معاون آموزش‌ متوسطه وزیر آموزش و پرورش:
معاون آموزش‌ متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۱ هزار فرهنگی داوطلب مدیریت مدرسه هستند.
کد خبر: ۹۰۰۷۰۷۸
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، علی زرافشان معاون آموزش‌ متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای مدیریت آموزشگاهی از جمله برنامه های امسال است که برنامه تعالی یکی از اقدامات ماست.

وی افزود: طرح تعالی مدرسه ۴ سال پیش آغاز شد که امسال به صورت سراسری در مدارس متوسطه اول و دوم اجرا می شود.

زرافشان ادامه داد: این طرح، تلفیقی از مدرسه محوری و تفویض اختیار است؛ مشارکت همه ارکان مدرسه را در مدیریت فراهم کرده است و رسیدن به مدرسه اثربخش را دنبال می کنیم.

وی گفت: فرایند انتصاب و انتخاب مدیران اقدام دیگری است که امسال انجام می دهیم که با رویکرد داوطلبانه و استفاده از فناوری اطلاعات اجرا می شود.

معاون آموزش‌ متوسطه وزیر آموزش‌  و پرورش ادامه داد: تاکنون  ۳۰۶۰ مدرسه در لیست فراخوان مدیر هستند که بیش از ۱۱ هزار فرهنگی، داوطلب پُست مدیریت هستند؛ آزمون هماهنگی در ۲۴ خرداد امسال برای انتخاب مدیران برگزار می شود.

* سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران در سال جاری

زرافشان اظهار داشت: سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران از دیگر برنامه هاست؛ اقدامات خوبی انجام شده است تا با استفاده از روش های سنجش صلاحیت، مدیران شایسته‌تری را انتخاب کنیم.

وی گفت: ارتقای آموزش‌ های مهارتی در آموزش‌ و پرورش از دیگر اقدامات است؛ سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد؛ توسعه کیفیت آموزش ها مد نظر است که در این راستا اختصاص بودجه برای تجهیز هنرستان ها مد نظر است.

زرافشان ادامه داد: در بخش یاد شده ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار داشتیم که به استان های ابلاغ شد و از بخش ۲ درصد گاز نیز ۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی افزود: سال گذشته توانستیم ردیف اختصاصی برای فعالیت برون سپاری بگیریم؛  در این بخش ۷۰ هزار دانش آموز در شاخه کاردانش را در طرح برون سپاری داریم؛ ۶۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود که تا کنون ۵۰ درصد آن تحقق یافته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش‌ های کاردانش در شهرک های صنعتی از دیگر اقدامات است که با مشارکت وزارت صنعت و معدن اجرا می شود و دانش آموزان دروس خود را در کارخانه ها می گذارنند. 

* اجرای طرح «ایران مهارت»

زرافشان به اجرای طرح «ایران مهارت» اشاره کرد و گفت: این طرح در دوره اول متوسطه در سال گذشته آغاز شد و در سال جاری ادامه می‌یابد.

وی افزود: تا کنون در ۱۰ درصد یا ۲۵۰ مدرسه در ۸ استان این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده است و امیدواریم از مهر ۹۷ این برنامه را به دیگر استان ها تعمیم دهیم.

* ایجاد بازارچه کارآفرینی

معاون آموزش‌ متوسطه به ایجاد بازارچه کارآفرینی اشاره کرد و گفت:  به منظور تحقق اشتغال و اقتصاد مقاومتی و کارآفرین پروری، بازارچه‌های کسب و کار دانش آموزی را با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا آموزش‌های کارگاهی به مربیان و دانش آموزان ارائه می‌شود و تلاش می‌کنیم کار تیمی را در این کارگاه‌ها به دانش آموزان آموزش‌ دهیم.

زرافشان با بیان اینکه اتاق‌های کارآفرینی در هنرستان‌ها فعال است، گفت: دستورالعمل هایی را برای ارائه و عرضه تولیدات دانش آموزان ابلاغ کرده‌ایم و مراکز رشد کارآفرینی نیز در چند استان راه اندازی شده است.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال تنوع بخشی به استعدادها و روش‌ها برای هدایت استعدادها هستیم، بیان کرد: ارتقای کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی و توسعه جشنواره‌های علمی و فرهنگی از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های ما در سال ۹۷ در راستای شناسایی استعدادهاست؛ ضمن اینکه به دنبال به رسمیت شناختن هوش‌های مختلف هستیم.

معاون آموزش‌ متوسطه اظهار داشت: با استقرار پایه دوازدهم، ساختار ۳-۳-۶ تکمیل می شود که ستادی در وزارت آموزش‌ و پرورش تشکیل شده است که در چند حوزه کار  انجام می شود به عنوان مثال سازمان پژوهش کتاب ها  را ارائه می دهد.

وی به بحث نیروی انسانی در این بخش اشاره کرد و گفت: ما تراز نیروی انسانی تهیه کردیم. سال گذشته در اختیار استانها قرار دادیم و کمبودها مشخص است.

* پیشنهاد سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸

زرافشان ادامه داد: پیشنهاد ما در سال ۹۸ برای سوابق تحصیلی در کنکور این است که سهم سابقه تحصیلی به ۴۰ درصد با تأثیر قطعی برسد.

وی در خصوص تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی، گفت: در  ۷۲۰ منطقه آموزشی، ۶۴۰ منطقه دارای پژوهش سرای دانش آموزی هستند که به دنبال توسعه کیفی پژوهش سراها هستیم.

 

 

 

ارسال نظرات