خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان از هیات امنای ستاد دیه استان خواست نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان قضایی استان برگزار و نشست راهکارهای قانونی پیشگیری از زندانی شدن افراد در سوانح رانندگی غیرعمد را بررسی کنند.
کد خبر: ۹۰۰۵۷۵۵
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲

لزوم بررسی راهکارهای قانونی پیشگیری از زندانی شدن افراد در سوانح رانندگی غیرعمدبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی در جمع هیات امنای ستاد دیه استان همدان بیان کرد: وقتی غیرعمدی بودن واقعه ای برای قاضی مشخص شود نباید شاهد زندانی شدن فردی باشیم.

وی با بیان اینکه تدبیری باید اندیشیده شود تا سوانح رانندگی غیرعمد به زندانی شدن فرد نینجامد، اضافه کرد: طبق گفته شرع و دین مبین اسلام فردی که خلافی را از روی عمد انجام نمی دهد، مجرم نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان ادامه داد: در چنین مواقعی دیه ناشی از سوانح باید از سوی فرد تامین شود یا در صورت ناتوانی مددجو در تامین بدهی، از طریق بیت المال تامین و پرداخت شود.

وی از هیات امنای ستاد دیه استان خواست نشستی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان قضایی استان برگزار و نشست راهکارهای قانونی پیشگیری از زندانی شدن افراد را بررسی کنند.

موسوی اصفهانی افزود: چنانچه با ارائه طرح یا لایحه ای در مجلس یا دولت این مشکل رفع شود به طور حتم گره از کار هزاران زندانی در کشور گشوده می شود.

وی گفت: زندانی شدن سرپرست خانواده احتمال منحرف شدن اعضای خانواده را بیبشتر می کند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان خدمت در ستاد دیه را توفیق بزرگ دانست و بیان کرد: چنانچه افراد عمرشان را در مسیر خدمت به خلق و کسب رضای خدا صرف کنند، به طور حتم پاداش بزرگی نصیب شان می شود.

وی ادامه داد: افرادی که سر و سامان بخشیدن به زندگی دیگران و رفع مشکلات مردم را در اولویت قرار می دهند برای انجام این کار نیک و پسندیده در برابر مشکلات و موانع هیچگاه احساس خستگی نمی کنند.

موسوی اصفهانی از اعضای ستاد دیه خواست تا اهمیت کار ستاد دیه را در قالب برشور چاپ کرده و آن ها را در اختیار ائمه جمعه قرار دهند تا از تریبون نماز این کار نیک به مردم اطلاع رسانی شود.

وی اضافه کرد: ماه رمضان فرصت مغتنمی برای ترویج این کار نیک است و روحانیان می توانند دست کم یک شب از ماه مبارک رمضان به بیان اهمیت کمک به آزادی زندانیان بپردازند.

مدیرکل زندان های استان همدان نیز در این دیدار اظهار کرد: جلوگیری از زندانی شدن افراد به علت ناتوانی در تامین دیه ناشی از سوانح رانندگی، نیازمند مصوبه قانونی است.

حسن محمد یاری افزود: بسیاری از افرادی که به علت سوانح رانندگی در زندان به سر می برند فاقد گواهینامه بوده یا خودروی آنها بیمه نبوده است.

وی اضافه کرد: پرداخت هزینه زندانیان از طریق بیت المال بسیار به صرفه تر از زندانی کردن افراد است چون هزینه یک فرد زندانی بسیار بالا است.

مدیرکل زندان های همدان ادامه داد: برخی از هزینه هایی که زندانی به جامعه تحمیل می کند جنبه مالی ندارد و آن آسیب های روحی و روانی است که به علت زندانی شدن مددجو به اعضای خانواده تحمیل می شود.

مدیرعامل ستاد دیه همدان نیز در این دیدار گفت: ثمره تلاش ستاد دیه این استان در سال گذشته فراهم کردن زمینه آزادی 276 زندانی جرائم غیرعمد است.

یدالله روحانی منش با بیان اینکه میزان بدهی این تعداد زندانی 242 میلیارد و 440 میلیون ریال است، افزود: این تعداد بدهی متعلق به 196 تن از زندانیان مالی، 42 زندانی مهریه، 30 زندانی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کار و هفت زندانی نفقه بوده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان اظهار کرد: 9 تن از زندانیان آزاد شده در سال گذشته زن و 267 تن از آنها مرد بودند.

روحانی منش بیان کرد: 90 میلیارد و 422 میلیون ریال از بدهی زندانیان جرائم غیر عمد توسط شاکیان پرونده بخشیده شد.

وی با بیان اینکه 22 میلیارد و 903 میلیون ریال از این میزان بدهی توسط شرکت های بیمه گر تامین و به شاکیان پرونده پرداخت شد، ادامه داد: 19 میلیارد و 152 میلیون ریال از مطالبات شاکیان پرونده از محل صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان اظهار کرد: میزان نقدینگی و آورده محکومان هشت میلیارد و 615 میلیون ریال است.

روحانی منش اضافه کرد: همچنین 31 میلیارد و 942 میلیون ریال تسهیلات توسط چهار بانک ملت، رفاه، تجارت و صادرات به زندانیان پرداخت شده است.

وی افزود: 45 میلیارد و 332 میلیون ریال از این بدهی زندانیان اعسار به تقسیط شد و میزان کمک مالی پرداختی برای پرونده های مالی و دیه 24 میلیارد و 71 میلیون ریال بوده است.

انتهای پیام /

ارسال نظرات