خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی:

موانع در مسیر حمایت از کالای ایرانی برطرف شود/فرهنگ سازی تنها راه حل نیست

یکی از مراجع تقلید گفت: فرهنگسازی در زمینه کالای داخلی خوب است ولی به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند بلکه گرفتاری‌های موجود در مسیر را باید حل کنند.
کد خبر: ۹۰۰۳۷۳۹
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
موانع در مسیر حمایت از کالای ایرانی برطرف شود/فرهنگ سازی تنها راه حل نیست
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: خداوند بنده‌ای را رحمت کند که سختگیر نباشد. باید در نظر داشت مسئله آسان‌گیری اصل اساسی اجتماعی است و بسیاری از پرونده‌ها در اثر سخت‌گیری‌های کوچک تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سخت‌گیری‌ها سبب بدبینی، عداوت‌ها، نزاع‌ها و کشمکش‌ها است و آسان‌گیری محبت در جامعه را به همراه دارد و حتی با سخت‌گیری درون خانواده اختلاف بین افراد ایجاد می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به شعار حمایت از تولید داخلی گفت: نباید به جزئیات در این زمینه اهمیت داد. اگر به جزئیاتی مانند اینکه جنس خارجی مقداری بهتر است اهمیت دهیم وابستگی به خارج را به همراه دارد. نباید مختصر تفاوت در قیمت و کیفیت را سخت‌گیری کنیم.

وی عنوان کرد: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا مردم اجناس داخلی مصرف کرده و جوانان از بیکاری نجات پیدا کنند و کارخانه‌ها راه‌اندازی شود؛ اگر به سراغ اجناس خارجی بروید جوانان بیکار می‌شوند و وابستگی به خارج بیشتر می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اهمیت عامل کیفیت گفت: به همان اندازه که فرهنگ‌سازی در حمایت مهم است باید فرهنگ‌سازی در زمینه کیفیت نیز انجام شود؛ در این صورت مردم به سراغ کالای خارجی نمی‌روند.

وی به عوامل گرانی کالا‌ها اشاره کرد و افزود: کارخانه از بانک وام دریافت کرده و بانک سود می‌خواهد در نتیجه نمی‌تواند جنس را ارزان دهد و عامل دیگر این است که جنس را در بازار از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و دو تا سه برابر می‌فروشند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: قاچاق مانع دیگر در حوزه حمایت از کالای ایرانی است باید این مسئله بررسی شده و از قاچاق جلوگیری شود. اکنون به گونه‌ای شده که از چین کالا می‌آورند و مارک را برمی‌دارد و مارک ایرانی می‌زنند و می‌فروشند.

وی یادآور شد: اگر به خارج روی آوریم به ناچار باید ارز خارجی بگیریم که در نتیجه وابستگی بیشتر می‌شود و باید نفت را ارزان در اختیار آن‌ها قرار دهیم و از آن‌ها جنس بگیریم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه امروز ممکن است عده‌ای سود ببرند، ولی فردا کل نظام اقتصادی گرفتار می‌شود گفت: اندیشمندان باید حلقه‌های زنجیر را بررسی کنند و عوامل مختلف را در نظر بگیرند. فرهنگ‌سازی خوب است، ولی به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و گرفتاری‌های موجود در مسیر را باید حل کنند.

وی یادآور شد: فضا‌های مجازی یکی دیگر از مشکلات است که بسیاری از معاملات در فضا‌های مجازی انجام می‌شود بنابراین اگر بنا است این مشکل مهم اقتصادی و اجتماعی حل شود باید روی تمام عوامل اندیشه شود تا این مشکل برای همیشه از میان برداشته شود و آینده نسل‌های بعد را در نظر بگیریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار