این کارشناس مذهبی با تأکید بر جایگاه برجسته وحدت در جامعه مسلمانان اظهار داشت: وحدت مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرفصلی است که امروز جامعه مسلمانان به آن نیاز دارد.
کد خبر: ۹۰۰۶۵۳۹
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، یک کارشناس مذهبی به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص) گفت: مبعث پیغمبر اسلام سرآغاز نقطه عطف و تحول در تاریخ بشر است. این بعثت مبارک از ناحیه خداوند برای بشر زمانی رخ داد که آن عصر را قرآن کریم تحت عنوان عصر جاهلیت نامگذاری کرده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا ابویی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که پیامبر اسلام به منظور تغییر و تحول اساسی در همه تمدن بشری مبعوث شده است. از این جهت پیامبر توسط قرآن کریم رحمه للعالمین نامیده شد و مأموریت اساسی خود را تکامل مراحل اخلاقی و کمالات انسانی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس از مهم‌ترین نکاتی که در انسان‌شناسی و اخلاق و کمالات انسانی موردنظر همه جوامع اخلاقی بشر است یکی از مباحث مهمش منع خودبرتربینی و به تعبیری رفع خودپرستی و نفس‌پرستی از انسان است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد اضافه کرد: تحت این عنوان بسیاری از مباحث اخلاقی شکل می‌گیرد که یکی از آن‌ها هم بحث وحدت است. در واقع تفرقه‌ای که در جوامع بشری یا در میان مذاهب اسلامی به چشم می‌خورد سرچشمه و منشأ آن عنانیت‌ها و خودپرستی‌ها و نفس‌پرستی‌ها و به نوعی ترجیح خود بر دیگران است، که رسول خدا (ص) مبارزه بسیار جدی در این زمینه آغاز کردند.

ابویی تأکید کرد: مبارزه با نفس هم ملکات و روحیات اخلاقی انسان‌مدار را برای انسان به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر این مبارزه منجر به برخی از اخلاقیات اجتماعی می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها بحث دست برداشتن از جبهه‌بندی‌ها و تعصب‌های گروهی و مذهبی و قومی و سیاسی است.

وی یادآور شد: در صورتی که انسان از منجلاب خودپرستی و نفس‌پرستی خارج شود و به سمت تواضع و احترام به دیگران و احترام به جایگاه بشری و انسانی هر فرد و گروهی در جامعه پیش برود طبعا به مبحث وحدت نزدیک می‌شود.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر جایگاه برجسته وحدت در جامعه مسلمانان اظهار داشت: وحدت مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرفصلی است که امروز جامعه مسلمانان به آن نیاز دارد و این نیاز امروز همه جوامع بشری مخصوصا مسلمانان قطعا دشمن‌شکن و مایه یأس مستکبرین است.

ابویی گفت: عمده پیشبرد اهداف و منافع مستکبرین و ظالمین عالم در پرتو و سایه تفرقه‌افکنی و سواستفاده از تشتت و فرقه‌گرایی‌هایی است که در میان مذاهب مختلف مسلمانان وجود دارد.
ارسال نظرات