خبرهای داغ:
طرح جدید ترافیک با وجود گذشت حدود یک ماه از سال جدید همچنان در پله اول خود باقی مانده و هنوز سرنوشت این طرح مشخص نیست و هر لحظه مسئولان امر یک حرف جدید می‌زنند.
کد خبر: ۹۰۰۷۴۵۲
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، هر ساله پس از پایان تعطیلات نوروزی دوربین‌های طرح ترافیک روشن و به منوال سال های قبل شروع به کار می کردند و شهروندانی که دارای کارت شناور بوده یا طرح روزانه، هفتگی و ماهیانه خریداری می کردند، تکلیف خود را برای ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک می دانستند. اما در سال جدید علی رغم اینکه اعلام شده بود، زیرساخت های اجرای طرح جدید ترافیک مهیا شده اند، ولی این طرح هنوز نتوانسته به مراحل اجرایی برسد.

پورسید آقایی، مسئول اصلی طرح جدید ترافیک نتوانست به وعده خود عمل کند و طرحی را که او مسئولیت اجرایی آن را برعهده گرفته بود، عملیاتی سازد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از بانیان اصلی طرح جدید ترافیک است. طرحی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد. این طرح در مراحل اولیه با مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی روبه رو شد و پس از تایید پلیس و شورای ترافیک به فرمانداری ارجاع شد. به خاطر عدم تطابق طرح جدید ترافیک با برخی از قوانین و به اعتقاد فرمانداری اجحاف درحق شهروندان، چند نوبت رفت و برگشت میان شورای شهر پنجم و فرمانداری صورت گرفت.

در نهایت و پس از حاشیه های فراوان در اواخر اسفندماه، شهرداری تهران از سامانه جدید ثبت نام برای شهروندانی که تمایل به استفاده از شیوه جدید ورود به محدوده ترافیک را دارند رونمایی کرد.

با این حال با وجود آنکه شهروندان در سال های گذشته برای خرید و دریافت مجوز ورود به محدوده مرکزی شهری به صورت سالانه، ماهیانه و روزانه به راحتی قادر به ثبت نام بودند، سایت جدید در روزهای نخست حتی بارگذاری هم نمی شد. این بدان معنا بود که شهرداری و معاونت حمل و نقل در اجرایی کردن بدیهی ترین زیرساخت موجود، ضعیف عمل می کردند.

در همین حال بود که خبر شارژ یک میلیونی برای ثبت نام کنندگان اعلام شد که باعث افزایش نگرانی و تقویت اظهارات قبلی منتقدان نسبت به تمایل شهرداری جهت افزایش درآمدزایی در طرح جدید ترافیک بود. پورسیدآقایی در توضیح این موضوع در حاشیه جلسه ای گفته بود: « گروه‌هایی که سهمیه کامل یک سال را برای ورود به طرح ترافیک درخواست کنند، می‌توانند حساب کاربری خود را تا یک میلیون تومان شارژ کنند و با توجه به اینکه ورود به محدوده طرح ترافیک در طول یک سال به حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان می‌رسد و ممکن است افرادی که سالانه طرح ترافیک دریافت می‌کنند با کمبود موجودی مواجه شوند، بنابراین پیشنهاد داده شده است که تا یک میلیون تومان این حساب‌ها را شارژ کنند که با مشکلی مواجه نشویم.» هرچند وی اعلام کرد این مشمول خبرنگاران و جانبازان نمی شود!

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری در حالی در 26 فروردین خبر از ثبت نام های جدید و اجرای طرح در اول اردیبهشت داد: «  تا شب گذشته ۷۵ هزار خودرو در طرح ترافیک جدید ثبت شده‌اند و زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح ترافیک از اول اردیبهشت‌ماه انجام شده است.» اما برخلاف این وعده و به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های لازم در این موعد، تاریخ جدیدی از سوی برخی از اعضای شورای شهر اعلام شد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفتگو با فارس در 27 فروردین، بر اساس وعده جدید معاونت حمل و نقل اواسط اردیبهشت اعلام کرد: «معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگویی داشتند و احتمال داده‌اند که تا اواسط اردیبهشت طرح ترافیک قدیم تمدید شود زیرا که بنده چنین موضوعی را هنوز از آقای پورسیدآقایی نشنیده‌ام.»

این در حالیست که الهام فخاری، یکی دیگر از اعضای شورای پنجم تهران از عدم فراهم بودن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح ترافیک خبر داده و احتمال اجرای طرح تا پایان اردیبهشت را مطرح ساخته است:« تاکنون آقای معاون گزارشی از روند اجرای طرح یا آماده سازی زیرساخت ها به شورا ارائه نداده است. در صورتی که طرح جدید مورد تایید شورا نباشد، احتمال تمدید آن تا پایان اردیبهشت هم وجود دارد.»

به نظر می رسد پس از کش و قوس های فراوان برای تصویب طرح جدید ترافیک در شورا و سپس رفت و برگشت های میان پلیس راهنمایی و رانندگی، فرمانداری و شورای شهر، باید همچنان برای اجرای این طرح نیز شاهد بدقولی ها و موکول کردن آن به تاریخ های جدید باشیم.

عدم مهیا بودن زیرساخت های طرح جدید ترافیک در حالی است که مدیریت شهری از 23 اسفند سال قبل درگیر موضوع استعفای نجفی بوده و بدون شک این استعفا و رویه انتخاب شهردار جدید بسیاری از طرح ها و پروژه های شهری از جمله طرح ترافیک را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها