دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل: حجامت به عنوان یک ابزار کمکی در درمان برخی بیماری ها در طب ایرانی معرفی شده که به هیچ عنوان توصیه نمی شود حتی در فصل بهار بدون مشورت با پزشک متخصص طب ایرانی اقدام به حجامت کرد .
کد خبر: ۹۰۰۵۸۹۱
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: حجامت؛ اولین قدم پاکسازی مزاج نیست.

  دکتر سمیه ذاکری دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گویی اظهارکرد:با آمدن فصل بهار معمولا اولین چیزی که عموم مردم برای سم زدایی و پاکسازی مزاج به ذهنشان می رسد انجام حجامت است

وی افزود:البته حجامت مگر در برخی موارد خاص و برخی مزاج ها و برخی فصول هیچگاه اولین قدم پاکسازی مزاج نیست.

ذاکری یادآور شد: اما متاسفانه به علت عدم اطلاع رسانی دقیق علمی، این مطلب این گونه جا افتاده که حجامت باعث خارج کردن لخته و خون های کثیف و غلیظ از بدن است.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد:در واقع خون به محض خروج از بدن اگر مدتی به حال خود رها شود لخته می شود و این گونه نیست که با حجامت لخته ای از بدن خارج شود.

وی گفت: تمام خونی که با حجامت از بدن خارج می شود خون کثیف نیست بلکه بخشی از آن نیز خون تمیز و مورد نیاز بدن است.

ذاکری تصریح کرد:از طرفی برخی به اشتباه تصور می کنند که اگر حین حجامت خون بیشتری از بدن آن ها بگیریم مفید تر است در صورتی که این تصور نیز کاملا اشتباه است.

وی افزود:این افراد معمولا توقع دارند که با حجامت کاسه ای پر از خون از آن ها گرفته شود و در صورت کم بودن خون خروجی شاکی و ناراضی اند، البته میزان خون خروجی به غلظت و رقت به چاقی و لاغری فرد به فصل سال و رژیم غذایی فرد نیز بستگی دارد.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد:یک تصور اشتباه دیگر در مورد حجامت نیز این است که صرفا با استناد به احادیثی که در خصوص خواص و فواید بیشمار حجامت آمده برخی بدون مشورت با پزشک و خودسرانه اقدام به حجامت های دوره ای می کنند.

ذاکری یادآور شد: در صورتی که احادیث طبی عموما مخاطب خاص داشته اند و فواید ذکر شده در خصوص حجامت در این احادیث بیشتر مختص مزاج ها گرم و بدن های قوی و عضلانی ساکنین مناطق استوایی بوده است و نمی توان آن را برای افراد کم بنیه ضعیف ساکن مناطق سردسیر نیز در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: حجامت به عنوان یک ابزار کمکی در درمان برخی بیماری ها در طب ایرانی معرفی شده که به هیچ عنوان توصیه نمی شود حتی در فصل بهار بدون مشورت با پزشک متخصص طب ایرانی اقدام به حجامت کرد .

ذاکری یادآور شد:حجامت در افرادی که معده های ضعیف دارند در افراد کم خون خیلی چاق و خیلی لاغر و خانم های باردار در کودکان و افراد بالای 60 سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی افزود:از طرفی این مطلب در بین مردم جا افتاده که افراد گرم و تر یا به اصطلاح دموی مزاج ها مناسب ترین افراد برای حجامت اند چون بدن عضلانی و قوی و پرخونی دارند.

وی گفت: البته این تصور نیز اشتباه و غیر علمی است چون برخی از این افراد دیده شده که حین حجامت دچار افت ناگهانی فشار و غش می شوند.

ذاکری تصریح کرد: در واقع کاستن از حجم خون بدن به همان میزان موجب ایجاد خلا در عروق و در نتیجه فشار آوردن بافت سنگین عضله به این عروق شده به طور موفق خونرسانی و بازگشت خون به مغز متوقف شده و فرد دچار سنکوپ می شود.

دستیار طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد:قبل از اقدام به حجامت حتما با پزشک متخصص طب ایرانی مشورت کنید تا از طریق گرفتن شرح حال دقیق و چک کردن نبض مشخص شود که حجامت مناسب مزاج شما هست یا نه از طرفی برخی پرهیزات غذایی لازم است که قبل از انجام حجامت و بعد از آن رعایت شود که پزشک طب ایرانی بسته به مزاج برایتان توضیح خواهد داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها