قائم مقام آبفا با بیان اینکه شهرهای بندرعباس، بستک، خمیر، سردشت و گوهران در وضعیت بحرانی قرار دارند، گفت: نیاز آب شهری در بندرعباس یک صد میلیون متر مکعب است که با بهره برداری از آب شیرین کن می توانیم ۵۰ میلیون متر مکعب را که عمدتا از دریا استخراج می شود را در اختیار شهروندان قرار دهیم.
کد خبر: ۹۰۰۵۴۷۲
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

 

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، جواد منصوری، قائم مقام آب و فاضلاب استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفری استان، اظهار کرد: یک میلیون و ۱۲۸ هزار نفر از جمعیت استان  عضو شبکه آب و فاضلاب هستند که این تعداد معادل ۶۴ درصد از جمعیت کل استان هرمزگان است.

قائم مقام آبفا با تاکید بر نیاز آبی استان، تصریح کرد: نیاز آبی استان در سال گذشته، ۴ هزار و ۲۰۷ لیتر بر ثانیه بود که در این میان ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود داشتیم.

منصوری با اشاره به میزان بارندگی در سال ۹۶، بیان کرد: سد استقلال میناب آب رسانی به مناطق بندرعباس، خمیر و دیگر شهرهای این حوزه را بر عهده دارد که افراد ساکن در این مناطق جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر را تشکیل می دهند و با توجه به میزان بارندگی، آب پشت سد نمی تواند پاسخگوی نیاز ما باشد.

وی در ادامه افزود: میانگین بارندگی در استان هرمزگان معادل ۱۵۰ میلی متر است و در حال حاضر تنها ۲۳ میلی متر بارندگی رخ داده؛ با توجه به اینکه بیشتر بارندگی های منجر به آبگیری در ماه های اسفند و فروردین اتفاق می افتد باید گفت سال ۹۷، سالی بسیار سخت برای استان هرمزگان خواهد بود.

قائم مقام آبفا با تاکید بر کم آبی مشابهی که در سال ۹۴ به وقوع پیوست، عنوان کرد: در سال زراعی ۹۳-۹۴ نیز با حجم مرده سد رو به رو شدیم و این در حالی بود که در آن سال میزان بارندگی ۸۷ میلی لیتر و بروز کم آبی در فصل تابستان بود، اما اکنون در فروردین ماه به حجم مرده برخورده ایم.

منصوری با اشاره به وضعیت آب شهرهای استان در امسال، اظهار کرد: شهرها به سه ردیف تفکیک شده اند که در این میان شهرهای میناب، تنب بزرگ، تنب کوچک، رودان، جاسک و ابوموسی در وضعیت مناسب، ۱۷ شهر در آستانه بحران و شهرهای بندرعباس، بستک، خمیر، سردشت و گوهران در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی با تاکید بر منابع تامین کننده آب استان، تصریح کرد: ۴۸ درصد آب مورد نیاز از ۷۶ حلقه چاه فعال، ۳۶ درصد از سدهای جگین و استقلال و شش درصد از خط محرم تامین می شود؛ در این میان سهم آب شیرین کن هایی که در جزایر نصب شده ۱۰ درصد است که این میزان باید سهمی بیش از سدها و چاه ها را به خود اختصاص دهد.

قائم مقام آبفا با بیان اینکه قدم های اصلی برای گسترش آب شیرین کن ها برداشته شده است، خاطرنشان کرد: نیاز آب شهری در شهر بندرعباس یک صد میلیون متر مکعب است که با بهره برداری از آب شیرین کن می توانیم ۵۰ میلیون متر مکعب را که عمدتا از دریا استخراج می شود را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

ارسال نظرات