خبرهای داغ:
سیدعلیرضا آل داود با اشاره به اینکه تلگرام راهزن اطلاعات مردم کشور ماست، گفت: پیام رسان تلگرام یک پیام رسان بین المللی نیست و نکته جالب اینجاست که بیش از 80 درصد پهنای باند آن توسط ایرانیان داخل و خارج از کشور مصرف می شود.
کد خبر: ۹۰۰۴۶۲۸
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،سید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی و مدرس سواد رسانه ای، در خصوص فضای مجازی گفت: در فضای مجازی، محتوا نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و در صورتی که زیرساخت تولید و توزیع این محتوا به شکل مناسبی فراهم باشد، می‌تواند کاربر را به خود جذب کرده و به بستری برای تعاملات فرهنگی تبدیل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما این بستر در انحصار پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی است و آنان نیز با غرض و برنامه ریزی برای به بن بست کشاندن انقلاب اسلامی در این بستر تولید محتوا می کنند و بسیاری از این محتواها مسموم و خطرناک است.

این مدرس سواد رسانه ای با تاکید بر اینکه فضای مجازی برخلاف نام خود، تأثیرات جدی ای در فضای حقیقی دارد، اظهار داشت:  طی سال‌های گذشته این فضا بخصوص با پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تأثیرات مهمی بر افکار عمومی در فضای جامعه، انتخابات‌ها و در ذائقه مردم حتی در روستاهای دورافتاده که اکنون به اینترنت دسترسی دارند، گذاشته که در برخی از موارد این تأثیرات منفی کشور را با چالش های جدی روبرو کرده است.

این پژوهشگر فضای مجازی افزود: در کشورهای پیشرفته قوانین مناسبی برای مقابله با آسیب های فضای مجازی و هماهنگی قابل توجهی در این زمینه وجود دارد، چرا که به خوبی می دانند آسیب های این فضا، آسیب هایی هستند که قطعا تاثیراتشان را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نشان خواهند داد.

وی سطحی نگری فکری بر آمده از فضای رها و بی ضابطه فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخل کشور را برای آینده کشور مضر دانسته و تصریح کرد: سطحی نگری فکری برآمده از فضای مجازی و نفوذ شبکه های مجازی نظیر تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و... که دارای اطلاعات ناقص، مهندسی شده یا غلط هستند نشان می دهد دشمنان با برنامه ریزی هوشمندانه سعی در انحراف افکار مردم به سمت ایجاد زحمت و آسیب برای آنها و کشور هستند.

آل داود با تاکید بر اینکه نقش تلگرام در ایجاد اختلالات روانشناختی و انحراف جوانان و نوجوانان، ترویج خیانت بین زوجین، چالش ها و حوادث اجتماعی نظیر قتل ستایش قریشی، اهورا، جوان مهابادی، دو دختر اصفهانی و...  بسیار مشهود است، افزود: تلگرام با داده کاوی BigData بیش از 40 میلیون مخاطب در داخل کشور و فروختن این اطلاعات ارزشمند به کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، عربستان و برخی دیگر کشورها در حال ذائقه سازی به سمت جرائم، انواع منکرات و ایجاد نیاز های کاذب در افکار عمومی در جامعه ما است.

وی ارتقای سواد و مهارت رسانه و فضای مجازی را در جامعه ضروری خواند و اظهار کرد: فراگیری این مهارت ها، برای عموم مردم و مسئولان بسیار واجب است، همچنین با توجه به، پیشرفت روزافزون نرم افزارها در این حوزه، به نظر می رسد که استمرار این آموزش ها، بسیار ضروری است.

آل داود در پایان حمایت از پیام رسان های ایرانی توسط مردم را بسیار با اهمیت دانسته و گفت: مردم عزیز کشور ما به دستاورد های جوانان و نخبگان کشور در فضای مجازی نظیر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی اعتماد دارند و استفاده آنان از این ظرفیت های بومی می تواند منجر به پیشرفت کشور در عرصه های مختلف نظیر اشتغال آفرینی و ایجاد کسب و کار در بستر مطمئن و قابل اعتماد شود.

 

ارسال نظرات