عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه کالای ایرانی باید رقابت‌پذیر باشند، گفت: نظام بانکی، نظام فرسوده مالیاتی و نیز بیمه‌ها بزرگ‌ترین مانع جدی بر سر راه تولید کشور هستند.
کد خبر: ۹۰۰۴۱۸۷
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید حسن حسینی شاهرودی درباره شعار سال ۹۷ مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تأکید کرد: در ۱۰ سال اخیر تأکید معظم له همواره بر مقوله اقتصاد بوده به این دلیل که آسیب در حوزه اقتصاد، می‌تواند سایر حوزه‌ها مانند فرهنگ و ... را نیز تحت تأثیر قرار دهد لیکن باید رویکرد زیرساخت‌های کشور به‌خصوص در حوزه اقتصادی به سمت تقویت پیش برود.
وی افزود: در حوزه اقتصادی اگر دقت لازم در حوزه اداره کشور وجود نداشته باشد، می‌تواند بر حوزه‌های مختلفی مانند فرهنگ نیز تأثیر منفی داشته باشد و اصلاح این امر یکی از مواردی است که همواره در تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد.
فرهنگ نقطه مشترک شعار سال‌های اخیر
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شعار‌های سال در سنوات اخیر توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با مقوله فرهنگ مشترک بوده و این نشان می‌دهد که در تبیین و تحقق شعار سال می‌بایست نگاه فرهنگی را در اولویت قرارداد.
حسینی شاهرودی درباره مخاطبان شعار سال ۹۷ مبنی بر حمایت از تولید داخلی، گفت: شرایط امروز آن‌گونه نیست که بتوانیم فقط مردم را متقاعد کنیم تا در میدان حضور داشته باشند و هر نوع کالای ایرانی را با هر کیفیت و هر قیمتی خریداری کنند چراکه شرایط معیشتی مردم نیز خوب نیست پس باید دانست که مخاطب شعار سال ۹۷ نه‌فقط مردم بلکه مسئولان و تولیدکنندگان نیز هستند.
وی با تاکید بر اینکه شعار سال باید مدنظر همه آحاد جامعه باشد لذا ما معتقد هستیم همه باید در تحقق آن فعالانه عمل کنند، افزود: از سوی دیگر به‌جز مردم، مسئولان و نظام اقتصادی نیز مخاطبان شعار سال هستند.
نظام حکومتی تعیین کننده زیرساخت‌های حوزه اقتصادی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره روش‌های حمایت از تولید نیز گفت: برخی اوقات مطرح می‌شود که تولید نیازمند به حمایت نیست یعنی موارد مرتبط با بازار و تولید می‌بایست به مردم واگذار شود، اما باید تأکید کرد که ما در حوزه اقتصاد نیازمند برخی زیرساخت‌ها هستیم که تبیین این زیرساخت‌ها نمود بارز همان حمایت است.
حسینی شاهرودی تأکید کرد: زیرساخت‌ها در حوزه اقتصادی، توسط مردم تعیین نمی‌شوند و این مقوله بر عهده نظام حکومتی از طریق قوانین، روابط بین‌المللی، صادرات، انتقال ارز، تجارت جهانی و ... است که فراهم کردن آن در زمره بخش‌های سیاست‌های حمایتی از کالای داخلی محسوب می‌شود.
وی افزود: امروز باید برای تحقق شعار سال مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌ای منسجم با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور تشکیل شود که تمام آحاد جامعه در آن وظایف خود را دانسته و به سمت تحقق این امر گام‌های درستی برداشته شود.
کالا‌های ایرانی رقابت پذیر باشند
عضو خانه ملت یکی از دلایلی که در نام‌گذاری سال‌ها جهت‌گیری اقتصادی دنبال می‌شود را آسیب‌هایی دانست که از جانب حوزه اقتصادی به زیرساخت‌های فرهنگی کشور وارد آمده است و تصریح کرد: نام‌گذاری سال‌های اخیر، به‌صورت زنجیره‌ای از اقدامات اقتصادی است که می‌تواند نجات بخش مشکلات کشور باشد.
حسینی شاهرودی یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای حمایت از کالای ایرانی از جانب مردم را باکیفیت بودن و قابل‌رقابت پذیر بودن کالا‌های ایرانی با مشابه خارجی دانست و تصریح کرد: هر یک از افراد جامعه هم تولیدکننده کالا و خدمات و هم مصرف‌کننده آن هستند لذا با این تصور باید گفت: آیا تولیدکنندگان ما خودشان به‌عنوان یک مصرف‌کننده تا چه میزان مایل به استفاده از کالای تولیدشده هستند؟!
وی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس موظف به ایجاد یا تقویت زیرساخت لازم در راستای توسعه و تقویت صادرات، انتقال ارز، بازاریابی و تجارت جهانی هستند تا زمینه حمایت از کالای ایرانی فراهم شود.
نظام فرسوده مالیاتی بزرگ‌ترین مانع جدی بر سر راه تولید کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بزرگ‌ترین مانع جدی بر سر راه تولید را نظام بانکی، نظام فرسوده مالیاتی و نیز بیمه‌ها ذکر کرد و گفت: تا این موارد اصلاح نشود زمینه تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی فراهم نخواهد شد.
حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: نه‌تن‌ها فرآیند‌های قانونی و اجرائی ما امروز در راستای حمایت از تولید نیست بلکه در بسیاری از موارد مانع جدی برای تولید است که باعث می‌شود تولید ملی کم کیفیت، گران و غیرقابل رقابت‌پذیری با کالای مشابهی باشد که هزاران کیلومتر خارج از مرز‌ها تولیدشده و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
وی تصریح کرد: ما در فرآیند‌های قانونی یا دچار خلأ قانونی و یا فراوانی قوانین هستیم، برای مثال در حوزه مالیاتی دچار فراوانی قوانین فرسوده و منسوخ‌شده‌ایم و یا قانون بانکداری امروز ما بیش از ۳۵ سال پیش و با شرایط اقتصادی آن دوره نوشته‌شده و امروز قطعاً نیازمند بازنگری است، اما متأسفانه هیچ‌کدام از دولت‌ها اهتمامی برای تغییر اساسی این قانون مهم از طریق مجلس نداشتند.
اهتمام مجلس برای اصلاح زیرساخت‌های قانونی
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما امروز در شرایط جنگی هستیم، زیرا جنگ فقط در حوزه نظامی نیست و امروز در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی به سر می‌بریم، تصریح کرد: نه‌تن‌ها قوانین و فرآیند‌های اجرایی ما باید بر مبنای جنگ اقتصادی تغییر پیدا کند بلکه سربازان و فرماندهان این جنگ نیز باید آموزش‌های لازم را دیده باشند تا به‌وقت عمل تدبیر مناسب را اتخاذ کنند.
حسینی شاهرودی گفت: امروز مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس تمام همت خود را برای ایجاد و یا اصلاح زیرساخت قانونی به‌کار بسته است و هشت طرح کلان اقتصادی را در دستور کار خود دارد.
وی افزود: تدوین قانون بانکداری اسلامی جدید، اصلاح قانون بانک مرکزی، اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که دغدغه مهم تولیدکنندگان است، قانون صندوق‌های مکانیزه فروش که می‌تواند عدالت مالیاتی را در جامعه فراهم کند، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که اخیراً تقدیم مجلس شد و در دست بررسی است، اصلاح قانون مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بخشی از این طرح‌های در دست اقدام کمیسیون اقتصادی مجلس است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها