خبرهای داغ:
دبیر دومین همایش بهاره چشم پزشکی، روش ژن درمانی برای کمک به افراد کم بینا و نابینا را مورد تاکید قرار داد.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۵۰
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرزاد پاکدل در آستانه برگزاری دومین همایش بهاره چشم پزشکی، گفت: ژن درمانی روش جدیدی در حوزه درمان بیماری‌های چشمی است که امیدبخش درمان یا کمک به درمان برخی بیماری‌هایی است که تاکنون لاعلاج معرفی شده بودند.

وی با اشاره به ساخت یک دارو در آمریکا برای درمان بیماری «ال سی ای» که یک بیماری ارثی است، افزود: این دارو برای افرادی که در اثر حادثه یا یک بیماری دچار نابینایی شده اند، کاربرد ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد بیماری ال سی ای، گفت: این بیماری یک بیماری ارثی شبکیه است که در اثر آن سلول‌هایی که مسئول دریافت نور هستند و باید تحریک شوند تا دید صورت گیرد، کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

پاکدل ادامه داد: کودکان مبتلا به این بیماری، پس از به دنیا آمدن دید بسیار کمی دارند یا نابینا هستند.

وی افزود: ژن درمانی علم جوانی است که اکنون بیشتر در حوزه تحقیقاتی است، اما این حوزه بسیار گسترده است و فقط به درمان بیماری‌های ژنتیکی محدود نمی‌شود و با استفاده از این روش درمانی می‌توان علاوه بر درمان اینگونه بیماری‌ها سیر بیماری‌ها و روش‌های معمول درمانی را نیز تغییر داد.

عضو هیات علمی گروه پلاستیک و ترمیمی چشم بیمارستان فارابی، گفت: ژن درمانی وارد حوزه درمان بیماری‌های قرنیه نیز شده و همکاران ما در کشور نیز علاقمندی خود را برای ورود به این حوزه نشان داده و پروژه‌هایی را شروع کرده اند که اگر به نتیجه برسد، کمک بسیار زیادی به بیماران می‌شود.

پاکدل افزود: تکنیک ژن درمانی، نیاز به زیرساخت‌هایی در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری دارد تا بتوان در زمینه تحقیقات و کاربرد نتایج آن در درمان بیماران به خوبی از این علم نوین بهره‌مند شد.

وی در ارتباط با سلول درمانی در بیماری‌های چشمی، گفت: نتایج تحقیقاتی زیادی در زمینه کاربرد سلول درمانی در درمان بیماری‌های شبکیه در دست است که باید مطالعات بالینی اثربخشی و عوارض آن را نشان دهد تا بتوان نتایج آن را اعلام کرد. به طورکلی کار‌های انجام شده بسیار موفقیت آمیز بوده و مقالات اولیه نشان می‌دهد برخی بیماری‌ها مانند «آر پی» که طی آن سلول‌های رنگدانه‌ای شبکیه در اثر برخی بیماری‌ها تخریب می‌شود، توانسته اند آن را به کمک سلول درمانی اصلاح کنند.

دومین همایش بهاره چشم پزشکی از ۲۹ فروردین ۹۷ به مدت سه روز در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها