به منظور حمایت از کشاورزان و محرومین سیستان صورت گرفت؛
با همت بانوی خیر شیرازی و نیروی انتظامی شهرستان زابل در یک حرکت نمادین کودکان شهرستان هامون در کنار بستر خشکیده دریاچه هامون به منظور حمایت از کشاورزان و جلوگیری از خشک شدن بیشتر تالاب در یک مسابقه دوچرخه سواری شرکت کردند
کد خبر: ۹۰۰۳۶۰۴
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرنگار بسیج از میرجاوه؛ به همت بانوی خیر شیرازی و نیروی انتظامی شهرستان زابل، نوجوانان شهرعلی اکبر در مسابقه نمادین دوچرخه سواری با موضوع بحران آب در دریاچه هامون شرکت کردند.
این بانوی خیر درگفتگو با خبرنگارلادیز، اظهار کرد: مساله خشکسالی منطقه سیستان و خشک شدن دریاچه هامون بار‌ها مطرح شده و طی سال‌های اخیر این موضوع با عدم بارش در سال گذشته تشدید یافته و زندگی مردمی که اقتصاد و معاش آن‌ها وابسته به کشاورزی و دامداری و ماهیگیری بوده با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری از موثر بودن این مسابقه دوچرخه سواری در جهت وارد آمدن تلنگری به مسئولین، تصریح کرد:اقدامات مسئولین در این زمیه کافی نبوده و باید راهکار مناسبی برای منبع درآمد مردم محلی اندیشیده شود چرا که بسیاری از خانواده‌ها در شرایط نامطلوبی بسر می‌برند.

یکتا پناه پور بانوی خیر شیرازی اذعان کرد: این مسابقه نمادین در بستر خشک دریاچه هامون با هدف توجه و حمایت از کشاورزان، دامداران، ماهیگیران و مردم محروم منطقه برگزار شده است.
وی درباره انگیزه خدمت به دانش آموزان مناطق محروم استان، این چنین بیان می‌کند: سال ۹۲ دکترای زبان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان قبول شدم، چون در آن زمان معلم بودم از ناحیه یک شیراز به زاهدان منتقل شدم، دوسال در زاهدان تدریس کردم و سال تحصیلی ۹۴ در مدرسه شهید حسین ریگی میرجاوه و سپس در روستای فیض آباد مشغول تدریس به دانش آموزان مقطع ابتدایی شدم وتدریس که بهانه‌ای برای حضور در محرومترین مناطق بود موجب شناخت عمیق از میزان محرومیت پیدا و پنهان استان شد که نام این استان را سرزمین دشواری‌ها گذاشته ام.

وی افزود: اگرچه رشته تحصیلی من زبان انگلیسی بود و باید درمقطع دبیرستان مشغول تدریس می‌شدم، اما کار با بچه‌های ابتدایی نیز برای من جذاب و دلنشین بود چراکه بچه ها‌ی ابتدایی معصومیت خاصی دارند و برقراری ارتباط با این بچه‌ها راحت‌تر است.
پناه پور در ادامه بیان می‌کند: خدمت در مناطق و روستا‌های محروم باعث شد تا با بچه‌هایی روبرو شوم که مشکلات متعددی داشتند و محرومیت را در زندگی و چهره این دانش آموزان مشاهده می‌کردم و همیشه دلم می‌خواست کاری برای این بچه‌ها انجام دهم بنابراین از هیچ کمکی به این دانش آموزان دریغ نکردم و در این مدت ۵ سال حضورم در این استان از هزاران کودک و دانش آموز حمایت مالی، آموزشی و بهداشتی شده است.
گفتنی است، اهتمام به امور آموزشی و معیشتی اتباع خارجی ساکن در استان از جمله پاکستان و به ویژه افغانستان از جمله فعالیت‌های وی بوده است.

یکتا پناه پور معلم دلسوزی است که پس از پایان مدت خدمتش در سیستان و بلوچستان، نتوانست از بچه‌های محروم و بی بضاعت استان سیستان و بلوچستان دل بکند و ماندن در کنار این بچه‌های معصوم را به بازگشت به شهر و دیارش، شیراز ترجیح داد، او برای تحصیل و تدریس دوساله آمده بود، اما کودکانی که سر کلاس درسش حاضر شدند، مسیر زندگیش را عوض کردند، با وجود اینکه در حال حاضر وی در شیراز زندگی می‌کند، اما کمک به کودکان محروم وخانواده‌های آن‌ها از دغدغه‌های او به شمار می‌رود که همچنان تلاش دارد مردم رنجدیده و محروم استان را در شادیش شریک کند.

قابل ذکر است هر ساله در زمستان به علت آب و هوای متعادل در کشور افغانستان شاهد بارندگی‌های متعددی در این کشور هستیم، که موجب ذخیره آب در پشت سد کجکی که در مسیر دریاچه هامون قرار دارد می‌شود، به این ترتیب با پر شدن سد و آب شدن برف‌های کوه‌های نزدیک به این سد اضافات آب به سوی هامون می‌ریزد، اما متاسفانه در زمستان سال گذشته این مهم محقق نشده و پیش بینی می‌شود در تابستان سال جاری و آغاز باد‌های ۱۲۰ روزه از خرداد ماه میزان گردو غبارو آلودگی هوای سیستان، خشکی این منطقه تشدید یابد و زندگی مردم بیش از پیش سخت‌تر شود.
ارسال نظرات