اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان از طریق احیای طب اسلامی و سبک زندگی اسلامی محقق خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۰۸
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
 
 

 از آغاز زندگی شهری به سبک مدرن، بخش عظیمی از سرمایه مملکتی در راه معالجه امراض گوناگون صرف می شود و در واقع به هدر می رود.

اگر به جای درمان امراض با این هزینه های هنگفت بر موضوع پیشگیری تمرکز شود، یکی از پایه های اقتصادمقاومتی در حوزه سلامت بنیان نهاده می شود.

از دیدگاه طب اسلامی، اصلاح تغذیه و تهیه غذای سالم بهترین راه پیشگیری است وبه همین منظور در مرحله اول طی یک جهاد همه جانبه باید تغذیه را اصلاح نمود.

به دلایل متعددی مانند زیاده خواهی، سودجویی بیشتر، تولید چند برابری محصول، سهل انگاری مسئولین، بیوتروریسم غربی و... کودها وسموم شیمیایی در حد غیرمجاز به مزارع غلات و باغات تزریق می شود، سمومی که آفت سلامتی هستند و نیتراتی که برای انسان سم تلقی می شود و از طرفی آلوده کننده مایه حیات یعنی آب می باشد.

پس از تغذیه از مواد آلوده، امراض صعب العلاج مانند سرطان پدید می آید که سنگینی هزینه درمان آنها بر اقتصاد خانوار و جامعه  قابل لمس است.

برای مقابله با این هزینه ها برنامه ریزی کلان مملکتی ضروری است، نهادهای مختلفی از وزارت بهداشت، وزارت علوم و... در راه برچیدن کود وسموم شیمیایی باید اقدام عملی کنند، خاک مزارع باید تطهیر شود تا محصول سالم تحویل جامعه مصرف داده شود و پیشگیری از بیماری حاصل گردد.

درمانهایی که ماده اولیه آنها در انحصار غرب است وخرید آنها خدمت به بیگانه محسوب می شود با اصلاح تغذیه ،نیازی به خریدشان نیست.

از نظر طب اسلامی تا زمانی که غذای آلوده خورده می شود مانند محصولات نیترات دار، مرغ هورمونی ، نگهدارنده ها، رنگ شیمیایی، قند وشکر مصنوعی، برنج کارخانه ای، روغن پارافینی و...درمان بی خودی است، توسعه بیمارستان و بیمارستان سازی بی خودی است، تربیت پزشک فوق تخصص بیهوده است، خرید تجهیزات میلیاردی پزشکی از خارج بی فایده است و صرفا هدر دادن سرمایه محسوب می شود.

بدین منظور باید براساس برنامه ریزی گسترده، سبک زندگی اسلامی برای تهیه "غذای سالم" احیا گردد و دراین راستا اطلاع رسانی و آگاهسازی عمومی کارساز است .

اگر نهادهایی مانند رسانه ملی با کمک حکمای طب اصیل اسلامی مردم را از مضرات غذاهای ناسالم آگاه کنند، و به تدریج اصلاح تغذیه  صورت گیرد، ثمره این کار یعنی  نعمت سلامتی محقق می شود و در واقع اقتصادمقاومتی در حوزه درمان  ایجاد می شود.

با ترویج این امر هزینه های معالجه بیماریها و امراض صعب العلاج صرفه جویی می شود و جامعه در سلامت جسمی و روانی در نشاط وبالندگی خواهد بود.

طب اسلامی براساس روایات  دور ریختن هسته میوه ها را اسراف می داند و با همین دورریزها (مانند هسته خرما برای سنگ کلیه) درمان می کند، این خود مصداق صرفه جویی و مقاوم نمودن اقتصاد  است.

ارسال نظرات