خبرهای داغ:
عضو شورای علمی مدرسه خاتم‌الاوصیا از برگزاری همایش نکوداشت مرحوم صاحب جواهر در قم خبر داد.
کد خبر: ۹۰۰۶۷۴۶
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
همایش نکوداشت مرحوم صاحب جواهر در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمد عشایری در مراسم نکوداشت مرحوم صاحب جواهر که در مدرسه عالی خاتم‌الاوصیاء برگزار شد، با اشاره به سبک و سیاق مدرسه خاتم‌الانبیا اظهار داشت: این نشست پنجمین نشستی است که در این مدرسه برگزار شده و در سال‌های قبل نیز بزرگداشت افرادی همچون شیخ اعظم انصاری و شیخ عبدالکریم حائری در این مدرسه برگزار شد.

عضو شورای علمی مدرسه خاتم‌الاوصیا افزود: مرحوم صاحب جواهر قبل از شیخ اعظم انصاری به قله‌های فقاهت دست‌یافته و از شاگردان برجسته آیت‌الله وحید بهبهانی بوده است. امروزه فقه جواهری به‌عنوان یک روش فقاهتی مورد بررسی‌های علمی قرارگرفته و از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.

عشایری با تشریح فعالیت‌های علمی در زمینهٔ پارادایم‌های فقهی عنوان کرد: در زمینه اندیشه مرحوم صاحب جواهر مقالاتی در دست آماده شدن است که پس از اصلاح و ویرایش، گزیده آن‌ها منتشر خواهد شد.

وی با تأکید بر روش قابل‌اعتنای صاحب جواهر در فقاهت، بیان کرد: صاحب جواهر، نماینده خصوصیات کمتر شناخته‌شده مکتب وحید بهبهانی بوده و از فق‌های تحول‌خواه محسوب می‌شود. جلسه نکوداشت مرحوم صاحب جواهر، صبح روز ۳۰ فروردین در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار خواهد شد که این جلسه با پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی در مورد شخصیت صاحب جواهر شروع می‌شود.

عشایری با بیان ضرورت به‌روزرسانی فقه اسلامی در مورد مسائل امروز جامعه ابراز کرد: نظام جمهوری اسلامی همان‌طور که در پیدایش مبتنی بر فقه بوده، در بقاء و ادامه روند خود نیز به فقه نیازمند است و علم فقه ما باید تکلیف خود را در مورد تطبیق خود با مسائل موجود در کشور روشن کند.

وی تفاوت‌های موجود در آموزش و پژوهش را موردتوجه قرار داد و گفت: در مقام آموزش باید متون آموزشی تدریس شود و افراد بعد از گذراندن مراحل آموزشی وارد زمینه‌های پژوهشی می‌شوند که اگر تحولی صورت بگیرد در عرصه پژوهش رخ خواهد داد.

عضو شورای علمی مدرسه خاتم‌الاوصیا با اشاره به نقاط ضعف موجود در آموزش عالی کشور بیان کرد: کتب درسی امروز ما وضعیت نامطلوبی داشته و ما را به سمت اهداف موردنظر رهنمون نمی‌کنند.

عشایری با بیان دلیل بازگشت به آراء اندیشمندان گذشته همچون صاحب جواهر افزود: بازگشت ما به نظرات و اندیشه مرحوم صاحب جواهر به این دلیل بوده که اگر ما می‌خواهیم روش جدیدی در فقاهت بنیاد نهاده شود، ناگزیر از استفاده از پارادایم‌های گذشته هستیم. پارادایم‌ها و رهیافت‌های گذشته بنیاد تحول در فقه امروز و چاره‌سازی برای مشکلات روز کشور است و تحول با تأسیس فقه جدید متفاوت است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها