«تاریخ نقاره‌خانه رضوی» عنوان اثری است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۰۹
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ نقاره‌زنی از آیین‌های کهن و باشکوه در حرم مطهّر رضوی است که بر اساس یک سنت دیرینه همه‌روزه پیش از طلوع و غروب آفتاب و همچنین در اعیاد و جشن‌های ملّی و مذهبی انجام می‌شود. نقاره‌خانه آستان قدس رضویدیرپاترین نقاره‌خانه مذهبی در ایران است و با توجه به جایگاهی که در میان زائران و مجاوران این امام رئوف از گذشته تا به امروز داشته است، شناخت و بررسی تاریخ آن اهمیت دوچندان دارد.

در این بین اسناد ارزشمندی از امور اداری نقاره‌خانه در مجموعه اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که بخشی از نکات ناگفته در مورد نقاره‌خانه را روشن می‌سازد. آگاهی‌هایی که در کنار اطلاعات سایر منابع در این پژوهش توانسته تاریخ نقاره‌خانه حرم مطهر امام رضا (ع) را به خوبی روشن کند.

کتاب «تاریخ نقاره‌خانه رضوی» از تازه‌های نشر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که با مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار شده است. هدف اصلی از انتشار این کتاب که در راستای بزرگداشت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام صورت گرفته، تبیین جایگاه و اهمیت نقاره‌خانه حرم مطهر رضوی در شناخت هویت تاریخی مشهد است.

این کتاب به قلم زهرا فاطمی مقدم در هفت فصل گردآوری شده و در آن مطالبی از سابقۀ نقاره‌نوازی در ایران، تاریخچۀ نقاره‌خانه آستان قدس رضوی، کارکنان و مشاغل نقاره‌خانه، سازها، وظایف و شیوۀ نقاره‌نوازی و ساختمان و محل نقاره‌خانه نگاشته شده است. بخش پایانی کتاب نیز حاوی تصاویری تاریخی از نقار‌ه‌خانۀ حرم مطهر است.

کتاب «تاریخ نقاره‌خانه رضوی» به همت محمدرضا نجفی و نرگس صالح‌نژاد ویراستاری شده و صفحه‌آرایی آن را نیما نقوی بر عهده داشته است. این کتاب در قطع وزیری با شمارگان ۵۰۰ نسخه از فروردین ۱۳۹۷ روانه بازار کتاب شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها