خبرگزاری بسیج: خدمات پس از فروش یکی از مهم ترین اصول تجارت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه جای این اصل مهم در تولید کالاهای ایرانی خالی است و یکی از عوامل اصلی نارضایتی و عدم استقبال مردم از خرید کالاهای ایرانی ضعف خدمات پس از فروش است.
کد خبر: ۹۰۰۶۸۸۸
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ نامگذاری سال ها که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری در نوروز و آغاز سال نو صورت می گیرد، در حقیقت یک نقشه راه است که فعالیت های یک ساله کشور را برای مردم، مسئولان و صاحبان موسسات، شرکتها، کارگاه ها، کارخانه ها و همه واحد های تولیدی ترسیم می کند.

اگر به شعار سال 97 که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، عمیق تر توجه کنیم در می یابیم که با رونق گرفتن کالای ایرانی بسیاری از مشکلات و معضلات کشور، از جمله تورم، بیکاری، گرانی، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، سرقت، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و سایر جرایم با تقویت تولید به طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد. اما چه باید کرد تا کالای ایرانی مورد توجه و استقبال مردم کشور قرار بگیرد.

  خدمات پس از فروش یکی از راه های مهم در راستای فروش بیشتر و جذب مشتری داخلی، تبدیل شدن به یک برند، افزایش تولید، اشباع بازار داخلی و به دنبال آن صادرات است. اگر استانداردها و کیفیت لازم در تولید کالا رعایت نشود، تولید کننده تمایل و یا جسارت پذیرش خدمات پس از فروش را نخواهد داشت بنابر این طبیعی است که هم تولید و هم فروش آن کالا پایین می آید و به دنبال آن ورشکستگی، تعدیل نیرو و بیکاری خواهد آمد. اما اگر خدمات پس از فروش به درستی انجام شود، رضایت مشتریان جلب شده و تولید و فروش بیشتر خواهد شد.

علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش، ارتباط با مشتریان برای اطلاع از وضع رضایت یا عدم رضایت مصرف کننده از راههای دیگر در راستای رضایتمندی آنها است.  

حمل و نقل، نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری، تهیه و توزیع قطعات، مستندسازی،   آموزش، تضمین، پشتیبانی، پیگیری خرید مشتری و برطرف کردن نیازهای آنها، دقت و توجه به نگرانی یا ناراحتی آنها و رفع آن، ارائه پاسخ های درست و حساب شده به مشتری، به یاد مشتریان بودن و اهمیت دادن به رضایت آنها، شنیدن پیشنهادات در راستای اعتقاد مشتریان، اطمینان دادن از کیفیت محصول و همیشه در دسترس بودن  و ارتباط مستمر و مداوم با مشتری از جمله عوامل تاثیر گذار در جلب مشتری است که متاسفانه کمتر تولید کننده به همه این موارد توجه می کند.

خدمات پس از فروش تضمینی برای استمرار بخشیدن به تولید است و یکی از عوامل تاثیرگذار در رقابت بازار جهانی به حساب می آید. اما متاسفانه عادت کرده ایم که مشتری را پس از خرید به حال خود رها کنیم و با کم اهمیت شمردن گارانتی، حتی نام برند های جهانی را که مونتاژ می کنیم، خراب کرده ایم.

 

علی اشرف خانلری

ارسال نظرات