صالحی گفت: تصمیمات غیر کارشناسانه مشاوران اقتصادی دولت موجب شد تا امروز  ارزش دارایی های مردم بیش از پیش کاهش یابد.امروز باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مسئولان دولتی پاسخ بخواهند.
کد خبر: ۹۰۰۵۶۳۶
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، صالحی؛عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به شعار سال 97 و لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت: علی رغم عدم وجود امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری در کشور ما   پارادایم مدیریت کشور پارادایم  هدر دهی منابع بوده است.

 وی افزود:  همواره اقتصاد ما مبتنی بر اقتصاد سوبسیدی و یارانه ای بوده است و تا زمانی که موتور تولید در کشور روشن نشود نمی توان انتظار داشت بستر تولید در کشور مهیا  یا منجر به افزایش قدرت خرید  مردم شود و فشار را از گردن مردم بردارد.

صالحی عنوان کرد:  شاید اگر شاخص‌های قیمت، کیفیت و غیره  برای یک کالای ایرانی حفظ شود در نهایت ممکن است به علت عدم قدرت پایین خرید مردم از کالای ایرانی حمایت نشود.لذا باید کاری کنیم تا قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد و در این اقتصاد فعلی که به صورت یارانه ای  و سوبسیدی اداره می شود با هدر دهی منابع که امروز تنها در حوزه انرژی  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور در حال نابودی است؛  چیزی عاید اقتصاد کشورمان خواهد شد.

همچنین برخی از سیاست های اقتصادی امروز ما را به عقب برمی‌گرداند همچون افزایش دوباره سودهای بانکی از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد. شاید اگر سودهای بانکی در حد پایین باقی می ماند قیمت تمام شده کالا را کاهش می‌داد اما به راحتی دوباره به سیاست های گذشته برگشتیم و شاهد افزایش سود های بانکی بودیم و هیچکس در مجلس و دولت  در این خصوص اعتراضی نکرد و اگر واقعا نیاز به حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی داریم جای سوال وجود دارد که چرا هیچکس در خصوص افزایش سود های بانکی و سیاست های مخرب این موضوع اعتراض نمی کند؟

وی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ما هنوز نیاز به تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی در خودمان ایجاد نکرده ایم همچنین در حوزه صادرات اگر نتوانیم بازار بین المللی را فتح کنیم بازارهای 80 میلیونی داخلی کفاف نیازهای کشور را نخواهد داد.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: ما باید  بازارهای صادراتی را در دست خود بگیریم و با کشورهای همسایه و بازارهای ۵۰۰ میلیاردی و یک میلیون دلاری مشارکت کنیم. این موضوع نیازمند ایجاد ارتباط اقتصادی و سیاسی متقابل با کشورهای همسایه است همچنین ارتباط بانکی با سایر کشورها یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به بازارهای جهانی است امروز کشور ما با کشور پاکستان نیز ارتباط بانکی مناسب ندارند چه رسد به سایر کشورهای دیگر.

صالحی گفت:  پس ما با این شرایط نمی توانیم انتظار برداشتن قدمهای موثر و بزرگ داشته باشیم روز گذشته شاهد بودیم از سوی وزارت صنعت و معدن دستورالعملی در خصوص بورس کالاصادر شد  و مقرر گشت که مبادلات بورس کالا بر اساس قیمت ارز انجام بگیرند؛ این کار یعنی یک سیاست خطا و بازگشت به اشتباهات گذشته؛ یعنی ما می خواهیم با تصمیمات غلط اشتباهات  گذشته را جبران کنیم.امیدواریم با تصمیمات درست و به جا در مسیر حرکت کنیم تا امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران ایجاد شود و تولیدکنندگان احساس کنند که می توانند یک فضای رقابتی با سایر محصولات خارجی ایجاد کنند.

وی افزود: نکته دیگری که جالب است در این مجال به آن اشاره کنم بحث تلاطم قیمت  بازار ارز و  دلار بود وقتی شب گذشته به سخنان جناب آقای جهانگیری گوش دادم من و اغلب کارشناسان نسبت به تصمیم دولت در خصوص کنترل قیمت دلار انتقاد داشتند.

صالحی عنوان کرد: علیرغم اینکه اکثر افراد مخالف کاهش نرخ  دستوری دلار هستند  اما جناب آقای جهانگیری مسئولانه در خصوص افزایش قیمت دلار پاسخگو بودند و این جای تشکر دارد چون ما طی چند روز گذشته هیچ کدام از مسئولان مرتبط همچون سخنگوی دولت رئیس بانک مرکزی وزیر اقتصاد  در خصوص افزایش قیمت دلار صحبتی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد:  تمام این افراد در مورد قیمت ارز غیر مسئولانه صحبت کردند اما باز جای تشکر دارد که جناب آقای جهانگیری مسئولانه در این خصوص اظهار نظر کردند ما به دولت اعلام کردیم که بگذارند تا قیمت ارز و دلار به صورت تدریجی افزایش یابد و با شیب ملایم تغییرات داشته باشد اما اغلب کارشناسان اقتصادی دولت مخالفت کردند.

صالحی تصریح کرد: تصمیمات غیر کارشناسانه مشاوران اقتصادی دولت موجب شد تا امروز  ارزش دارایی های مردم بیش از پیش کاهش یابد.امروز باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مسئولان دولتی پاسخ بخواهند که چرا با سیاست های غلط خود باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در بازار ارز شدند.

ارسال نظرات