بخشی از آثار موزه لوور پاریس به مدت ۲ ماه در مشهدمقدس به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۹۰۰۶۷۶۸
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ هفته گذشته خبری مبنی بر اینکه آثار موزه لوور در مشهد به نمایش درمی‌آید روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت؛ اتفاقی میمون و مبارک که می‌تواند باب و فصل تازه‌ای در گردشگری و بازدید از آثار تاریخی را در مشهد ایجاد کند.

اهمیت موزه لوور

موزه لوور، موزه‌ای در شهر پاریس است که بیش از ۳۵ هزار اثر هنری را در ۸ بخش مختلف در خود جای داده است. این موزه پربازدیدترین موزه جهان محسوب می‌شود. موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان یک موزه عمومی در حال فعالیت و تمرکز آثار آن روی آثار هنری و تاریخی است. از معتبرترین و معروف‌ترین آثار موجود در این موزه می‌توان به تابلوی نقاشی "مونالیزا" اثر لئوناردو داوینچی؛ بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید، "بز بالدار" طلایی هخامنشی و "گاو بالدار آشوری" نام برد.

لوور چگونه به ایران آمد؟

برگزاری نمایشگاه‌های فصلی یا مناسبتی و انتقال اشیا و آثار موزه لوور به کشور‌های مختلف اتفاقی مرسوم در حوزه موزه‌داری است تا آنجا که همین اواخر یکی از شعبات این موزه پس از ۱۰ سال فعالیت در ابوظبی افتتاح شد. در ایران، اما تا امروز حضور آثار تاریخی جهان به این میزان جدی اتفاق نیافتاده بود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور موزه لوور در ایران را باید به قرارداد همکاری امضا شده دو جانبه میان موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی ایران که در سفر ژانویه ۲۰۱۶ رئیس جمهوری به پاریس به امضا رسید، دانست. این اتفاق به عنوان رویداد برجسته فرهنگی دیپلماتیک میان ایران و اروپا در روز ۱۴ اسفندماه با حضور وزیر امور خارجه فرانسه و هم‌زمان با هشتادمین سالگرد تأسیس موزه ملی ایران در محل موزه ملی ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه که به مدت سه ماه و تا تاریخ ۱۸ خرداد ۹۷ برقرار خواهد بود از نمایش آثاری از موزه لوور پاریس از جمله تابلو‌هایی از نقاشان مشهوری مانند رامبراند، مجسمه ابوالهول و آثار ایران باستان از جمله "تبر کتیبه‌دار" از محوطه باستانی چغازنبیل و "شی‌ء برنزی از لرستان" مربوط به سه‌هزار سال پیش خبر داده است.

این نمایشگاه در شش بخش با عنوان با عنوان "موزه زنده" و "رویای جهانی شدن"، "آثار آشور و کشف دوباره تمدن‌های شرقی"، "شامپولیون و گشایش موزه آثار مصر"، "کشف دوباره هنر‌های قرون وسطی و تمدن‌های اسلامی" و "تابلو‌های عباس کیارستمی" به نمایش درآمده است.

نخستین زمزمه‌های حضور لوور در مشهد

نخستین زمزمه‌های خبر انتقال این نمایشگاه به مشهد را هفته گذشته برای نخستین بار محمدرضا کارگر؛ مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی عنوان کرد: مدیران موزه لوور فرانسه با کلیات انتقال مجموعه در نمایش این موزه در موزه ملی ایران به موزه بزرگ خراسان در مشهد برای دو ماه موافقت کرده‌اند.

در همین رابطه ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با تسنیم با تائید این خبر افزود: طبق توافقات کلی موزه ملی ایران و پیگیری‌های معاون رئیس جمهور، مقدمات حضور دو ماهه آثار در موزه بزرگ خراسان فراهم شده و در حال آماده‌سازی مقدمات هستیم.

مکرمی‌فر در پاسخ به سوال که موزه بزرگ خراسان از جهت استاندارد نگهداری و امنیت آیا مورد تائید کارشناسان فرانسوی موزه لوور خواهد بود یا نه؟، اظهار داشت: موزه بزرگ خراسان استاندارد‌هایی به مراتب بالاتر از موزه ملی ایران دارد و از لحاظ نگهداری و امنیت آثار هیچ مشکل و محدودیتی در مشهد نخواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی همچنین با اشاره به انتقال تمامی ۵۴ اثر به نمایش درآمده در موزه ملی ایران به مشهد از افتتاح احتمالی این موزه در اوایل تیرماه خبر داد.

مکرمی‌فر مشخص شدن هزینه بلیط این نمایشگاه را منوط به تصمیم‌گیری‌های بعدی دانست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها