خبرهای داغ:
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

ظهور اسلام در ایران از انحصار اقتصادی و علمی طبقات جلوگیری کرد

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مردم در ایران پیش از اسلام از نظر امکان رشد و تعالی مادی و معنوی در محرومیت بودند و رشد علمی در انحصار طبقات ممتاز بود و توده مردم از کسب علوم محرومیت داشتند ولی به برکت اسلام این موانع برداشته شد.
کد خبر: ۹۰۰۶۵۲۰
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
ظهور اسلام در ایران از انحصار اقتصادی و علمی طبقات جلوگیری کرد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمد دشتی ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: مبعث در زمانی روی داد که ار نظر فرهنگی جهان نیازمند دین و تحول فرهنگی بود و ادیان گذشتگان دچار انحرافات عمیق شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: خرافات و افسانه‌ها جایگزین اندیشه‌های واقعی، حقیقی و توحیدی شده بود و تمام دنیا و سراسر جهان را شرک، جهل، خرافات و فقر فراگرفته بود اگرچه خداوند در قرآن از جزیرة العرب به عنوان مظهری از جهل و حاکمیت فرهنگ جاهلی نام می‌برد، ولی آن معیار‌ها در سایر نقاط نیز وجود داشت.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه کسانی که از قید و بند تعصبات و منافع سیاسی و مادی قدرت‌ها به دور بودند با شوق به آیین توحیدی گرایش پیدا کردند گفت: دین اسلام یک دین جهانی است و پیامبر اکرم (ص) بر اساس فرامین الهی رسالت جهانی را بر عهده داشتند. رسول خدا (ص) پس از آنکه به اقتدار و گسترش نسبی اسلام در جزیرة العرب رسیدند نامه‌هایی به رؤسای دولت‌ها و قدرت‌ها در اطراف جزیرة العرب، ایران، روم و مصر فرستادند و آن‌ها را به اسلام و توحید دعوت کردند.

وی به نظام طبقاتی در ایران، شبه قاره هند، روم و شمال آفریقا اشاره کرد و افزود: نظام طبقاتی ظالمانه از نظر اقتصادی و اجتماعی در این مناطق حاکم بود. طبیعی است که این نظام‌های اقتصادی و اجتماعی طبقاتی به شکل ظالمانه و بی‌منطق به جوامع آسیب وارد می‌کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: در چنین فضایی اسلام ظهور و با شعار توحید و برابری قیام کرد. بر اساس اسلام اقوام، ملل و افراد جامعه از نظر انسانی، اجتماعی و اقتصادی برابر تلقی می‌شدند بنابراین بشر توانست غل و زنجیر‌های پای خود را باز و زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بشر زمین گیر و زیر سیطره جهل، خرافات و ظلم و ستم بود گفت: اسلام برای آزادی انسان‌ها از این قید و بند‌ها بر بشر عرضه شد و خداوند توحید ناب را عرضه کرد، زیرا مردم در گمراهی بودند و اسلام بشر را از این گمراهی‌ها نجات داد.

دشتی ادامه داد: در آن زمان ظهور اسلام به منزله آب حیاتی برای بشریت بود. خداوند در قرآن می‌فرماید به ندای پیامبر (ص) لبیک بگویید که شما را به آنچه سبب حیات شما است فرامی‌خواند.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر ایران پیش از ظهور اسلام گفت: مردم در ایران از نظر امکان رشد و تعالی مادی و معنوی در محرومیت بودند و رشد علمی در انحصار طبقات ممتاز بود و توده مردم از کسب علوم محروم بودند، ولی به برکت اسلام این موانع برداشته شد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: شاهدیم پس از ورود و حاکمیت اسلام بر ایران مردم این سرزمین به خوبی در عرصه‌های مختلف علمی درخشیدند و نوابغ بزرگ علمی جهان در ایران ظهور پیدا کردند و این استعداد‌ها توسعه پیدا کرد.

وی عنوان کرد: در آن دوران نظام اقتصادی طبقاتی و امتیازاتی حاکم بود به طوری که خاندان‌های برگزیده در ایران از امتیازات ویژه برخوردار بودند و بهترین امکانات در اختیار آن‌ها بود و اقشار وسیع جامعه محرومیت را درک می‌کردند بنابراین با ظهور اسلام زمینه عدالت اقتصادی در جامعه ایران فراهم شد.

دشتی با بیان اینکه ایرانیان از دهه‌های نخست متوجه اسلام اصیل شدند که خط اصیل اسلام چگونه است و در چه مسیری حرکت می‌کند گفت: ایرانیان به تدریج خط اصیل اسلامی که در فرهنگ اهل بیت (ع) تجلی داشت را با امامت امام علی (ع) و فرزندان معصوم ایشان پیگیری کردند.
ارسال نظرات