خبرهای داغ:
امیر سپهبد صیاد شیرازی بزرگ مردی که با رفتار و منش و با اقدامات ارزشمند خود در تاریخ ایران و حتی خارج از مرزها ماندگار شد. مردی که دشمنان بودنش را تاب نداشتند و با اقدامی ناجوانمردانه او را از ایران و ایرانی‌ها گرفتند.
کد خبر: ۹۰۰۵۷۵۲
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در سال 1323 در کبود گنبد مشهد دیده به جهان گشود، پدرش که از عشایر فارس بود، به استخدام ژاندارمری درآمد و سپس به ارتش منتقل شد. پدر از جاذبه‌ای خاص برخوردار بود، از این رو علی تحت تأثیر پدر از کودکی به ارتش علاقمند شد. وی به همراه پدر و خانواده، مانند دیگر خانواده‌های نظامیان، از شهری به شهری مهاجرت می‌کرد. شهید صیاد شیرازی در سال 1343 در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد.

وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مدت چندسال در بخش‌های مختلف ارتش به ویژه در غرب به پاسداری از کشور پرداخت و در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت. شهید صیاد شیرازی پس از پیام امام خمینی(ره) مبنی بر شناسایی نیروهای مخلص ارتش طاغوت، شناخته شد و به خاطر توان بالای سازماندهی‌اش مورد توجه حضرت امام(ره) و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی پس از طی دوره تخصصی توپخانه در آمریکا با درجه ستوان‌یکم و سمت استادی، در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به تدریس پرداخت و در همان شرایط به‌عنوان عنصری حزب اللهی برای سازماندهی نظامیان انقلابی فعالیت خود را آغاز کرد.

شهید سپهبد صیاد شیرازی، امیری شجاع و دلاور از خیل رزمندگان ارتش پر افتخار جمهوری اسلامی ایران بود که حیاتش نمونه بارز شرف و غیرت در دفاع از عزت و سربلندی اسلام و ایران بود و در توصیف جایگاه او همین بس که ولی امر مسلمین وی را "سرباز صادق و فداکار دین و قرآن و نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزگار" و "بنده برگزیده خدا" نامیدند. پس از عمری جهاد و جانبازی در خطوط مقدم دفاع از اسلام و ولایت، مزد خویش را از خدای منان با قرار گرفتن در زمره شهدا دریافت کرد.

به بهانه سالروز شهادت صیاد دلها، امیر سپهبد صیاد شیرازی با سرباز این شهید بزرگوار "صمد نریمانی" به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانیم.

شهید صیاد شیرازی متواضع و محجوب

سرباز شهید صیاد شیرازی پیرامون اخلاق این شهید بزرگوار گفت: درسال 1364 به عنوان بازرس درب ورودی منزل ایشان مشغول به خدمت شدم. از همان ابتدای خدمتم با اخلاق نیکوی ایشان آشنا شدم، شهید صیاد شیرازی مردی متواضع، متدین و محجوب بودند و دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌های هر هفته را روزه می‌گرفتند.

نریمانی افزود: مدت زمانی زمانی که در منزل‌شان خدمت می‌کردم ایشان بیشتر وقت خود را در جبهه‌ها حضور داشتند و هرازگاهی نیز که از جبهه‌ها باز می‌گشتند و داخل شهر بودند بیشتر وقت خود یعنی چیزی حدود 17 ساعت از روز را در پادگان سپیری می‌کردند.

وی بیان کرد: کار و مشغله کاری ایشان به نحوی بود که در این مدتی که بنده در خدمتشان بودم هیچ مسافرتی حتی درون شهری با خانواده نرفتند و در حالت کلی باید گفت کل زندگی ایشان صرف نظام و انقلاب بود.

شهید صیاد شیرازی در کنار سربازان کار می‌کردند

سرباز شهید صیاد شیرازی گفت: از طرفی دیگر در داخل خانه اگر در حضور شهید مشکلی رخ می‌داد و کاری به وجود می‌آمد با اینکه ما به عنوان سرباز وظیفه انجام آن کار را داشتیم و موظف بودیم در صورت لزوم از داخل پادگان نیز نیرو طلب کنیم اما خود شهید همواره هرکاری بود فارغ از جایگاه فرمانده و سرباز وارد صحنه می‌شدند و در کنار ما کار می‌کردند.

وی ادامه داد: برای مثال یک مرتبه از طرف همسر ایشان با دژبانی تماس گرفته شد که رادیاتورهای منزل نشتی کرده‌است و آب در خانه سرازیر شده که بلافاصله بنده به داخل خانه رفتم و از پادگان نیز درخواست نیروی تخصصی تأسیسات کردم، اما نکته جالب این بود که هنگامی که خود شهید این صحنه را دیدند وارد صحنه شدند و در کنار بنده که سرباز ایشان بودم اقدام به رفع این مشکل کردند.

نریمانی اظهار داشت: از سویی دیگر هنگامی که نیروهای تخصصی تأسیسات که از پادگان درخواست شده‌بودند با تأخیر فراوان به منزل آمدند اصلا به هیچ وجه با رفتار تندی از سوی شهید صیاد شیرازی مواجه نشدند و هیچ گزارشی نیز بابت تأخیر آن‌ها اعلام نشد درصورتی که می‌توانست با گزارش این صحنه یک توبیخی در پرونده سربازان درج کند.

رفتار یکسان شهید صیاد شیرازی با تمام افراد

وی خاطرنشان کرد: یک مورد جالب دیگر نیز که در این مدت بنده مشاهده کردم زمانی بود که جوانی را با موهای تراشیده شده درب منزل شهید مشاهده کردم که گمان بردم که این فرد سرباز لشکر 28 سنندج است که پس از پرس‌وجو فهمیدم این فرد برادر خانم شهید صیاد شیرازی است.

وی ادامه داد: نکته جالب در این قضیه این بود که شهید صیاد شیرازی این قدر زندگی پاک و متدینی داشتند که حتی با مسئولیت فرمانده نیروی زمینی ارتش و اعتباری که داشتند نیز اصلأ اقدامی برای اینکه برادر خانم خود را به عنوان سرباز به جای ما استفاده کند انجام ندادند.

سرباز شهید صیاد شیرازی تصریح کرد: عدم تحقق این امر در شرایطی بود که به منزله اینکه ما در خانه شهید صیاد شیرازی رفت‌وآمد داشتیم و راننده شخصی ایشان بودیم اگر برادر خانم شهید سرباز خانه بود برای خانواده و به ویژه همسر و دختر بزرگ ایشان نیز راحت‌تر بود. اما این شهید بزرگوار هیچ فرقی بین ما و دیگران قائل نبودند و همه را یکسان می‌دیدند.

زندگی شهید صیاد شیرازی درسی برای تمام مسئولان

وی گفت: زندگی شهید صیاد شیرازی درسی برای همه مسئولان است که اگر بخواهند واقعأ مطابق ضوابط رفتارکنند ابتدا باید از خانواده خودشان آغاز کنند، اگر بخواهند ریخت‌وپاش و اشرافی‌گری در جامعه را نیز از بین ببرند باید از خانواده خودشان آغاز کنند و اگرمی‌خواهند کشور با دلسوزی و روندی روبه رشد اداره شود باید اول از خودشان آغاز کنند.

نریمانی افزود: شهید صیاد شیرازی یک نمونه به تمام معنای انسان متدین، مخلص، متعهد و با اخلاق و الگویی بی‌بدیل برای همه مسئولان کشور بودند که واقعا باید گفت جای ایشان در شرایط کنونی بسیار خالی است.

به گزارش بسیج، نقش بی بدیل شهید صیاد شیرازی در عملیاتی تحت عنوان مرصاد در سال 67 و شکست مجاهدین خلق با حمایت نیروهای عراقی در مرزهای غرب ایران ضربه‌ای سخت به آنان وارد کرد و همین امر سبب شد در 21 فروردین سال 78 در اقدامی ناجوانمردانه درب منزل خود ترور شده و به درجه رفیع شهادت برسند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها