تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در کرمان

رئیس حوزه هنری استان کرمان از تولید ۴۴ اثر تجسمی توسط هنرمندان کرمانی طی سال گذشته خبر داد و گفت: زیارت‌نامه حضرت زهرا (س) توسط یکی از خوش‌نویسان کرمانی خوشنویسی و یکی از تذهیب‌گران کرمانی آن را تذهیب کرد.
کد خبر: ۹۰۰۴۶۹۰
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، محمدحسین ملکی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: با تغییر رویکرد در تولیدات حوزه هنری طی سال‌های گذشته بنابراین از ابتدای تولید همراه با آثار هنری هستیم و این طور نیست که تولیدات آماده را مانند گذشته حمایت کنیم.

وی بیان داشت: دو اثر داستانی با موضوع فهم مکتب اباعبدالله (ع) و نذر برای سیدالشهدا (ع)، پنج فیلم کوتاه و ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوعات اجتماعی و آسیب‌ها و دو انیمیشن در حوزه هنری استان کرمان تولید شده است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان ادامه داد: طی سال گذشته در واحد نمایش حوزه هنری استان کرمان نیز سه نمایش اجرای عمومی داشت و یکی از نمایش‌ها دو بار به روی صحنه رفت.

ملکی ابراز داشت: نمایش خیابانی «راز پرده عشق» را حمایت کردیم و این نمایش در جشنواره دفاع مقدس حائز رتبه شد و در حوزه تعزیه که یکی از کار‌های با سابقه در حوزه هنری است نیز با تشکیل انجمن تعزیه استان گام برداشته‌ایم.

این مسؤول فرهنگی درباره تعزیه تصریح کرد: این گونه نمایشی آیینی بسیار موثر می‌تواند شکل‌دهنده گونه‌ای از آثار نمایشی مورد توجه مردم باشد و تشکیل انجمن تعزیه در واقع متولی پیدا کرده است.

ملکی تاکید کرد: تلاش برنامه‌های ما بر این بوده است که تعزیه را از خرافات نجات دهد و از نظر اجرایی هم شکلی داشته باشد که به عنوان گونه قابل توجه برای قشر فرهیخته جامعه هم باشد.

وی با اشاره به اینکه کارگاه تولید نمایش را در سال گذشته کلید زدیم از تولید پنج نمایشنامه به عنوان خروجی این کارگاه خبر داد و یادآور شد: اجرای نمایش عروسکی در مساجد حاشیه شهر، اجرای نقالی در قالب جشنواره نقالان رضوی از دیگر برنامه‌هاست.

ملکی عنوان کرد: دو متن نمایشی را در سال جاری با موضوع کنگره شهدا و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه هنری استان کرمان آغاز کرده‌ایم.

وی با یادآوری تولید آلبوم‌های موسیقی نواحی استان کرمان با موضوع کویرانه‌ها در حوزه هنری طی ۱۰ سال اظهار داشت: این آلبوم‌ها به شکل پژوهشی که قابل اجرا، مستند، پیگیری و مستندسازی نبود.

رئیس حوزه هنری استان کرمان در مورد کویرانه‌ها خاطرنشان کرد: گزینشی از ۱۲ آلبوم کویرانه انجام شد و کاری با عنوان باغ آوا را منتشر کردیم و در سال گذشته با پیگیری فواد توحیدی پژوهشی با عنوان موسیقی نواحی آماده شد که می‌تواند منبع خوبی برای پژوهشگران باشد.

ملکی از ایجاد گروه کُر حوزه هنری استان کرمان به صورت مبنایی و تاکید بر موسیقی فاخر خبر داد و بیان کرد: یک آلبوم موسیقی با ۱۰ قطعه از اشعار خواجوی کرمانی و سه قطعه مستقل در حوزه هنری کرمان تولید شده است.

وی با اشاره به تولید ۴۴ اثر تجسمی توسط هنرمندان کرمانی طی سال گذشته گفت: زیارت‌نامه حضرت زهرا (س) توسط یکی از خوش‌نویسان کرمانی خوشنویسی شد و یکی از تذهیب‌گران کرمانی آن را تذهیب کرد و به عنوان یک اثر فاخر در حوزه علمیه فاطمیه (س) رونمایی شد.

رئیس حوزه هنری استان کرمان ابراز داشت: پروژه عکاسی مشترک از کویر تا دریا با همکاری حوزه هنری استان‌های کرمان و هرمزگان برگزار شد.

ملکی ادامه داد: انتشار کتاب شعر، برگزاری کارگاه‌های مستمر شعر و داستان خلاق از دیگر برنامه‌های حوزه هنری استان کرمان طی سال گذشته است.

وی افزود: رونمایی از نسخه اولیه نخستین رمان انقلاب اسلامی در کرمان با موضوع محوری مسجد جامع در کرمان از دیگر برنامه‌های واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کرمان به شمار می‌رود.

این مسؤول از تولید سه پروژه تاریخ شفاهی در واحد فرهنگ مطالعات پایداری حوزه هنری استان کرمان خبر داد و افزود: پروژه‌ای با عنوان ایستگاه مربایی تولید کرده‌ایم که به نقش پشتیبانی زنان از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد و بهانه‌ای است تا نقش پشتیبانی و دلگرم کننده زنان و دختران رزمندگان در پشت جبهه را انعکاس دهیم.

ملکی یادآور شد: پروژه تاریخ مبارزات انقلابی کرمان نیز با پرداختن به انجمن دینی جوانان کرمان از دهه ۳۰ و ۴۰ شکل گرفت و پروژه دیگر هم درباره شهید شاخص ما شهید کاویانی است که آیین زردتشتی را داشته است و بعد به اسلام گرایش پیدا می‌کند و در دوران انقلاب اسلامی فعالیت گسترده‌ای را انجام می‌دهد و در دوران دفاع مقدس شهید می‌شود.

وی اضافه کرد: ۱۴ پروژه تاریخ شفاهی را طی سال گذشته در حوزه هنری استان کرمان کلید زدیم و شخصیت‌هایی مانند شهدا، علما و رزمندگان را در قالب این پروژه‌ها معرفی می‌کنیم.

ملکی از همایش آیینه‌داران روشنی، هفته فیلم حوزه هنری، دیدار با خانواده شهدای هنرمند، کارگاه تذهیب، اجرای نقالی، طراحی و رونمایی از پوستر‌های حقیقت هنر، حضور در گلزار شهدا و نماز جمعه و دیدار با مسؤولان به عنوان مهمترین برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در کرمان نام برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار