حملات موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه، به‌رغم ادعای آنها، نه از لحاظ سیاسی و نه نظامی، موفقیتی به‌دنبال نداشت، ولی جبهه تازه‌ای علیه روسیه به‌وجود آمده و افزایش رویارویی بین مسکو و غرب دیگر غیرقابل اجتناب است.
کد خبر: ۹۰۰۷۲۱۹
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حملات موشکی روز شنبه نیروهای دریایی و هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه که منجر به تلفات انسانی و خسارات مالی جدی نشد، چه از لحاظ نظامی و چه سیاسی، چندان مؤثر واقع نشدند. کشورهای متحد غربی پنهان نمی‌کنند که اصلی‌ترین پیام این اقدام نظامی، هشدار به مسکو بود. رهبران آمریکا، انگلیس و فرانسه عملاً به روسیه هشدار دادند تا دست از حمایت خویش از دمشق بردارد، در غیر این‌صورت باید منتظر وخامت بیشتر اوضاع باشد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است امشب پیش‌نویس قطعنامه مشترک پیشنهادی واشنگتن، لندن و پاریس در مورد سوریه را بررسی کند که بار دیگر اختلاف نظر روسیه و کشورهای غربی را تأیید می‌کند.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشته است: واضح است که مسکو قصد ندارد در برابر اعمال فشارهای غرب تسلیم شود و بدین ترتیب ادامه رویارویی روسیه و غرب عملاً غیرقابل اجتناب خواهد بود.

طبق اطلاعات این روزنامه، "جان هانتسمن" سفیر آمریکا در مسکو چند روز قبل نامه‌ای برای وزارت خارجه روسیه ارسال نمود که در آن یادآوری شده که واشنگتن آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است و این بار دلیل آن حمایت از دولت سوریه است. "نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز یکشنبه از اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو به‌خاطر حمایت از دمشق، خبر داد که قرار است امروز، دوشنبه، اعلام شود. هنوز از محتوای دقیق این بسته تحریمی اطلاعی در دست نیست.

آیا جبهه جدید ضدروسی بین آمریکا و اروپا به‌وجود آمده است؟

برخی مقامات آگاه در دولت آمریکا نیز گفته‌اند که واشنگتن مصمم است همچنان با متحدین خود روی مسئله سوریه کار کند تا اعمال فشار بر روسیه تا جای ممکن افزایش یابد. در چنین شرایطی، نتیجه سیاست آمریکا در برخورد با روسیه، در بسیاری از موارد به برخورد کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت که آیا آنها حاضرند در جبهه جدید ضدروسی علیه مسکو، با واشنگتن همکاری کنند.

"سرگئی اوتکین" رئیس مرکز ارزیابی‌های راهبردی مؤسسه روابط بین الملل و اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه به این روزنامه توضیح داده: «از لحاظ اعمال فشارهای تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، حوادث اخیر عامل مضاعفی برای حفظ و حتی تشدید تحریم‌های ضدروسی خواهد بود. برای اینکه در شرایط و جو کنونی، حتی برای برخی کشورهای اروپایی که قبلاً خواستار لغو تدریجی تحریم‌ها بودند، اکنون دیگر زمان مناسبی برای چنین اقدامی نیست».

به‌عقیده این کارشناس، البته همچنان جبهه واحدی علیه روسیه وجود ندارد و برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش، فنلاند و سوئد، همچنان مواضع میانه‌روی در رویارویی میان روسیه و غرب داشته و سعی می‌کنند بی‌طرفی خود را حفظ کنند.

آمریکا به‌خلاف واقعیت، حمله نظامی در سوریه را موفق می‌داند

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» نیز در تحلیلی نوشته است: در روسیه و آمریکا ارزیابی بسیار متفاوتی از حملات موشکی روز شنبه به سوریه می‌شود. به‌رغم بیانیه ستادکل نیروهای مسلح روسیه که تنها یک‌سوم از موشک‌های شلیک‌شده کشورهای ائتلاف به‌سمت خاک سوریه به اهداف خود اصابت کردند، واشنگتن و متحدانش همچنان بر موفقیت کامل این عملیات اصرار دارند.

به گزارش تسنیم، البته چنین ارزیابی را می‌توان یکی از عوامل جنگ اطلاعاتی بین روسیه و غرب نامید. سرهنگ "ادوارد رودیوکوف" عضو آکادمی علوم نظامی روسیه اطمینان دارد که ائتلاف آمریکایی در وهله نخست وظایف نظامی ــ سیاسی خاصی را در نظر داشت تا نه‌تنها با قدرت‌نمایی نظامی، دولت بشار اسد، بلکه روسیه و ایران را نیز بترساند. چنین حملاتی حتی ممکن است تکرار شود تا باعث تحریک ارتش سوریه یا نیروهای روسی شود. به‌گفته وی، چنین روشی، در زمان جنگ یوگسلاوی نیز از سوی ناتو به‌کار گرفته شده بود.

مقامات وزارت دفاع روسیه نیز چنین امکانی را بعید ندانسته‌اند، ولی از آمادگی کامل نیروهای نظامی روسی در سوریه برای دفع چنین حملاتی خبر دادند. البته حملات موشکی روز شنبه به‌گونه‌ای بود که روسیه مجبور به دخالت در آن نشد و در عین حال تلفات و خسارات زیادی نیز به سوریه وارد نکرد.

آیا نتیجه ضعیف حمله به سوریه ترامپ را به‌فکر وادار خواهد کرد؟

روزنامه «وزگلیاد» نیز می‌نویسد: حمله ائتلاف آمریکایی به سوریه اکنون به افسانه دیگری برای ماشین تبلیغاتی غرب تبدیل خواهد شد. طرف آمریکایی از هم‌اکنون موفقیت کامل و نابودی تمامی اهداف، حتی اهدافی که اصلاً حمله‌ای به آنها نشده، صحبت می‌کند، در حالی که از لحاظ نظامی، حملات روز شنبه را باید شکست‌خورده نامید.

ماشین تبلیغاتی آمریکا اعلام کرده که در جریان این حملات، کلیه تأسیساتی که در استفاده و نگهداری تسلیحات شیمیایی دولت سوریه نقش داشته‌اند، نابود شده‌اند، این در حالی است که از سال 2013 به این‌طرف در خاک سوریه، اصلاً انبار سلاح شیمیایی وجود نداشته است و بازرسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی هم سالها قبل این مسئله را تأیید کرده‌اند.

البته حملات موشکی به انبارهای خالی در خاک سوریه برای تغذیه افکارعمومی داخلی آمریکا لازم بود تا آنها همچنان به قدرت نظامی کشورشان و اراده مصمم مقامات واشنگتن ایمان داشته باشند، ولی نتیجه تقریباً صفر این حمله نظامی باید درس عبرتی برای رئیس جمهوری آمریکا باشد. اکنون باید منتظر بود و دید آیا ترامپ دست به برکناری‌های جدید بین مقامات نظامی خواهد زد یا خیر. البته با توجه به غیرمنتظره بودن تصمیمات وی، بعید هم نیست رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تجربه‌ای را که بار اول نیز برایش موفقیتی در پی نداشت تکرار کند.

ارسال نظرات