کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تعلل دولت و بی خیالی مجلس را برای مدیریت فضای مجازی واقعا شبهه برانگیز دانست و گفت: جریان نفوذی سد راه مدیریت فضای مجازی است.
کد خبر: ۹۰۰۵۳۷۴
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

جواد یاری کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ درخصوص اهمیت مدیریت فضای مجازی گفت: امروزه مدیریت فضای مجازی برای کشورها یک ضرورت تلقی می‌شود و در این زمینه سیاستگذاری های کاربردی را انجام داده اند.

وی فضای مجازی را بخشی از فضای حقیقی دانست که در تمام حوزه‌های رفتاری و سبک زندگی سیاسی، فرهنگی اقتصادی و اجتماعی ملت ها اثرگذار است و افزود: سالهاست که دولت ها باتوجه به اثرگذاری این فضا در عرصه‌های مختلف، برای مدیریت فضای مجازی به استفاده از اینترنت پاک و پیام رسان های بومی و داخلی تلاش های گسترده ای کرده اند.

سپردن فضای فکری جامعه به بیگانگان عاقلانه نیست

یاری با بیان اینکه کشورهایی نظیر چین و روسیه و تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی دارای پیام رسان‌های بومی و اینترنت ملی هستند، گفت: عاقلانه و منطقی نیست که فضای فکری جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به بیگانگان سپرده شود.

مدیریت فضای مجازی؛ ضرورت امروز جامعه

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مورد کشور ما که دشمنان زیادی دارد و می‌دانیم که مدیرت فضای مجازی و رسانه ها از گذشته‌ تا به امروز در اختیار جریان صهیونیست بوده است، گفت: باتوجه به این مهم در مورد کشور ما ضرورت و اهمیت مطلب دو چندان می شود و چنانچه در این حوزه اقدام جدی صورت نگیرد، آسیب های که با آن مواجه می شویم به مراتب بیشتر از سایر کشورها خواهد بود.

عدم توجه مسئولان برای ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات

وی مدیریت فضای مجازی را یک ضرروت عقلی، شرعی و ملی دانست و گفت: سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر مدیریت فضای مجازی، داشتن شبکه فضای مجازی داخلی و اینترنت ملی تاکید می‌کنند و اهمیت این فضای را به اندازه کل انقلاب اسلامی می دانند؛ این واقعیتی است که با آن مواجه هستیم ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامات جدی را شاهد نبوده‌ایم.

یاری با اشاره به حملات سایبری اخیر به برخی مراکز داده کشور گفت: باتوجه به این حملات و آسیب‌های وارده به این مراکز و اینکه پیش‌بینی می‌شود این حملات در ادامه نیز اتفاق بیافتد، ضرورت داشتن فضای مجازی و اینترنت ملی دو چندان می‌شود.

اصرار برخی از مسئولان بر حفظ شبکه های فضای مجازی خارجی و بیگانه سوال برانگیز است

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ما در کشور توانایی استفاده از فضای مجازی، پیام رسان های بومی و اینترنت ملی را داریم و در حوزه IT نیز توانمندی ما در سطح جهانی است و در چنین شرایطی اینکه عده ای در داخل کشور اصرار بر حفظ شبکه های فضای مجازی خارجی و بیگانه دارند، سوال برانگیز است.

وی ادامه داد: اینکه عده ای علیه پیام رسان های داخلی و مدیریت داخلی این فضا غوغا می کنند جای تعجب دارد. این افراد یا نفوذی هستند که به نیابت از دشمن تلاش دارند او را در رسیدن به اهدافش یاری رسانند یا اینکه می خواهند تخلفات مالی، سیاسی، امنیتی و اخلاقی داشته باشند.

تلگرام تهدید امنیتی است

این استاد دانشگاه افزود: اگر فضای مجازی در مدیریت نظام باشد به هیچ وجه سرکشی در حریم خصوصی مردم صورت نمی گیرد مگر اینکه کسی بخواهد اقداماتی را علیه امنیت ملی مرتکب شود. ما در گذشته تجربه کردیم که پیام رسان تلگرام چگونه در اختیار دشمن قرار گرفت و آشوب هایی را در کشور رقم زد و امنیت کشور را مختل کرد که به محض فیلترینگ این پیام رسان فضای کشور آرام شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: هیچ عاقلی نمی پذیرد که چنین فضایی بدون مدیریت و داشتن قوانین مرتبط داخلی و رعایت اصول لازم، لجام گسیخته به فعالیت خود ادامه دهد و عرصه‌های مختلف کشور را مورد تهدید قرار دهد.

یاری با اشاره به اثرات سوء فضای مجازی گفت: امروز در فضای مجازی شاهد بداخلاقی‌های متعددی هستیم از جمله تبلیغ موادمخدر، خرید و فروش های غیرقانونی و اخیراً هم بحث پول مجازی مطرح شده است.

وی با اشاره شکل گیری و کاربرد پول رمزگذاری شده در این فضا گفت: بحثی که به تازگی در سند 32 صفحه‌ای تلگرام مطرح شده و دولت نیز از این فضا احساس خطر کرده، بحث پول مجازی است که به اقتصاد کشور به شدت آسیب می رساند.

برخی مسئولان به خاطر منافع شخصی، حزبی و سیاسی خود منافع ملی و امنیت ملی را قربانی می‌کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به موضع‌گیری‌های دو پهلوی برخی دولتمردان درخصوص فیلترینگ تلگرام گفت: متاسفانه برخی مسئولان در کشور ما به خاطر منافع شخصی، حزبی و سیاسی بی‌ارزش خود حاضرند منافع ملی و امنیت ملی را قربانی کنند و این خود یک خطر جدی است.

مسئولان برای فرار از مشکلات حاشیه‌سازی نکنند

یاری ورود مجلس و نهادهای نظارتی در این زمینه را امری ضروری دانست و گفت: دولت با اینکه خود در این زمینه بی میل نیست ولی می خواهد هزینه این کار را به گردن نظام بیاندازد و خود را مبرا سازد، لذا می گویند کام مردم را تلخ نکنید که این از جمله شعارها و سخنان انحرافی از مسائل اصلی کشور است.

وی ادامه داد: در اینکه بایستی فضای مجازی مدیریت شود و دارای قوانین و مصوبات خاص خود باشد هیچ انسان عاقلی شک و ترید ندارد، کما اینکه بسیاری از کشورهای جهان این مسئله دنبال می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر ضرورت شناخت تهدیدات فضای مجازی گفت: اگر بخواهیم آمار دقیقی و رسمی از نهادهای مختلف در این زمینه اعلام کنیم به شدت آمار وحشتناکی خواهد بود که نتیجه عدم مدیریت بر فضای مجازی است. خوب است که آمارها در بخش‌های مختلف ارائه شود تا مشخص گردد که این فضا چقدر آورده و چقدر مضرات دارد.

توجیه عدم فیلترینگ تلگرام با توجیحات بچه‌گانه/جریان نفوذی سد راه مدیریت فضای مجازی

یاری ادامه داد: وقتی نگاه می کنیم، می‌بینیم پیام رسان‌های بیگانه از جمله تلگرام آورده خاصی برای مردم نداشته‌اند غیر از اینکه استفاده ای که از این پیام رسان‌ها می‌شود عموما گپ و گفت های عامیانه است. اینکه بهانه‌شان از فیلترینگ تلگرام تهدید اشتغال عده اندکی است که در این فضا کسب و کار می‌کنند توجیح بچه گانه‌ای است و به امنیت ملی کشور لطمه می زنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر کسب و کار این عده قانونی و مشروط باشد در فضای مجازی ملی هم می توانند این فعالیت خود را دنبال کنند مگر اینکه فعالیت آنان غیرقانونی، غیرشرعی و بر خلاف امنیت ملی باشد.

وی با تاکید مجدد بر مدیریت فضای مجازی گفت: تعلل دولت و بی خیالی مجلس برای مدیریت این فضا واقعا شک برانگیز است؛ تصور می‌کنم جریان های نفوذی در برخی از نهادها حضور دارند و اجازه نمی‌دهد نظام هرچه سریعتر مدیریت فضای مجازی را داشته باشد و در این راستا شبکه های همکار داخلی شان که رسانه ها هستند با تحریف واقعیات و ایجاد شبهه و ترساندن مردم از این مسئله، فضا را مغشوش و غیرقابل بررسی می کنند.

مردم خواستار یک امنیت اخلاقی و سیاسی در فضای مجازی هستند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رسانه های انقلابی موظف به بیان واقعیات در این زمینه و اطلاع‌رسانی به مردم هستند، گفت: به طور قطع مردم خواستار امنیت اخلاقی و سیاسی در فضای مجازی هستند.

ارز مجازی؛ تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور

وی با اشاره به طرح ارز رمزگذاری شده در تلگرام گفت: امروز جنگ اصلی ما جنگ نظامی نیست بلکه اقتصادی است و اینکه تلگرام به این موضوع ورود پیدا کرده در راستای استراتژی کلان نظام سلطه برای مقابله با انقلاب اسلامی و ایجاد فشار بر مردم و در نیتجه اغتشاشات است.

مدیریت ارز از دست دولت خارج شده است

یاری تصریح کرد: مسئولان کشور باید هوشیار باشند و این خطر را جدی بگیرند چراکه شرایط سیاسی موجود که برای کشور در عرصه بین‌الملل ایجاد شده است قطعا بر مسائل اقتصادی اثرات منفی خواهد داشت؛ کما اینکه امروز مدیریت ارز از دست دولت خارج شده است و حال در چنین فضایی اگر بخشی از سرمایه مردم را هم در فضای مجازی رها کنیم، میلیون‌ها نفر متضرر خواهند شد و آن وقت است که در مقابل نهادهای دولتی تجمع و دست به اعتراض بزنند.

بی‌توجهی به مدیریت فضای مجازی؛ تهدیدی علیه سرمایه‌های سرگردان 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وظیفه دولت جدی گرفتن این خطر است؛ حاکمیت مجازی کشور عملاً دست صهیونیست ها است و به دنبال این هستند تا در حوزه اقتصادی اختلالات جدی را ایجاد کنند و چنانچه دولت برای مدیریت فضای مجازی اقدامات لازم را انجام ندهد یک تهدید جدی و خطرناک اقتصادی علیه سرمایه های سرگردان مردم به خصوص در این مقطع رقم خواهد خورد که تبعات آن به مراتب بیشتر از اغتشاشات 96 خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات