صرافان و بازاریان دلایل کاهش ارزش ریال را ارز دو نرخی،برجام نافرجام، فشارهای سیاسی، تعطیلی مشاغل و هجوم آنها به سمت معاملات دلار مطرح کرده‌اند، همچنین بحران دلار شاید هم مهندسی شده از سوی برخی‌ها باشد.
کد خبر: ۹۰۰۵۱۵۳
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج،‌ در پی کاهش‌های اخیر ارزش ریال، روز گذشته هم ارزش این پول کاهش 5 و نیم درصدی در برابر دلار داشت و رکورد بیشترین کاهش را ثبت کرد.

خبرنگار بلومبرگ گزارش میدانی از دلایل کاهش ارزش ریال را از بازار تهران منتشر کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سیدرضا مدیر یک صرافی در تهران به خبرنگار بلومبرگ گفته است فشارهای سیاسی که از سوی آمریکا وارد می‌شود یکی از دلایل کاهش ارزش ریال نسبت به دلار است.شاید اسما تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده اما در عمل کشورها هنوز معامله و مبادله پول با  ایران را کار سخت و پرریسکی می‌دانند و این یک مشکل بزرگی برای ما است.

رضا همچنین اضافه کرده است که مشکل دیگر ما ارز دو نرخی در کشور است و بسیاری دلالان تلاش می‌کنند از تفاوت این دو نرخ سود ببرند و این مسئله تاثیر بسیار بزرگی را بر بازار می‌گذارد.

بسیاری از مشاغل به دلیل ابهام در قیمت‌ها و نیز عدم دسترسی به مواد خام وارداتی تعطیل شده‌اند و اینها به سمت تجارت دلار روی آورده‌اند.

همچنین پیام یکی دیگر از مصاحبه شوندگان به خبرنگار بلومبرگ گفته است: من مجبورم به دلیل اینکه نمی‌توانم پرینترهای مورد استفاده در شرکت تبلیغاتی  خود را وارد کنم کار را تعطیل کنم.

وی 38 ساله که صاحب یک شرکت تبلیغات و انتشارات در تهران است اضافه می‌کند:‌من مجبور هستم که برای شخص دیگری تبلیغ کنم و به این نتیجه رسیده‌ام که کار خودم را تعطیل کنم.

* بحران مهندسی شده دلار

در این میان برخی مقامات ایران معتقدند که بحران فعلی کاهش ارزش ریال در برابر دلار به نوعی توطئه سیاسی علیه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران است تا بدین وسیله دولت وی را بی‌اعتبار کنند و عاملی برای اوج گرفتن آشوب‌ها وخشونت‌های داخلی شوند که در ماه دسامبر شروع شد.

بر اساس این گزارش مجلس ایران از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ایران دعوت کرده است تا درباره دلیل نوسانات ارز روز دوشنبه در مجلس توضیحات ارائه دهند.

ارسال نظرات