ثبت شرکت و تولیدی خود با انواع قوانین و تبصره‌های اداری روبرو می‌شود انگیزه لازم خود را از دست می‌دهد و احساس دلسردی خواهد داشت.

تمامی این موارد وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند زمینه بهره وری پایین‌تر و ایجاد فضای ناامیدی را برای تولید کننده رقم می‌زنند و تولید کننده نخواهد توانست در عرصه رقابت بربیاید؛ بنابراین باید گفت: مسئولین باید با برنامه ریزی مناسب در شهرستان‌ها و با کاهش بروکراسی‌های اداری و ایجاد شرایط مناسب کسب و کار زمینه‌های لازم را برای کارآفرینان ایجاد نمایند تا شاهد رشد روزافزون تولید داخلی باشیم.

نتیجه گیری:

رشد و پیشرفت هر کشوری دوشادوش رشد و توسعه صنعت و تکنولوژی آن کشور و نیز در سایه رشد تولید داخلی و قدرت صادراتی آن محقق خواهد شد که هم اکنون با تکیه بر شعار سال جدید زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه اقتصاد کشور بیش از گذشته فراهم شده است و در این میان مردم و مسئولین باید دوشادوش یکدیگر و در همدلی و همزبانی قدم بردارند تا شاهد اعتلای پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه رقابت با کالای خارجی باشیم.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات