مدیر واحد فناور آموزش‌های تخصصی نوین پارسه پژوهشکده شهید یزدانی بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: تیم ما در زمینه های مختلفی فعالیت می کند؛ در زمینه آموزش های کسب و کار چندین دوره مانند دوره مدیریت کسب و کارهای کوچک (SBA)، دوره ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) و دوره عالی مدیریت کسب و کار (DBA) را داریم.
کد خبر: ۹۰۰۵۶۳۲
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان؛ سیدعلی تحویلی، مدیر واحد فناور آموزش‌های تخصصی نوین پارسه پژوهشکده شهید یزدانی بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: اینجانب دوره ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) را گذرانده و در حال حاضر فارغ التحصیل دوره عالی مدیریت کسب و کار (DBA) هستم.

وی با بیان اینکه بعد از فارغ التحصیلی به پژوهشکده شهید یزدانی که در زمینه های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و مشاغل خرد فعالیت می کند، پیوسته است اظهار داشت: در ابتدا یک واحد فناور تولید و توسعه مواد آرایشی، بهداشتی و خوراکی با رویکرد درمانی با برند ناب تاسیس کردم؛ به مدت دو سال در این زمینه فعالیت و چند محصول را به تولید رساندیم و کلیه تست های شیمیایی، میکروبی و کیفی را در استان سیستان و بلوچستان و با بهره گیری از قدرت متخصصین بومی انجام دادیم که منجر به تولید و ارائه چندین محصول در نمایشگاه های ملّی و بین المللی شد.

تحویلی عنوان کرد: در سال 95 دوره ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) را گذراندم؛ بعد از تحقیق در زمینه مشکلات صنایع، کسب و کارهای کوچک و صنایع دانش بنیان تصمیم به تاسیس یک واحد فناور دیگر جهت آموزش های تخصصی مدیریت، کسب و کار و عارضه یابی صنعت گرفتم که در ادامه مسیر، موفق به کسب موفقیت های درخوری شدیم.

وی با اشاره به فعالیتهای واحد نوین پارسه افزود: واحد فناور آموزشهای تخصصی نوین پارسه! ما تخصصی هستیم. هر کسی می تواند در دانشگاه تئوریات را فراگیرد و ممکن است یک مدیر، استاد دانشگاه و موسس کسب و کارهای کوچک بشود ولی چند نفر توان اصلاح صنعت را دارند؟ چند نفر می توانند عارضه یابی صنعتی انجام دهند؟ اگر در زمینه مدیریت بی رقیب هستیم پس چرا مشکلات در زمینه صنعت و کسب و کار چه دانش بنیان و چه غیر از آن را داریم؟ ما اولین واحدی هستیم که ادعا می کنیم و با تمام قدرت تاکید می کنیم توان پرورش نیروی متخصص عملیاتی را داریم.

مدیر واحد فناور آموزش‌های تخصصی نوین پارسه پژوهشکده شهید یزدانی بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تیم ما در زمینه های مختلفی فعالیت می کند؛ در زمینه آموزش های کسب و کار چندین دوره مانند دوره مدیریت کسب و کارهای کوچک (SBA)، دوره ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) و دوره عالی مدیریت کسب و کار (DBA) را داریم.

وی با تأکید بر اینکه این واحد اولین واحد فناور در استان است که موفق به برگزاری دوره های تخصصی MBA و DBA شده است ابراز داشت: اولین فارغ التحصیلان MBA ما در حال ایجاد کسب و کار هستند؛ دوره DBA ما در حال اتمام بوده و دانشجویان ما در حال انتخاب موضوع پایان نامه خود هستند؛ آنها برای پایان دوره خود باید بتوانند یک کسب و کار کوچک جدید یا شغل جدید تعریف کنند، یکی از مشکلات استان در زمینه کسب و کار را حل کنند، چشمه های درآمدی با سرمایه کم یا بدون سرمایه را بوجود بیاورند، عارضه یابی صنعت انجام بدهند و بتوانند مشکل یکی از صنایع استان خود را حل کنند؛ همچنین مشاوره به شرکت های دانش بنیان بدهند و بتوانند استراتژی و نقشه راه و سناریوهای لازم را برای موفقیت این شرکت ها را تعریف کنند.

تحویلی در خصوص برگزاری دوره SBA یا مدیریت کسب و کارهای کوچک بیان کرد: مخاطبان این دوره، مشاغل و کسب و کار های کوچک و نوپا دارند، صاحبان شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و دانشجویان فارغ التحصیل فاقد شغل هستند؛ همچنین کسانی که ایده و طرح صنعتی یا غیرصنعتی دانش بنیان یا غیر دانش بنیان دارند ولی از نحوه راه اندازی یک کسب و کار کوچک اطلاعاتی ندارند و مراکز رشد از پذیرش آنها به دلیل عدم دانش بنیانی محصول خودداری می کنند نیز در این دوره حضور دارند؛ شرط نهایی حضور در دوره، راه اندازی یک کسب و کار کوچک است؛ افرادی که وارد این دوره خواهند شد، آموزش های لازم را خواهند دید و بعد از آن با مشاوره های لازم توسط واحد نوین پارسه و متخصصین آن، راه اندازی یک کسب و کار تضمین خواهد شد؛ به عبارتی این دوره سه ضلع آموزش، مهارت و اشتغال را دارد که خروجی آن باید یک چشمه درآمدی باشد.

وی در ادامه به شرح دوره ارشد مدیریت کسب و کار MBA)) پرداخت و گفت: این دوره شرایط خاصی دارد و هر کسی امکان ورود به آن را ندارد؛ افراد باید حداقل مدرک کارشناسی یک رشته را داشته باشند تا بتوانند در این دوره حضور پیدا کنند؛ این دوره قدمتی هشتاد ساله در دنیا دارد و جالب است بدانید که سنگاپور 30 دوره و آمریکا 700 دوره با گرایشهای مختلف MBA دارد؛ این دوره برای کسانی طراحی شده است که رشته تحصیلی آکادمیک آنها غیر از مدیریت بوده و نیازمند اطلاعات مورد نیاز در زمینه مدیریت در حیطه کاری خود هستند، حال این کسب و کار می تواند هر چیزی باشد. افرادی که ایده خاصی نداشته یا توانایی بارور کردن ایده به علت عدم آشنایی با بخش های صنعتی و بازار را ندارند. این جزو تخصص مشاورین ماست. به جرات می گویم بهترین مدرسین کشور و مشاورین استان در تیم ما حضور دارند. مخاطبان این دوره مدیران و کارمندان صنایع، سازمان ها، ادارات دولتی و کسانی که مهارت های مدیریتی خود را می خواهند تکمیل کنند هستند. در این دوره دانشجویان با جنبه‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار همچون حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات و برنامه‌ریزی استراتژیک آشنا می شوند.

مدیر واحد فناور آموزش‌های تخصصی نوین پارسه پژوهشکده شهید یزدانی بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان به برگزاری دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA) ) اشاره کرد و اذعان داشت: DBAیا همان doctorate of business administration دوره حرفه ای کسب و کار بوده که به کلی با دوره PhD یا دکترای تخصصی مدیریت متفاوت است؛ نخستین تفاوت این دوره ها، ورودی آنهاست. مخاطبان دوره DBA مدیرانی با سابقه بوده که به دنبال ارتقای مهارتهای حرفه ای مدیریتی خود بوده در حالی که مخاطبان دوره های تخصصی دکترای مدیریت، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مدیریتی هستند که با علایق تحقیق و پژوهش در زمینه علوم مدیریتی وارد دوره PhD می شوند. تفاوت اساسی دیگر این دوره ها، رویکرد آموزشی آنهاست. هدف دوره های DBA ارتقای مهارتهای مدیران ارشد کسب و کار که سالها تجربه کار در صنایع مختلف را دارند است. سرفصل های آموزشی این دوره ها به گونه ای طراحی شده که دانش‌پذیر بیش از آنکه با تئوری های صرف آشنا شود و در مورد توسعه آنها تحقیق و پژوهش انجام دهد، نحوه کاربرد این تئوری ها در دنیای واقعی و در مواقع بحران را آموخته و توانمندی های رهبری سازمانی خود را ارتقا خواهد داد.

وی با بیان اینکه دنیای کسب و کار همواره با فضای دانشگاهی فاصله داشته و مدیران به دلیل مشغله های فراوان خود و رویکرد صرفا علمی دروس دانشگاهی رغبتی به کسب دانش مدیریتی از خود نشان نمی دهند تصریح کرد: دوره های مهارتی MBA و DBA این فرصت را برای مدیران کسب و کارهای مختلف فراهم می کند تا مهارت استفاده از دانش مدیریتی را در فضای بازار آموخته و شیوه کسب درآمد خود را حرفه ای تر و بروزتر نمایند.

تحویلی دوره های واحد فناور آموزش‌های تخصصی نوین پارسه را متفاوت دانست و با بیان مزیتهای آن اظهار کرد: موسسات مختلفی در سطح کشور هستند که این دوره ها را برگزار می کنند. در برخی شهرها موسسات مختلفی هستند که شما می توانید با یک تماس تلفنی ثبت نام کنید، هزینه را واریز کنید، یک بسته آموزشی پکیج از این موسسه که فایل های کتاب، صوتی و یک اشانتیون هم هست دریافت کنید؛ هر ماه از شما امتحان هم گرفته می شود و نمره شما ثبت می شود و در نهایت یک مدرک DBA دریافت می کنید؛ این دوره ها غیر حضوری هستند. باید بی پرده بگویم که واحد فناور آموزش های تخصصی نوین پارسه دوره های مدیریت کسب و کار را برگزار می کند نه مقطع! گول افراد شیاد و طماع را نخورید. تنها مرجع صدور مقطع، دانشگاه ها هستند و هیچ دانشگاهی حق دوره خودش را به موسسات خصوصی واگذار نمی کند. بعضی دانشگاه ها امکان برگزاری دوره های MBA و DBA را دارند ولی مدرک ارائه شده درون دانشگاهی است یعنی اعتبار ترجمه ندارد و فقط در دانشگاه صادر شده معتبر است. تنها موسسات آموزش عالی آزاد خصوصی حق برگزاری دوره های MBA و DBA با امکان صدور مدرک از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان ارائه ریز نمرات و ترجمه رسمی دادگستری را دارند!

وی اضافه کرد: کلیه دوره های واحد فناور آموزشی نوین پارسه حضوری است؛ ما دوره غیر حضوری نداریم و مخالف برگزاری دوره های غیر حضوری نیز هستیم. در دوره های غیر حضوری کیفیت آموزش به مراتب پایین تر است و این منصفانه نیست که به هر دو دانشپذیر یک مدرک اعطا شود و آن دو را به یک اندازه صاحب نظر دانست مانند بحثی که در حال حاضر در مجامع علمی در خصوص دکترای پژوهشی و دکترای پژوهشی - اموزشی نیز مطرح است.

وی بر تخصصی بودن این واحد فناور تأکید کرد و گفت: کلیه اساتید ما پروازی هستند. از مشهد و تهران اساتید دانشگاهی عملیاتی داریم. ما در انتهای دوره امتحان نمی گیریم! ما از دانشجو پروژه می خواهیم! دانشجو یک درس مثلا درس برنامه ریزی استراتژیک را طی می کند، موظف است نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت های سازمان،کسب وکار و یا هرجایی که مورد بررسی است را شناسایی کند، وضعیت فعلی را شناسایی کند، وضعیت مطلوب را هدفگذاری کند، استراتژی تدوین کند، آن را پیاده سازی کند و بازخورد آن را بسنجد. بسیار پیش آمده دانشجویان دوره به اینجانب اعتراض نموده اند که چرا اینقدر سختگیری؟ اگر ما سخت گیری نکنیم و دانشجو آنچه را که یاد گرفته است در محیط پیاده سازی نکند، فردا در مواجهه با بحران های کسب و کار یا سازمان سریعا شکست خواهد خورد. تئوریات در دانشگاه ها فراوانند! اما این عملیات ها هستند که به مراتب با اهمیت ترند!
ارسال نظرات