وزیر اسبق نفت می گوید: در سال 92 هم که کاندیدای ریاست جمهوری شدم، به راحتی پیش بینی کردم که با این روشی که دولت ها پیش می روند، دولت ها نمی توانند رضایت مردم را به دست بیاورند .
کد خبر: ۹۰۰۵۶۷۶
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محمد غرضی، وزیر اسبق نفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92  در خصوص افزایش افسار گسیخته قیمت دلار و ارز در کشور به پیشینه نرخ دلار در ایران پرداخت و گفت: در سال 1270 شمسی یک ریال دقیقا معادل یک دلار بود، در مشروطه یعنی 1285 هر دلار معادل یک و نیم ریال بود که در ادامه با روی کار آمدن رضاخان در سال 1299 این رقم به 3 ریال رسید.

وی در ادامه افزود: وقتی رضا شاه در سال 1320 از قدرت برکنار شد قیمت هر دلار 15 ریال بوده است که در ادامه در سال 1322 با حمله متفقین به ایران و افزایش هزینه ها، این هزینه از جیب مردم ایران تأمین می شود و دلار به قیمت 20 ریال می رسد.

 

روحانی دلار 30 هزار ریالی را به 60 هزار ریال رساند

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه مصدق به شدت مراقب بود تا قیمت دلار بالاتر نرود، گفت: بعد از 1332 یک دلار به 35 ریال رسید که این 35 ریال برای هر دلار باقی ماند تا هنگامی که منصور روی کار آمد و قیمت هر دلار به قیمت 68 ریال رسید که از سال 1342 تا 1358 قیمت دلار ثابت و همان 68 ریال بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال92 همچنین گفت: بعد از پیروزی انقلاب و در دورانی که بنی صدر وزیر دارایی و رئیس جمهور بود، قیمت هر دلار به 300 ریال افزایش پیدا کرد؛ و در دوران میرحسین موسوی این رقم به 1500 ریال افزایش پیدا کرد که در سال 1368 میرحسین موسوی دلار 300 ریالی را با نرخ 1500 ریال تحویل داد.مرحوم هاشمی دلار 1500 ریالی را تحویل گرفت و در طول 8 سال دلار را به مرز 4500 ریال رساند.

غرضی در ادامه گفت: آقای خاتمی هم دلار 4500 تومانی را تحویل گرفت و با 9 هزار ریال دلار را تحویل دولت نهم داد که در ادامه احمدی نژاد دلار را به 30 هزار ریال رساند و دولت روحانی دلار 30 هزار ریالی را به 60هزار ریال رسانده است که در نوع خود بی سابقه است.

 

هر دولتی که روی کار آمد دستش را در جیب مردم کرد

وی ضمن انتقاد از افزایش قیمت دلار عنوان کرد: هر دولتی که در ایران روی کار آمده است، از منابع جیب مردم درآمد کسب کرده است و دست خود را در جیب مردم به ویژه فقرا کرده است که از همین جهت مردم روز به روز فقیرتر شده و تضاد طبقاتی نیز بیشتر شد. اگر امروز می بینیم که هیچ دولتی تثبیت نمی شود به خاطر این است که این دولت ها به جیب و اموال مردم طمع می کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با اشاره به تلاش های ناکام دولت برای رساندن قیمت بنزین به 1500 تومان تصریح کرد: همین یک تصمیم دولت کافی بود که تا مدت ها کشور به هم بریزد؛ دولتی که نتواند با تورم، رانت، فساد و ... مبارزه کند و جلوی این سه مساله را بگیرد، در نهایت ساقط می شود و این سرنوشت همه دولت ها با رویکرد تعاملی با این سه مورد است.

 

نقدینگی در دولت روحانی 3 برابر شد

غرضی همچنین گفت: در سال 92 هم که کاندیدای ریاست جمهوری شدم، به راحتی پیش بینی کردم که با این روشی که دولت ها پیش می روند، دولت ها نمی توانند رضایت مردم را به دست بیاورند و دولت مانند هر آدم، شرکت یا موسسه نباید بیشتر از درآمد خود هزینه کند تا مجبور  نشود دست در جیب مردم کند.

وی با بیان اینکه دولت طلا و دلار کافی ندارد عنوان کرد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، نقدینگی 460 هزار میلیارد بوده است که اکنون سه برابر شده و این طبیعی است که اقتصاد نتواند مقاومت کند، در شرایطی که دولت هیچ پشتوانه مالی نداشته است اقدام به چاپ اسکناس کرده و همین مساله در نهایت منجر به بروز پدیده نقدینگی شده است.

وزیر اسبق نفت ضمن بیان اینکه در حال حاضر 50 هزار تومان ارزش 50تومان سی سال پیش است عنوان کرد: در سال های 32 با 2 تومان می توانستیم یک کیلو گوشت خریداری کنیم اما اکنون قیمت گوشت 30 هزار برابر شده است این در حالی است که ارزش پول کشورمان روز به روز کمتر شده است.

 

روحانی به سرنوشت دولت‌هایی دچار شد که آنها را نقد می‌کرد

غرضی با بیان اینکه دولت ها منویات مردم را پیگیری نمی کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت ها مرتباً در حال تغییر افراد در سمت ها هستند و هیچ کس در یک سمت ماندنی نیست، آنگونه که باید برای بهبود شرایط کشور اقدامی صورت نمی گیرد.

وی همچنین گفت: اگرچه روحانی در ابتدا سیاستهای دولت های قبلی را نقد می کرد اما امروز شاهد هستیم که به سرنوشت دیگر دولت ها دچار شده است چرا که همان اقدامات غلط در دولت های قبل را پیگیری و اجرا کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با تاکید بر اینکه امروز اگر دلار و طلا به شدت بالا رفته است تقصیر کسی جز دولت نیست عنوان کرد: ملت ایران مردم فهیم و عاقل هستند به طوری که وقتی می بینند دولت بیش از درآمد خود هزینه کرده و این هزینه را به گردن مردم می اندازد، آنها به دولت پشت می کنند.

وزیر اسبق نفت در ادامه افزود: اگر دولت یک کلام به ملت می گفت که بیشتر از درآمدها هزینه نمی کند و با مردم صادقانه برخورد می کرد و ریال بی ارزش را به جای ریال پر ارزش جایگزین نمی کرد، مردم هم دولت را درک کرده و از او حمایت می کردند.

 

برعکس سیاستمداران مردم حافظه بسیار خوبی دارند

غرضی با بیان اینکه امروز هرکس هزار تومان در بانک به صورت قرض الحسنه پس انداز کند، ارزش پول او به مرور کم می شود عنوان کرد: هرکس طلبی از دولت داشته ارزش پول آن کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر افزایش قیمت دلار لطمه های زیادی به مراکز تولیدی زده است.

وی با بیان اینکه کشور ما پایدار است و استحکام زیادی دارد عنوان کرد: منابع انسانی و غیر انسانی کشور ما بسیار وسیع است و تنها دولت ها می آیند و می روند اما دولتی که تضامنی با مردم قرار نگذارد و درآمد های خود را کاهش ندهد هیچگاه باقی نمی ماند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در ادامه تاکید کرد: اگرچه حافظه سیاستمداران کشور بسیار ضعیف است اما مردم حافظه بسیار قوی دارند و به خوبی زحمات یکی دولت را به یاد می آورند و البته می دانند کدام دولت ها هستند که به منافع مردم اهمیت نمی دهند این در حالی است که به صلاح سیاستمداران نیست که حافظه خود را به کار بیندازند چرا که مجبور به پاسخگویی می شوند که در این صورت به مردم بدهکار می شوند.

 

بازی دولت با دلارهای نفتی تولید کشور را نابود کرده است

وقتی دستگاه ها و دولت به فکر مردم نباشند، اگرچه مردم کاری از دستشان بر نمی آید اما به این دستگاه ها و دولت پشت می کنند و از همین جهت دستگاه های نظارتی و اجرایی کشور بدون پشتوانه می شوند و اگر مردم به نظام تعهد نداشتند شاید در انتخابات هم شرکت نمیکردند.

وقتی دولتی درآمد ندارد به جای اینکه اسکناس اضافه چاپ کند، بهتر است با مردم رو راست باشد و به جای کاهش ارزش ریال در وقت مناسب بدهی های خود به مردم را بپردازد تا حداقل مردم پول واقعی خود را دریافت کنند. به همین دلیل است که بازی دولت با چند دلار نفتی اقتصاد کشور را به بازی می گیرد و تولید نابود می شود.

منبع: دانا
ارسال نظرات