رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: ابعاد جدیدی از جرم و جنایات به سمت فضای مجازی سوق می‌یابد که بخشی از آن‌ها به دلیل بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی مردم از فضای مجازی است.
کد خبر: ۹۰۰۴۶۸۶
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، امین یادگارنژاد صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: ابعاد جدیدی از جرم و جنایات به سمت فضای مجازی سوق می‌یابد که بخشی از آن‌ها به دلیل بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی مردم از فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی سایبری و اینکه مردم پلیس خودشان باشند و مخلان نظم و امنیت را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند، اهمیت می‌یابد، عنوان کرد: در سال گذشته ۸۳۵ مورد وقوع جرم سایبری را در پلیس فتای کرمان ثبت کردیم که نسبت به سال قبل آن ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان متوسط افزایش وقوع جرائم سایبری در کشور را ۴۵ درصد عنوان کرد و ادامه داد: اولویت جرائم به ترتیب درصد وقوع، برداشت غیرمجاز اینترنتی با ۲۵ درصد، مزاحمت‌های اینترنتی ۱۹ درصد، کلاهبرداری اینترنتی ۱۸ درصد و هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۲ درصد است.

یادگارنژاد به کاهش ۱۱.۲ درصدی سایر جرائم اینترنتی در استان کرمان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: از نکات مهم در افزایش و رشد جرائم اینترنتی، کلاهبرداری و مزاحمت‌ها هستند که رابطه مستقیم با عملکرد و سطح آگاهی مردم و کاربران رایانه دارد.

وی ابراز داشت: در کلاهبرداری‌های اینترنتی اگر قربانی زمینه ارتکاب جرم را فراهم نکند، رخداد وقوع آن به صفر درصد می‌رسد، خرید‌های اینترنتی و گرایش مردم به استفاده در این زمینه و عدم رعایت نکات امنیتی موجب شده که کلاهبرداری‌های اینترنتی ما در سال گذشته دو درصد رشد را نشان دهند.

یادگارنژاد تصریح کرد: افزایش کاربران تلفن‌های هوشمند و عدم توجه به اطلاع‌رسانی‌ها و مواردی که در این زمینه هشدار داده می‌شود، موجب شده افراد اطلاعات خصوصی و شخصی خود را به اشتراک بگذارند و سوءاستفاده مجرمان و هتک حرمت می‌شود.

وی جنسیت متهمان جرائم سایبری در استان کرمان را طی سال گذشته ۴۷۳ مرد و ۱۰۸ زن اعلام کرد و بیان داشت: در مجموع سال گذشته ۵۸۱ متهم در این زمینه داشتیم که ۶ درصد افزایش دارد.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: ارزش ریالی پرونده‌های پلیس فتای کرمان در سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به موارد سوء‌استفاده‌ای که از طریق جلعل هویت افراد صورت می‌گیرد، ادامه داد: بعضا کلاهبرداران کار‌های خود را از کافی‌نت‌ها و مراکز ارائه خدمات اینترنتی رایگان انجام می‌دهند که سال گذشته ۴۳۷ مورد نت‌سرا در استان شناسایی و ساماندهی شد و ۹۴۸ مورد بازدید به عمل آمد.

یادگارنژاد خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های جرائم سایبری که در ۱۸ روز امسال انجام شده، کلاهبرداری از طریق پیامک و تلفن‌های مردمی مبنی بر برنده شدن در مسابقات مرتبط با پرداخت جایزه خوش‌حسابی به قربانیان بوده که اکثر از افراد دارای جایگاه اجتماعی هستند.
ارسال نظرات