قنبری گفت: ایجاد اشتغال ،جلوگیری از خروج سرمایه ،ایجاد ارزش افزوده و... به حق در گرو حمایت از تولیدات داخلی است.
کد خبر: ۹۰۰۴۹۵۷
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، پریچهرقنبری"رئیس آموزشکده فنی حرفه ای دختران ایلام ، با اشاره به نامگذاری امسال اظهار داشت:امروزه هر چند از جهان معاصر به دهکده جهانی یاد می کنند و نقش مرزها بیش از پیش کمرنگ شده است اما هنوز هم کشورها در برخی موارد به شیوه سنتی عمل می نمایند که در حوزه تجارت و مبادلات بازرگانی این موضوع نمود بیشتری دارد .
وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای بزرگ و عمدتا پیروز این جنگ در کنفرانس برتون وودز گرد هم آمدند تا اصطلاحا اقتصاد خود را به هم نزدیک کرده و مبادلات اقتصادی پولی و تجاری را تسهیل کنند.
قنبری اضافه کرد: در این کنفرانس ها شاید در عرصه پولی و مالی توافقات بزرگی مانند ایجاد مجموعه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شکل گرفت اما در خصوص تجارت و حذف تدریجی تعرفه ها برای تسهیل صادرات کالاها موفقیت خاصی ایجاد نشد چرا که دولتهای توسعه نیافته نگران حمایت از تولیدات داخلی خود در برابر کالاهای کشورهای صنعتی بودند و توان رقابت با این کشورها برای تولیدات داخلی کشورهای در حال توسعه بسیار سخت و آسیب رسان بود.
رئیس آموزشکده فنی دختران ایلام ادامه داد: با تحولات بین المللی دهه های اخیر نیز هر چند شاهد استقبال کشورهای بیشتری از سازمانهای تسهیل کننده تجارت مانند سازمان تجارت جهانی هستیم اما این به معنای آزادی مطلق واردات و صادارت بدون توجه به منافع ملی کشورها نیست که از مصادیق اخیر آن می توان به جنگ تجاری بین آمریکا و چین با وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی مشاهد نمود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال با تاکید بر امر مهم حمایت از تولیدات داخلی سعی در ترسیم یکی از دغدغه ای خود در سالیان گذشته داشت، گفت: رهبری بارها در مواضع رسمی و غیر رسمی خود براین مهم تاکید نموده اند که ایجاد اشتغال ،جلوگیری از خروج سرمایه ،ایجاد ارزش افزوده و... را به حق در گرو حمایت از تولیدات داخلی باید دانست.
قنبری خاطرنشان کرد: هر چند نباید یک سویه به فرمایشات ایشان توجه نمود و خطاب ایشان را فقط به مصرف کننده دانست، بلکه وظیفه مهمتر در این میان همانگونه که معاون اول رییس جمهور اشاره کردند درگرو افزایش کیفیت و رقابت پذیری کالاهای داخلی است. و در عمل نیز نمیتوان مصرف کننده را به صورت دستوری مجبور به استفاده از کالای نامرغوب داخلی دانست.
وی اظهار کرد: در ین میان نیز نباید از نقش سه رکن مهم غافل بود ،ابتدا نقش رسانه های جمعی مورد وثوق و اقبال مردم در فرهنگ سازی استفاده از تولیدات داخلی و شفافیت در بیان حقایق و ارزش های حمایت از تولیدات داخلی .
دوم ، حمایت مسئولین از تولیدات داخلی در عمل ،که شاید مقامات مسئول و نحوه حمایت واستفاده ایشان از تولیدات داخلی بتواند در این میان نقش مهمی ایفا نماید که مصادیق عملی کمرنگ شدن آن را می توان به روشنی در جامعه مشاهده کرد که شرح آن از حوصله این وجیزه خارج می باشد .
سوم . نقش وزارت علوم تحقیقات و فناوری : چرا که با توجه به تمرکز مراکز آموزشی بر تربیت دانشجویان به صورت تئوری و فارغ از حوزه عملیاتی و صدور این افراد تحصیل کرده اما فاقد تجربه صدمه بزرگی به خروجی محصولات تولید شده وارد می نماید که شاید توجه روز افزون به مراکزی که اقدام به تربیت تکنیسن می نمایند حلقه مفقوده این چرخه باشد.
وی در ادامه یادآور شد: دلیل مهم دیگر توجه به مراکز آموزشی مهارت محورکم بودن هزینه ایجاد اشتغال برای این تکنیسینها می باشد و باعث رونق بنگاههای کوچک و زود بازده خواهد شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار