خبرهای داغ:
یادم هست تابستان 1390 در بیمارستان امام خمینی تهران و در مرکز دیابت و چاقی مشغول ویزیت بیماران بودم که بیمار بسیار خاصی را معاینه کردم.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۵۷
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از جام جم، مرد 44 ساله‌ای که در مدت پنج ماه، وزن بدنش از 105 کیلوگرم به 73 کیلوگرم رسیده بود. او بدحال و بسیار ضعیف بود. آزمایش کاملی را برایش درخواست کردیم و متاسفانه در نهایت مشخص شد ایشان به بیماری نوعی نارسایی و از بین رفتن کبد دچار شده است. این بیمار در نهایت برای پیوند کبد معرفی شد و...
 
کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل یکی از دغدغه‌های کسانی است که به سلامت خود اهمیت می‌دهند. واقعیت این‌است که بسیاری از افراد چاق دوست دارند با یک روش سریع و ضربتی به وزن ایده‌آل برسند و با کمال تاسف برخی همکاران در این راه به آنان اشتباه کمک می‌کنند. اخیرا نیز برخی مراکز درمانی با نام‌های مختلفی شروع به کار کرده اند که مواد گیاهی و شیمیایی بدون برچسب را به عنوان مواد کم‌کننده وزن تجویز می‌کنند. با کم شدن کالری غذایی روزانه و افزایش فعالیت‌های بدنی می‌توان به شرایطی رسید که کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی بدن باشد و به ‌این ترتیب بتدریج چربی‌ها شروع به سوختن می‌کند.

در این مرحله باید روند کاهش وزن را کم کرد و با آهستگی رسیدن به وزن ایده‌آل را ادامه داد. در غیر این صورت بخصوص اگر سرعت کاهش وزن زیاد باشد، سوختن چربی‌ها جوابگوی کالری مورد نیاز نیست و پروتئین‌ها نیز شروع به سوختن می‌کند و در این مرحله است که عضلات ضعیف شده، قلب کند و شل می‌شود و غده هیپوفیز ترشح هورمون‌های مربوط به غدد جنسی را قطع می‌کند. از آنجا که عادت ماهانه به صورت دوره‌ای و منظم در خانم‌ها رخ می‌دهد و نشانه سلامت باروری آنان است، معمولا یک از مهم‌ترین عواملی که دختران جوان را از عوارض رژیم سخت و شدید می‌ترساند همین قطع عادت ماهانه است.

البته واقعیت این است که این علامت خیلی خطرناکی نیست و با بهبود وضعیت تغذیه و بازگشت ذخایر چربی طبیعی، غده هیپوفیز ترشح مجدد را از سر خواهد گرفت و عادت ماهانه و باروری باز می‌شود.آنچه می‌تواند زندگی بیمار را تهدید کند، کندی بیش از حد ضربان قلبی و به هم خوردن کبد در این شرایط است که حتی ممکن است به ایست قلبی یا نارسایی کبدی و حتی مرگ بیمار منجر شود.
متاسفانه بیماران در شرایط کاهش وزن شدید، دچار افسردگی می‌شوند و این موضوع می‌تواند ادامه دار شده و خودش به بیماری جدیدی تبدیل شود.

روش درست این‌است همان‌طور که طی مدت طولانی و اندک اندک چاق شده‌ایم با رژیم و ورزش و کمک پزشک به آرامی و طی چند سال به وزن ایده‌آل برسیم. کاهش 5 تا 7 درصد وزن بدن در یک فرد چاق در هر مرحله در مدت سه تا چهار ماه و سپس مدت دو تا سه ماه و ثبات بین این دوره‌ها و مجدد ادامه کاهش وزن توصیه می‌شود.

دکتر رضا کریمی
فوق‌تخصص غدد و متابولیسم
ارسال نظرات
پر بیننده ها