خبرهای داغ:
یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی گفت: با افزایش قیمت دلار قیمت مواد اولیه صنایع و به دنبال آن قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی در کشور بالا می‌رود و علاوه بر اینکه تورم داخلی ایجاد می‌کند قدرت صادرات ایران را نیز کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۰۶۲۶۰
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کاهش قدرت صادرات با افزایش قیمت دلار/نفع افزایش قیمت دلار در جیب سفته‌باز‌ها
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدجواد توکلی با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ دلار طی روز‌های اخیر اظهار کرد: تلاطم‌هایی که اخیرا در بازار ارز اتفاق افتاده است قبلا توسط کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی شده بود و تمهیداتی نیز برای مواجهه با آن مطرح شده بود، ولی به نظر می‌رسد در کشور مدیریت کلان ارزی وجود ندارد، برنامه مدیریت ارزی به ویژه در اقتصاد پسابرجام در کشور نداریم و نقشه ارزی کشور مشخص نیست.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ که آمریکا و متحدانش سعی کردند کانال‌های ورود دلار به اقتصاد ایران را ببندند و حلقه تحریمی را تقویت کنند اقدامات جدی برای مواجه با این شرایط در کشور صورت نگرفت و بعد از برجام عملا کانال رسمی انتقال ارز به کشور فعال نشد و بر اساس تخمین برخی از کارشناسان مربوطه، ورود بیش از ۷۰ درصد دلار و حواله‌های دلار از طریق صرافی‌ها به کشور صورت می‌گیرد و تنها ۳۰ درصد از آن از طریق بانک‌ها است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نوسانات در بازار ارز قابل پیش‌بینی بود اضافه کرد: در زمینه کنترل تقاضا در کشور نیز موفق عمل نشد، در سال ۹۶ در زمینه تقاضا مبلغ قابل توجهی خروج سرمایه داشتیم؛ کالا‌های غیرنفتی از ایران صادر شد، ولی عملا دلار وارد کشور نشد و به صورت خروج سرمایه ثبت شده است که برخی رقمی معادل ۳۰ میلیارد دلار را برای این بخش ذکر کرده‌اند.

توکلی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد واردات به کشور صورت گرفت که بخشی از آن‌ها کالا‌های واسطه بودند، ولی بخشی از آن نیز کالا‌های مصرفی بودند.

وی تصریح کرد: حدودا ۱۲ تا ۲۰ میلیارد نیز قاچاق صورت گرفت که این مسئله نیز فشار‌هایی به اقتصاد کشور وارد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تقاضایی که در اوایل سال جاری در قالب سفر‌های نوروزی و در ادامه سفر‌ها به ترکیه اتفاق افتاد نیز هر چند گستردگی زیادی نداشت، ولی به عنوان فشاری بر بازار ارز عمل کرد.

توکلی سفته‌بازی‌ها در بازار ارز را از دیگر از عوامل ایجاد فشار بر بازار ارزی دانست و گفت: با افزایش نقدینگی که بعد از اجرای سیاستی که ابتدا نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد و سپس دوباره به ۲۰ درصد رسید صورت گرفت، مبالغی آزاد و به سمت بازار ارز روانه شد و برخی از مردم و سرمایه‌گذاران را نیز وارد بازار ارز کرد که این مسئله نیز فشار‌هایی بر بازار ارزی وارد کردند.

وی عنوان کرد: خیلی از سیاستمداران و اقتصاددان‌های وطنی احساس می‌کنند شرایط اقتصادی ایران در دوره تحریم را می‌توان با مکانیزم‌های بازار آزاد مدیریت کرد و حتی استدلال‌های عوام‌فریبانه‌ای نیز در این خصوص مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اگر قیمت دلار بالا رود صادرات کشور افزایش می‌یابد و واردات کم می‌شود در حالیکه اگر به طراز تجاری کشور توجه کنند حدود ۶۵ درصد واردات کالا‌های واسطه هستند که در صنایع تولیدی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با افزایش قیمت دلار قیمت مواد اولیه صنایع و به دنبال آن قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی بالا می‌رود و علاوه بر اینکه تورم داخلی ایجاد می‌کند قدرت صادرات را نیز کاهش می‌دهد.

توکلی افزود: بیش از ۸۰ درصد صادرات ایران، صادرات نفتی و میعانات گازی است و متکی به کار و ارزش افزوده نیست که افزایش صادرات با این ساختار اتفاق خوبی نیست چرا که در این صورت رانت منابع انرژی را به خارجی‌ها واگذار می‌کنیم و خودمان وارد کننده عام می‌مانیم.

وی با بیان اینکه استفاده ملت‌ها از کاهش ارزش پول برای افزایش صادرات، بسیار محدود بوده است افزود: شوک‌های عظیمی که همانند اخیر به اقتصاد وارد می‌شود توان سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری و اقدام برای فعالیت‌های اقتصادی را از سرمایه‌گذاران می‌گیرد و بیش از اینکه برای اقتصاد ایران نفع داشته باشد ضرر دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ضرر‌های اقتصادی به ضرر دولت نیز خواهد بود چرا که هزینه‌های دولت را نیز حدودا یک سوم بالاتر می‌برد.

توکلی عنوان کرد: افزایش نرخ دلار هم به ضرر تولید کننده و هم به ضرر مصرف کننده خواهد بود و تنها کسانی که از این اوضاع نفع می‌برند سفته‌باز‌هایی هستند که وارد بازار ارز شده‌اند و همچنین صرافی‌هایی که به افراد خاصی منتسب هستند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها