کارشناس فضای مجازی در گفت‌و گو با «بسیج»:

حفظ حریم شخصی از شئونات حاکمیت است

مومن نسب گفت: بحث حریم خصوصی در مکتب اسلام و شیعه بسیار مهم بوده، و یکی از شئونات حکومت و حاکمیت حفظ حریم شخصی افراد است.
کد خبر: ۹۰۰۵۸۹۷
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفت‎و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج پیرامون فرمود: ه رهبری با این مضمون که تعرض به حریم مردم در پیام رسان‌های داخلی حرام شرعی است گفت: بحث حریم خصوصی در مکتب اسلام و شیعه بسیار مهم بوده، و یکی از شئونات حکومت و حاکمیت حفظ حریم شخصی افراد است.

وی بیان کرد: رهبری به وجود می‌آید تا از تعرض به حریم مردم جلوگیری کند، و نبایستی اجازه داد که حریم‎ها شکسته و به راحتی وارد حریم خصوصی مردم شد و به آن دست پیدا کرد.

مومن نسب تصریح کرد: تعدادی از مراجع تقلید، حتی استفاده از اطلاعات، پردازش اطلاعاتی و استفاده از اطلاعات افراد به صورت عمومی غیرمستقیم را مجاز ندانستند.

وی اظهار داشت: کشور آمریکا به دولت این امکان را می‎دهد که مستقیما به اطلاعات مردم در فضای مجازی دسترسی داشته باشد، و بدون حکم قضایی از این اطلاعات استفاده کند، در صورتی که در ایران مسئول نرم افزار بایستی نسبت به حک اطلاعات فرد در نرم افزار پاسخگو بوده و مجازات‎های سنگینی برای او در نظر گرفته می‌شود.

مومن نسب عنوان کرد: اطلاعات بخشی از دارایی مردم محسوب شده و تعرض به این دارایی از نظر شرعی و قانونی مجاز نبوده و از نظر قانون مجازات‎هایی نیز در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایرانی شدن شبکه اجتماعی و پیام رسان وابسته به سرور و برنامه نویسی ایرانی نبوده افزود: بایستی پاردایم، سیستم عامل و سخت افزار حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را ایرانی کرد، بدین منظور که رفتار‌ها و روابط برمبنای باور‌های بومی و ملی ما صورت گیرد.

مومن نسب بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی اسلامی بایستی نزدیکان را به یکدیگر نزدیک‌تر کند، و نوع این ارتباطات مبتنی بر باور‌های دینی و فقهی ما باشد، تا افراد از آسیب‎ها در امان بمانند.
ارسال نظرات