تخلیه مسکونی توسط شهرداری و کمک رسانی با شهروندان

اعلام آمادگی چند‌ شهروند سوادکوهی برای اختصاص واحد مسکونی بدون‌ استفاده خود به خانواده‌ای که وسایل زندگی آنان به سبب تخلیه منزل توسط شهرداری زیراب تخریب‌ شد، بیانگر وجود روحیه همکاری‌ و مشارکت عمومی در بین شهروندان است.
کد خبر: ۹۰۰۳۸۲۱
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، صبح روز چهارشنبه مأموران نیروی انتظامی برای اجرای حکم‌ قضایی که با شکایت شهرداری زیراب صادر‌ شده بود برای تخلیه واحد مسکونی خانواده یکی از کارکنان متوفی شهرداری زیراب که در حین کار در سال 94 جانش را از دست داده بود، اقدام‌کردند، این‌ اقدام با مقاومت ساکنان این واحد مسکونی همراه‎ بود.

تخلیه اسباب‌ و اثاثیه منزل این خانواده و انتشار عکس‌های آن با واکنش انتقادی کاربران فضای‌ مجازی در سوادکوه همراه‌ شده است.

اجرای قانون همیشه مورد‌ تأکید همگان است اما تدبیر‌ مدیریتی برای حل مشکلات هم باید همواره مورد نظر‌ قرار گرفته تا ضرر‌های روحی، روانی و اجتماعی اجرای قانون، بیشتر از فواید آن نباشد.

 

 

تصاویر تخلیه اسباب و اثاثیه واحد‌ مسکونی متعلق به شهرداری زیراب که از روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود، حمایت‌های زیاد مردمی را از این خانواده در پی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب در گفت‌وگویی از ضرورت تدبیر مناسب و آبرومند درخصوص تخلیه وسایل واحد‌ مسکونی مورد نظر خبر داد و با تقدیر از دغدغه‌های مردمی و اصحاب رسانه گفت: در چند نوبت، قبل و بعد از دریافت حکم‌ قضایی به ساکنان این واحد مسکونی تذکر داده‌ شد؛ بعد از وقوع تخلیه اسباب‌ و اثاثیه در این محل حاضر شدم و مهلت 2 هفته‌ای در اجرای حکم را درخواست و با مسؤولان شهرستانی برای حل موضوع رایزنی‌ کردم تا به‌صورت آبرومندانه‌ای این مسئله تدبیر شود.

سعید قلی‌نژاد با بیان اینکه ادعای مطالبات این خانواده نیز از طرق قانونی قابل پیگیری است، افزود: موضوع تخلیه این واحد مسکونی نباید در رسانه‌ها منتشر می‌شد، به‌دنبال این موضوع از حمایت‌های مردمی نیز در حل مشکلات شهروندان استقبال می‌کنیم اما تاکنون درباره این مشکل مراجعه‌ای به شورای شهر نشد.

وی در پاسخ به سؤال تصمیم شهرداری و شورای اسلامی شهر برای خرید برنج از شهرهای دیگر و تعمیر، نورافشانی و رنگ‌‌آمیزی پل فجر زیراب به مبلغ 700 میلیون تومان بیان کرد: ترک تشریفات که در مصوبه تعمیر پل زیراب بیان‌ شده به‌دلیل عدم نقدینگی، تصمیم قانونی بود و برای موضوع‌های دیگری مانند آسفالت، دیوار حائل و خدمات شهری هم اقداماتی انجام شد و با توجه به عکس‌العمل‌هایی که مشاهده شد، موضوع تعمیر، نور‌افشانی و رنگ‌آمیزی پل فجر زیراب به مبلغ 700 میلیون تومان را نیز متوقف کردیم.

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب با بیان اینکه نگاه کلی ما این است که خرید شهرداری و شورای‌ اسلامی شهر در همین‌ شهر در اولویت باشد، همچنین نظارت کلی بر مصوبات در دستور کار قرار دارد و بررسی جزئیات فعالیت‌های شهرداری مد‌ نظر شورا نیست مگر آنکه موضوع خاصی در دستور‌ کار قرار‌ گیرد، تأکید کرد: خرید برنج مناسب برای رفاه کارکنان شهرداری از شهری که برنج آن معروفیت دارد، مورد نظر بود و ایرادی نیست اما اولویت ما خرید از شهر‌ زیراب است.

در اجرای قانون و قانونی ‎بودن این اقدام و انجام وظیفه توسط نیروی انتظامی ورود نمی‌کنیم و البته نظرات درباره برخورد با افراد و اجرای قانون از موضوعاتی بوده که قابل بررسی است اما نوع رفتار شهرداری در تخلیه اسباب‌ و اثاثیه یک‌ خانواده بی‌سرپرست و کنار‌ خیابان قرار‌ گرفتن وسایل خانواده، موضوعی است که نیاز به تحلیل‌ و کنکاش‌ دارد و مهم‌تر‌ین پیام این اقدام که نگران‌کننده هم است، رویه و نوع‌ رفتار مدیریتی است که احتمال تکرار آن در آینده وجود‌ دارد.

البته حضور رئیس‌ شورای اسلامی شهر زیراب در مکان مورد‌ نظر و مهلت‌گیری برای اجرای قانون قابل‌ تقدیر است اما انتظاری که از شورای اسلامی شهر زیراب می‌رود آن است که تذکر‌ جدی برای عدم‌ تکرار چنین قضایایی به شهردار دهد.

شهرداری باید با کمتر‌ین تنش‌ به انجام وظایف قانونی خود اقدام کند، نه اینکه در ایجاد نگرانی و از بین رفتن آبروی یک‌ خانواده ایفای نقش کند؛ آنچه جای نقد‌ دارد، اجرای حکم قانونی نیست بلکه عدم‌ تدبیر برای اجرای قانون است.

 

 

موافقت شورای‌ اسلامی شهر با تصویب مبلغ 700 میلیون‌ تومان برای عملیات تعمیر، نور‌افشانی و رنگ‌آمیزی پل فجر زیراب از محل اعتبارات بودجه عمرانی سال 1396 شهرداری زیراب که باقی‌مانده آن در متمم‌ بودجه سال‌جاری شهرداری و با ترک‌ تشریفات مناقصه و انعقاد قرار‌داد تا یک‌سال آینده به‌دلیل نبودِ نقدینگی به «ل ـ ق» و نیز تصویب مبلغ 20 میلیون‌ تومان در‌ قالب کمک‌ رفاهی به کارکنان شهرداری برای اهدای برنج و از طرف‌ دیگر اعلام احتمال قطعی برق، گاز و آب در عدم‌ پرداخت عوارض و قضیه تخلیه اینچنینی اسباب و اثاثیه یک‌ خانواده، شهروندان را دچار تعارض‌ می‌کند.

الویت‌بندی اقدامات در شهرداری زیراب و اهم و مهم‌ دانستن برخی اقدامات باید مورد تأمل قرار‌ گیرد؛ توجه به رفاه کارکنان و زیبا‌سازی شهر از تصمیمات‌ مناسب برای مدیریت‌ شهری است اما با نگاهی به مشکلات و تنگناهای مورد اولویت‌ و بدهکاری‌های شهرداری، به‌نظر می‌رسد که برخی از تصمیمات دارای آینده‌نگری مناسب‌ نیست و با توجه به باقی‌ ماندن سه‌ سال دیگر از عمر شورای‌ شهر، توجه به اولویت‌ها مهم است تا برخی عملکرد‌های شهرداری با عدم توجیه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مواجه نشود؛ تخلیه وسایل زندگی یک‌خانوار با شکایت شهرداری تصویر جالبی از تعامل بین شهروندان‌ و شهرداری را نشان نمی‌دهد.

خبرنگاران به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی وظیفه رصد توانمندی‌ها و مشکلات و تلاش در مسیر تقویت استعداد‌ها و کاهش مشکلات را دارند و متهم‌کردن آنان در قبال نگارش انتقاد از نحوه خرید برنج برای رفاه کارکنان به سهم‌خواهی، رفتار مناسب شورایی محسوب نمی‌شود و برای احترام به برخی جایگاه‌ها از حق پیگیری موضوع خودداری می‌کنیم اما در صورت تکرار چنین رفتارهای ابتدایی در نگارش صریح و مصداقی پیشینه و دلایل اتهام تردید نمی‌کنیم.

اعلام آمادگی چند‌ شهروند سوادکوهی برای اختصاص واحد مسکونی بدون‌ استفاده خود به خانواده‌ای که وسایل زندگی آنان تخریب‌ شد، بیانگر وجود روحیه همکاری‌ و مشارکت عمومی در بین شهروندان زیرابی است که تجمیع این علاقمندی برای کمک به توسعه شهر باید توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری برنامه‌ریزی ‎شود.

گزارش/ عمران اکبرنژاد

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار