مسائل امنیتی و اقتصادی از اصلی ترین عواملی است که موجب شده بحث فیلتر تلگرام در ایران جدی شود.
کد خبر: ۹۰۰۶۳۹۹
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ رویکرد ضدامنیتی و ضداقتصادی مدیر تلگرام و عدم رعایت ملاحظات امنیتی و اقتصادی ایران توسط وی شرایطی را به وجود آورده که بحث فیلتر تلگرام در کشور جدی شده است. البته این فقط ایران نیست که بحث فیلتر تلگرام در آن مطرح است، بلکه در خود روسیه نیز این موضوع مطرح است و علاوه بر آن، همین چند روز قبل بود که نخست وزیر انگلیس نیز به شدت نسبت به رویکرد تلگرام انتقاد کرد و از احتمال فیلتر این پیام‌رسان در کشورش سخن گفت.

مسائل امنیتی و اقتصادی از اصلی ترین عواملی است که موجب شده بحث فیلتر تلگرام در ایران جدی شود. همین مسائل موجب شد تا بحث ترویج و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

چند روز قبل یکی از مدیران فضای مجازی در گفت وگویی با بیان اینکه "۸۵ درصد جرایم سایبری در تلگرام شکل می‌گیرد" گفت: «از نظر ما فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، در حالتی فرصت است که ما بتوانیم یک شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر نیازهای داخلی خود داشته باشیم و با استفاده از تکنولوژی های روز، این شبکه را کارآمد کنیم. اما در حالتی تهدید است که یک وادادگی یا فرار از واقعیت را در مدیریت فضای مجازی شاهد بوده و ببینیم که اخلال در مدیریت فرهنگی ما، فضای مجازی را به عرصه‌ای برای شکست جریان انقلاب تبدیل کرده است.»

همچنین یک عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با تأثیر منفی تلگرام می‌گوید: ایجاد التهاب و تنش در کشور، نقض قوانین عمومی و حریم خصوصی افراد از جمله تأثیرات تلگرام است. در کشورمان ۶۰ درصد پهنای اینترنت کشور به تلگرام اختصاص داده شده و آن را به یک پیام‌رسان غالب تبدیل و سبب انحصار شده است و این یک اقدام بسیار خطرناکی است که فضای سیاسی و اجتماعی و بعضا اقتصادی را در اختیار یک پیام‌رسان خارجی آن هم بدون نظارت قرار دهیم. تلگرام این روزها نشان داده به هیچ ضابطه‌ای پایبند نیست واقتصاد و امنیت ایران را نشانه رفته است، بنابراین باید اقدام عاجل به عمل آید.

در همین ارتباط یک کارشناس فضای مجازی به خبرنگار یزدرسا گفت: تلگرام نه تکنولوزی بلکه یک محصول است. در واقع ما با تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی مشکلی نداریم بلکه مسئله تلگرام است که در بحث‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور دخالت می‌کند. به ویژه که در حال حاضر بحث اقتصادی و ارزهای مجازی و انتشار گرام مطرح است و این تهدید وجود دارد که حاکمیت کشور بر بحث اقتصادی هم با حضور یک شبکه اجتماعی زیر سئوال برود. این در حالی است که تلگرام یک نرم‌افزار بی‌شناسنامه است.

سید جواد امامی اظهار داشت: البته فیلترینگ یک راهکار موقت و در واقع به مثابه مسکن است. اقدام اصلی این است که باید پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کرد. در رابطه با پیام‌رسان‌های داخلی مسئله اصلی که مطرح است بحث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی و همچنین بحث کیفیت فنی است.

وی اضافه کرد: در رابطه با موضوع حریم خصوصی مردم باید بدانند که شبکه‌های اجتماعی خارجی به دلیل تنوع مشتریان که دارند حریم خصوصی کمتری برای ما نگه می‌دارند، دسترسی به ما دارند که طبق این دسترسی‌ها می‌توانند اطلاعات ما را به هر جا که می‌خواهند بفروشند و این اقدام صورت می‌گیرد که نمونه آن بحثی است که برای فیسبوک پیش آمد.

امامی تصریح کرد: شبکه‌های داخلی اولا به خاطر اینکه اطلاعات کاربران از ایران بیرون نمی‌روند، امنیت بیشتری دارند. در سرورها اطلاعات ذخیره می‌شود اما ذخیره آنلاین و لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد. نه کسی نیازی به چنین چیزی دارد و نه اصلا اجازه‌ی چنین اقدامی وجود دارد. به ویژه آنکه شاهد بودیم چند روز قبل رهبر انقلاب ورود به حریم خصوصی در فضای مجازی را حرام شرعی دانستند. لذا دسترسی به اطلاعات پیام‌رسان‌های داخلی برای بیرونی‌ها سخت‌تر است. بر همین اساس حتما امنیت داخلی‌ها بیشتر است. البته برخی باگ‌ها امنیتی وجود دارد قابل اصلاح است و باید اصلاح شود.

وی در رابطه با انتقادهایی که از کیفیت برخی پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود هم گفت: در رابطه با بحث کیفیت پیام رسان‌های داخلی باید به این نکته توجه داشت که تجربه مراجعه مردم به پیام‌رسان‌های داخلی به رخدادهای دی ماه و زمانی که تلگرام فیلتر شد مربوط می‌شود و آن زمانی بود که به طور کلی فضای اینترنت بخاطر مسائل امنیتی با کندی همراه شده بود و این کندی به پیام‌رسان‌های داخلی نیز سرایت کرد و موجب شد تا پیام‌رسان‌های داخلی به نوعی قربانی وضعیت کلی اینترنت در آن شرایط شوند و این طور تصور شود که پیام‌رسان‌های داخلی از کیفیت خیلی پایینی برخوردارند در حالی که اینگونه نیست.

امامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مطالبه‌ای که در فضای مجازی داریم شبکه ملی اطلاعات است که قانون برنامه پنجم بوده و الان هم قانون است و بایستی تا سال 92 انجام می‌شده اما انجام نشده است. اگر شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد یعنی ما سهمی از اینترنتی که خودمان مصرف می‌کنیم داشته باشیم، غیر از بحث اقتصادی که اشتغالزایی زیادی رخ می‌دهد، امنیت بالا می رود، سرعت نت نیز بیش از ده برابر می‌شود و قیمت نت نیز یک هشتم تا یک دهم می‌شود.
ارسال نظرات