بندرعباس - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: برنامه عملیاتی برای حمایت از کالای ایرانی در هرمزگان تهیه شد.
کد خبر: ۹۰۰۷۵۲۲
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

به گذارش خبرنگار خبرگذاری بسیج هرمزگان: خلیل قاسمی ظهر سه شنبه در اولین نشست خبری سال ۹۷ که در ساختمان شماره دو صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهار داشت: در پی اعلام شعار سال، جهت تحقق اهداف شعار سال، برنامه عملیاتی برای حمایت از کالای ایرانی تهیه  شد. در این راستا نیاز است که رسانه ها و  اصحاب جراید نیز در امر فرهنگ سازی این مهم، تلاش کرده و همپای ما در این برنامه سهیم باشند.

قاسمی به بخش حوزه معدن اشاره کرد و اظهارداشت: شناسایی و رفع مشکل واحدهای معدنی غیر فعال و معادن مشکل دار در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و حفظ و ایجاد اشتغال این واحدها یکی از اقدامات مهم در سال گذشته بود. نوسازی معادن با استفاده از تسهیلات رونق تولید و برگزاری سه مزایده عمومی معادن از دیگر اقدامات مهم این حوزه به شمار می آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اقدامات مهم و عناوین کسب شده این سازمان را برشمرد و اظهار داشت: کسب عنوان دستگاه برتر استان در جشنواره شهید رجایی در ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی در سال های ۹۴ و ۹۵، تقدیر معاون بازرسی ورسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در خصوص رسیدگی بهنگام به گزارشات ستاد خبری ، کسب رتبه ۳ کشوری ارزیابی شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان در خصوص عملکرد اداره نظارت وبازرسی و هم ترازی با استان های بزرگ،  کسب رتبه دوم در جذب سرمایه گذاری در بین سایر استانهای کشور در سال ۹۶ با مبلغ  ۸۸ هزار میلیارد ریال، کسب رتبه سوم طرح های قابل افتتاح در هفته دولت بین سایر سازمانهای صنعت ، معدن وتجارت استانها با مبلغ بیش از ۷۷۵۰میلیارد ریال از مهمترین اقدامات سازمان بشمار می آید.

در ادامه معاون امور صنایع به قطب های مهم این استان پرداخت و اظهار داشت: استان هرمزگان به عنوان قطب تولید قیر و گچ مطرح است و توانسته است عنوان نخست تولید قیر کشور را داشته باشد.

وی افزود: از دیگر توانمندیهای استان تولید در فولاد، آلومینیوم و روی است که میزان تولید شمش فولاد ۳۲ درصد رشد، آهن اسفنجی، ۳۲ درصد رشد، شمش آلومینیوم ۶ درصد رشد،شمش روی ۶۲ درصد رشد و کنسانتره روی ۱۲ درصد رشد را در یکساله گذشته داشته است.

سهراب رضوانی در ادامه به وضعیت صدور جوازهای تاسیس طرحهای صنعتی پرداخت و گفت: ۳۵۶ فقره در سال گذشته صادر شده است که ۶۹ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

وی میزان اشتغالزایی را در سال گذشته نه هزار و ۲۹۱ نفر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد را در این قسمت شاهدیم.

وی طرحهای مهم صنعتی در دست اجرا را شرکت مادکوش با محصول تولیدی گندله سازی با ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی، مجتمع فولاد و نورد آنامیس با محصول تولیدی شمش و انواع مقاطع طولی فولادی با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی، مبشر نور دریا با محصول تولیدی آهن اسفنجی خام با ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی  و شرکت نفت ستاره خلیج فارس با محصول تولیدی انواع میعانات گازی در فاز اول با ۹۳.۷ درصد پیشرفت فیزیکی اعلام کرد.

رضوانی صدور پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در سال گذشته را ۱۰۵ فقره اعلام کرد و گفت: در مقایسه با سال ۹۵ شاهد رشد ۷ درصدی است در این بخش هستیم که میزان سرمایه گذاری نیز افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

معاون امور صنایع سازمان در ادامه به میزان صادرات محصولات منتخب صنایع فلزی  پرداخت و عنوان کرد: شمش فولادی- آهن اسفنجی در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون تن به ارزش  ۸۳۳ میلیون دلار، شمس آلومینیوم با ۱۰۲ هزار تن به ارزش ۲۱۶ میلیون دلار و شمس روی با ۱۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیون دلار شاهد صادرات آنها بودیم که به ترتیب ۳۲ درصد، ۴۳ درصد و ۵۹ درصد در میزان صادرات و ۶۸ درصد، ۸۱درصد و ۱۱۲ درصد در ارزش صادرات رشد را نشان می دهد.

رضوانی میزان صادرات قیر در یکساله گذشته را بالغ بر ۱ میلیون تن اعلام کرد و افزود: ارزش صادراتی این محصول در سال گذشته ۵۳۵ میلیون دلار بود.

وی اقدامات مهم در این حوزه را بهره برداری از پروژه حوضهای خشک صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز، افتتاح فاز اول پالایشگاه میعانات گازی نفت ستاره خلیج فارس و اخذ رتبه چهارم کشور در برگزاری جلسات کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید در سال گذشته عنوان کرد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان نیز در این نشست اعلام کرد: در سال گذشته بالغ بر ۲۱۳ هزار بازرسی در سطح استان انجام شد که مجموع تخلفات کشف شده ۱۵ هزار و ۷۷۹ مورد بود.

عبدالرضا پیروی منش پرونده های تشکیل شده را در این مدت ۹ هزار و ۳۳۹ فقره اعلام کرد و بیان داشت: ارزش ریالی این پرونده ها بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بود.

وی در ادامه به وضعیت کشفیات قاچاق در استان اشاره نمود و اظهار داشت: در یکساله گذشته انواع مختلف کالاها اعم از سیگار، تنباکو، انواع میوه، مواد غذایی، آرایشی، اقلام کشاورزی، روغن موتور و لوازم یدکی کشف گردید که منجر به تشکیل ۷۲۰ پرونده گردید.

پیروی منش ارزش ریالی کشفیات قاچاق را بالغ بر یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال اعلام کرد.
 

ارسال نظرات