ناصر موسوی لارگانی گفت: توضیحات رئیس کل بانک مرکزی که گاهی عنوان می کنند این افزایش قیمت ها حباب بوده وناشی از سال نو میلادی، پذیرفتنی نیست، برخی راهکارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی خلاف سیاست اقتصادی است.
کد خبر: ۹۰۰۷۶۵۹
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با صبح توس ضمن انتقاد از وضعیت قیمت ارز و عدم حمایت کافی از تولید داخلی اظهار داشت: تعرفه گذاری و یا افزایش تعرفه واردات برای حمایت از کالای ایرانی کافی نیست زیرا برخی کشورهای صادرکننده کالا برای حمایت از تولیدات و صادرات، هزینه تعرفه ها را برای ورود به کشورمان را پرداخت می کنند تا بتوانند با این سیاست از تولیدکنندگان خود حمایت کنند و از سویی این تعرفه گذاری و یا افزایش آن، قاچاق کالا را افزایش می دهد و به همین دلیل معتقد هستیم واردات کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود، می بایست ممنوع شود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش مبارزه با قاچاق کالا در کشور ادامه داد: دولت باید رودربایستی و ملاحظات افراد و همچنین عدم برخورد با برخی ها را کنار بگذارد و خرید و فروش کالاهای کشف شده نیز ممنوع شود زیرا فروش این کالاهای قاچاق همان ضربه اولیه را به تولید می زند و به همین دلیل معتقد هستیم این کالاها می بایست از کشور خارج شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سال های گذشته افرادی اقدام به واردات کالا کرده اند که اصلا قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: در جریان انتخابات ریاست جمهوری، آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری واردات پوشاک توسط دختر یکی از وزرا را با جمله «دختر مظلوم،تحصیل کرده و بیکار یک وزیر اقدام به ورادات 200 میلیون تومان پوشاک کرده است» توجیه کرد که واقعا بپذیریم که اینگونه حمایت ها از واردات درست نیست و این در حالی است که واردات بی رویه پوشاک ، صنعت نساجی کشورمان را که قدمتی چندهزار ساله دارد را تحت الشعاع قرار داده است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حمایت از اقتصاد و تولید داخلی بیان کرد: باید دولت جمهوری اسلامی در راستای عملیاتی کردن این فرمایشات، صدور دستور برای واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد را بر خود حرام کند و معتقدیم یکی از راهکارهای تحقق شعار امسال، ممنوع کردن واردات کالاهایی است که تولیدکنندگان داخلی توان تولید آن را دارند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه دولت و حتی مجلس، جزو پرمصرفترین بخش ها می باشند و نقش زیادی در حمایت از کالای ایرانی دارند، خاطرنشان کرد: برخی وزرا با صدور دستوراتی به زیرمجموعه های خود اعلام کرده اند که باید از تولیدات داخلی استفاده شود اما این دستورات زمانی ارزشمند است که بر روی کاغذ نماند و اجرایی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت قیمت ارز و عدم کنترل آن گفت: توضیحات رئیس کل بانک مرکزی که گاهی عنوان می کنند این افزایش قیمت ها حباب بوده وناشی از سال نو میلادی، افزایش مسافرت ها، افزایش مصرف ارز و .. است، پذیرفتنی نیست همچنین برخی راهکارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی خلاف سیاست های اقتصادی است.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه رکود، کمر تولید داخلی را شکسته است و یکی از دلایل افزایش واردات به کشور از این مساله ناشی می شود، ادامه داد:  دولت اعلام کرده است که تورم را کنترل کرده و رشد اقتصادی هم داریم اما نباید این نکته را فراموش کنیم زمانی که تورم تک رقمی باشد و سود تسهیلات دو رقمی نشان دهنده این است که در رکود قرار گرفته ایم و از آن عبور نکرده ایم.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی به دلار گفت: یکی از راهکارهای ضروری کاهش وابستگی به دلار که در برنامه ریزی های گذشته نیز وجود داشت و باید عملیاتی شود، استفاده از ارزهای مشابه در پیمان های مالی و بانکی میان ایران و سایر کشورهاست که می تواند نقش موثری در کاهش آسیب های ناشی از نابسامانی قیمت ارز بر تولید و تولیدگنندگان داشته باشد.

منبع: دانا
ارسال نظرات