خبرهای داغ:
نشست اکران، نقد و بررسی فیلم مستند بلند «بزم رزم» با حضور «حمیدرضا نوربخش»، مدیرعامل خانه موسیقی، «سیدوحید حسینی» کارگردان اثر، «ایلیا محمدنیا» منتقد سینما و علاقه مندان و فعالان سینما و موسیقی استان، در سینما بهمن قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۰۵۴۴۴
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، کارگردان این اثر مستند در مورد ساختار و درونمایه آن، گفت: این فیلم مستند بلند، وضعیت موسیقی رزمی، انقلابی و حماسی ایران در فاصله سال های 1357 تا 1367 را بررسی می کند و گونه ای مستند مصاحبه محور به حساب می آید که از ترکیب آثار آرشیوی با فرم نماهنگ و مصاحبه با فعالان موسیقی در دهه اول انقلاب شکل گرفته است.
«سید وحید حسینی» مدت زمان این فیلم را 2 ساعت و 5 دقیقه بیان کرد و افزود: برای ساختن این فیلم 125 دقیقه ای، 100 ساعت راش (فیلم خام) شامل مصاحبه و تصاویر آرشیوی در اختیار داشتیم که اگر چه کار تدوین و ساختار بندی فیلم را برای ما سخت کرد، اما دست ما را برای انتخاب بهترین لحظات و نماها باز گذاشته بود.
یکی از منتقدان شناخته شده سینمای کشور با بیان اینکه فیلم مستند «بزم رزم» همه ویژگی های یک مستند سینمایی فاخر را در خود دارد، عنوان کرد: این مستند بلند، اطلاعات زیادی درباره وضعیت موسیقی ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اختیار مخاطب می گذارد و دیدن چندباره آن باعث می شود که به نکات درخشانی در مورد موسیقی دهه اول انقلاب برسیم.
«ایلیا محمدنیا» با تاکید بر ضرورت نگاه پژوهشی به چنین مستندهایی، ادامه داد: این فیلم می تواند به عنوان منبع و ماخذ مورد استفاده پژوهشگران حوزه موسیقی قرار بگیرد. ضمن اینکه این اثر، نخستین مستندی محسوب می شود که وضعیت موسیقی ایرانی در برهه ای از تاریخ کشور ما را با نگاهی پژوهشی و جریان شناسانه بررسی و تحلیل می کند.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران نیز با اشاره به ضرباهنگ روایی مناسب مستند «بزم رزم»، گفت: این فیلم که می توان آن را سرگذشت موسیقی در دهه نخست انقلاب نیز نامید، به خوبی سیر تحول و تطور موسیقی ایرانی در این دهه را نشان می دهد و تاثیر این هنر را در بسیج کردن مردم، به ویژه در دوران دفاع مقدس به تصویر می کشد.
«حمیدرضا نوربخش» با ذکر اینکه این اثر مستند تاکنون توسط بسیاری از بزرگان و اهالی موسیقی تماشا و بررسی شده است، اضافه کرد: نسل جوان امروز فعال در موسیقی ایرانی، می توانند با دیدن این فیلم اوضاع و احوال موسیقی ما در 4 دهه قبل را به درستی درک کنند و با استفاده از منطق مقایسه، متوجه شوند که موسیقی ملی ما از کجا به کجا رسیده است.
این خواننده و استاد مطرح موسیقی سنتی ادامه داد: با وجود محدودیت هایی که پیش پای هنرمندان موسیقی در دهه اول انقلاب وجود داشت، اما بزرگان موسیقی ایرانی توانستند در این برهه تاریخی، با تکیه بر انگیزه های قوی و دانش موسیقایی خود، آثار ماندگاری را در حوزه موسیقی رزمی و حماسی بیافرینند.

1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها